Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona

Pienryhmätoiminta on tapa organisoida lapsiryhmätoimintaa päiväkodeissa. Sitä on toteutettu useissa eri päiväkodeissa, mutta tieteellistä tutkimusta siitä ei ole. Myöskään määritelmää pienryhmätoiminta -käsitteelle ei ole olemassa. Pienryhmätoiminnan järjestämiseen liittyvä tieto leviää työntekijöid...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41349
_version_ 1826225748759805952
author Savolainen, Elina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Pienryhmätoiminta on tapa organisoida lapsiryhmätoimintaa päiväkodeissa. Sitä on toteutettu useissa eri päiväkodeissa, mutta tieteellistä tutkimusta siitä ei ole. Myöskään määritelmää pienryhmätoiminta -käsitteelle ei ole olemassa. Pienryhmätoiminnan järjestämiseen liittyvä tieto leviää työntekijöiden puheen välityksellä toisille. Jotta pienryhmätoimintaa voidaan kehittää ja arvioida, tarvitaan arkitiedon rinnalle myös tutkimustietoa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin päiväkodissa toteutettavaa pienryhmätoimintaa haastattelemalla 12 päiväkodin työntekijää. Tarkoituksena oli selvittää millaista päiväkodin pienryhmätoiminta on sekä mitä pienryhmätoiminnan toteuttaminen edellyttää varhaiskasvatustyön järjestämiseltä. Työntekijöiden haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluiden mukaan lapsia jaetaan kahdella tavalla pienryhmiin. Peruslapsiryhmää voidaan jakaa kiinteisiin pienryhmiin, joissa lapset ovat aina samat, tai muuttuviin pienryhmiin, joissa lapset vaihtelevat. Pienryhmissä ohjaava aikuinen voi olla aina sama tai vaihtua. Pienryhmien ryhmäkokoihin vaikuttavat ryhmän lapsien ikä. Tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden päiväkodeissa pienryhmätoimintaa toteutetaan vain aamupäivisin, mikä määritellään pienryhmäajaksi. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin tai 3–4 päivänä viikossa. Päiviä, jolloin pienryhmätoimintaa toteutetaan, kutsutaan pienryhmäpäiviksi. Lapsiryhmän eri pienryhmillä voi olla keskenään sama toiminta kaikilla tai erilainen toiminta kaikilla. Jotta pienryhmätoiminnan toteuttaminen on mahdollista, tarvitaan toiminnan, päivärytmin ja tilojen käytön porrastamista, aikataulutuksen suunnittelua, yhteisiä sopimuksia ja aikataulun noudattamista sekä aikuisten välistä yhteistyötä, johon kuuluu sitoutuminen, sopimusten tekeminen ja yhteisten periaatteiden löytyminen. Tutkimus ei anna kattavaa kuvaa päiväkodissa toteutettavasta pienryhmätoiminnasta, vaan tuo esiin päiväkodeissa esiintyviä tapoja toteuttaa lapsiryhmätoimintaa pienemmissä ryhmissä. Vaikka pienryhmätoiminnan toteuttamiseen liittyvistä asioista ei ohjata varhaiskasvatuksen normiohjauksessa ja kasvattajien arvoilla on merkitystä siihen, miten sitä toteutetaan, silti yhtäläisyyksiä on havaittavissa eri päiväkotien välillä. Tässä tutkimuksessa muodostui määritelmä päiväkodissa toteuttavalla pienryhmätoiminnalle. Tutkimusta voidaan hyödyntää päiväkodissa toteutettavan pienryhmätoiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-11T14:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-11T14:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260822", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41349", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pienryhm\u00e4toiminta on tapa organisoida lapsiryhm\u00e4toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Sit\u00e4 on toteutettu useissa eri p\u00e4iv\u00e4kodeissa, mutta tieteellist\u00e4 tutkimusta siit\u00e4 ei ole. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 pienryhm\u00e4toiminta -k\u00e4sitteelle ei ole olemassa. Pienryhm\u00e4toiminnan j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyv\u00e4 tieto levi\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden puheen v\u00e4lityksell\u00e4 toisille. Jotta pienryhm\u00e4toimintaa voidaan kehitt\u00e4\u00e4 ja arvioida, tarvitaan arkitiedon rinnalle my\u00f6s tutkimustietoa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin p\u00e4iv\u00e4kodissa toteutettavaa pienryhm\u00e4toimintaa haastattelemalla 12 p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaista p\u00e4iv\u00e4kodin pienryhm\u00e4toiminta on sek\u00e4 mit\u00e4 pienryhm\u00e4toiminnan toteuttaminen edellytt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatusty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4miselt\u00e4. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n\nHaastatteluiden mukaan lapsia jaetaan kahdella tavalla pienryhmiin. Peruslapsiryhm\u00e4\u00e4 voidaan jakaa kiinteisiin pienryhmiin, joissa lapset ovat aina samat, tai muuttuviin pienryhmiin, joissa lapset vaihtelevat. Pienryhmiss\u00e4 ohjaava aikuinen voi olla aina sama tai vaihtua. Pienryhmien ryhm\u00e4kokoihin vaikuttavat ryhm\u00e4n lapsien ik\u00e4. Tutkimukseen osallistuneiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden p\u00e4iv\u00e4kodeissa pienryhm\u00e4toimintaa toteutetaan vain aamup\u00e4ivisin, mik\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n pienryhm\u00e4ajaksi. Pienryhm\u00e4toimintaa toteutetaan p\u00e4ivitt\u00e4in tai 3\u20134 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa. P\u00e4ivi\u00e4, jolloin pienryhm\u00e4toimintaa toteutetaan, kutsutaan pienryhm\u00e4p\u00e4iviksi. Lapsiryhm\u00e4n eri pienryhmill\u00e4 voi olla kesken\u00e4\u00e4n sama toiminta kaikilla tai erilainen toiminta kaikilla. Jotta pienryhm\u00e4toiminnan toteuttaminen on mahdollista, tarvitaan toiminnan, p\u00e4iv\u00e4rytmin ja tilojen k\u00e4yt\u00f6n porrastamista, aikataulutuksen suunnittelua, yhteisi\u00e4 sopimuksia ja aikataulun noudattamista sek\u00e4 aikuisten v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4, johon kuuluu sitoutuminen, sopimusten tekeminen ja yhteisten periaatteiden l\u00f6ytyminen. \n\nTutkimus ei anna kattavaa kuvaa p\u00e4iv\u00e4kodissa toteutettavasta pienryhm\u00e4toiminnasta, vaan tuo esiin p\u00e4iv\u00e4kodeissa esiintyvi\u00e4 tapoja toteuttaa lapsiryhm\u00e4toimintaa pienemmiss\u00e4 ryhmiss\u00e4. Vaikka pienryhm\u00e4toiminnan toteuttamiseen liittyvist\u00e4 asioista ei ohjata varhaiskasvatuksen normiohjauksessa ja kasvattajien arvoilla on merkityst\u00e4 siihen, miten sit\u00e4 toteutetaan, silti yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 on havaittavissa eri p\u00e4iv\u00e4kotien v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa muodostui m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa toteuttavalla pienryhm\u00e4toiminnalle. Tutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa toteutettavan pienryhm\u00e4toiminnan arvioinnissa ja kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Savolainen (elhahesa) on 2013-05-11 14:32:57.365023. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-11T14:32:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305111593.pdf: 1271041 bytes, checksum: 5267bda489dfab88e327d33ed7d1ceb0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-11T14:32:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305111593.pdf: 1271041 bytes, checksum: 5267bda489dfab88e327d33ed7d1ceb0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "P\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4toiminnan organisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pienryhm\u00e4toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienryhm\u00e4toiminta p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhm\u00e4toiminnan j\u00e4rjest\u00e4misen keinona", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305111593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-11T14:32:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41349
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe22996c-1d7b-4c1b-b368-04176c24b02e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305111593.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Elina Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona Päiväkoti ryhmätoiminnan organisointi pienryhmätoiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit ryhmätoiminta organisointi pienryhmät
title Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_full Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_fullStr Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_full_unstemmed Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_short Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_sort pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
title_txtP Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
topic Päiväkoti ryhmätoiminnan organisointi pienryhmätoiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit ryhmätoiminta organisointi pienryhmät
topic_facet 104 Early Childhood Education Päiväkoti Varhaiskasvatus organisointi pienryhmät pienryhmätoiminta päiväkodit ryhmätoiminnan organisointi ryhmätoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41349 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305111593
work_keys_str_mv AT savolainenelina pienryhmätoimintapäiväkodinlapsiryhmätoiminnanjärjestämisenkeinona