Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school the students' and the teachers' views

Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaido...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola-Houtsonen, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41363
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaidolle on tarvetta, ja suullista kielitaitoa tulisikin opettaa koulussa. Suomalaisen lukion päättökokeesta, ylioppilaskirjoituksista, puuttuu tällä hetkellä suullisen kielitaidon koe kaikissa vieraissa kielissä. Suullinen kielitaito on testauksen näkökulmasta aliarvostettu ja voin näin myös opetuksessa jäädä taka-alalle, sillä opetus ja harjoittelu vieraalla kielellä keskittyvät usein ensisijaisesti ylioppilaskirjoituksissa testattaviin osa-alueisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sekä oppilaiden että opettajien mielipiteitä englannin suullisen kielitaidon opiskelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat osallistujien mielestä vaikuttavat suullisen kielitaidon oppimiseen ja opettamiseen lukiossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko englannin kielen opetuksessa eroa lukion alussa ja lopussa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä oppilailla että opettajilla on positiivinen kanta suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen. Harjoitteluun liittyvät seikat kuitenkin paljastavat, että asia on monimutkaisempi kuin yleinen mielipide antaa olettaa. Osalle puhuminen vieraalla kielellä on haastavaa ja tulosten valossa erityisesti tytöt ovat poikia ujompia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon opettamiseen vaikuttavat useat tekijät kuten ryhmäkoko, kulttuuriset seikat, sekä lukion rakenne; useat kokeet sekä ylioppilaskoe luovat paineita opettamiselle.