Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla

Niva, M. & Pakkanen, K. 2013. Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatun-neilla. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, 84 s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat suhtautuvat koululiikuntaan ja, miten yleistä häiriökäyttäytyminen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niva, Miika, Pakkanen, Kaarle
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41345
_version_ 1826225761265123328
author Niva, Miika Pakkanen, Kaarle
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niva, Miika Pakkanen, Kaarle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niva, Miika Pakkanen, Kaarle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niva, Miika
datasource_str_mv jyx
description Niva, M. & Pakkanen, K. 2013. Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatun-neilla. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, 84 s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat suhtautuvat koululiikuntaan ja, miten yleistä häiriökäyttäytyminen heidän liikuntatunneilla on. Tutkimme myös, mitkä häiriökäyttäytymisen muodot ovat yleisimpiä kahdeksasluokkalaisten poikien ja tyttöjen liikuntatunneilla. Oppilaita pyydettiin lisäksi arvioimaan oman häiriökäyttäytymisensä yleisyyttä liikuntatunneilla. Selvitimme myös oppilaiden näkemyksiä häiriökäyttäytymisen taustalla olevista kouluun liittyvistä syistä. Liikuntatuntien aikaisen häiriökäyttäytymisen mittaamista varten muokkasimme Krechin, Kulinnan ja Cothranin (2010) Yhdysvalloissa kehittämästä mittarista suomalaiseen koulukulttuuriin paremmin sopivan mittarin. Yhtenä tavoitteena tutkimuksessamme olikin arvioida laatimamme mittarin toimivuutta. Tutkimukseen osallistui 174 oppilasta, joista 118 oli poikia ja 56 oli tyttöjä. Keräsimme aineiston kahdesta suomalaisesta yläkoulusta. Aineiston tilastollisen tarkastelun mahdollistamiseksi muodostimme kyselylomakkeemme väittämistä summamuuttujia. Tarkastelimme aineistoa tilastollisesti Cronbachin alfakertoimen, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja pareittaisen t-testin avulla. Tulosten kuvailemiseen käytimme summamuuttujien keskiarvoja. Oppilaat suhtautuivat koululiikuntaan myönteisesti. Pojista 81 % ja tytöistä 77 % piti koululiikunnasta paljon tai erittäin paljon. Myönteinen suhtautuminen ilmeni myös siten, että liikuntatunneilla esiintyi oppilaiden mielestä vähemmän häiriökäyttäytymistä kuin muiden oppiaineiden tunneilla. Yleisesti ottaen häiriökäyttäytymistä esiintyi tutkimuskoulujen liikuntatunneilla harvoin. Häiriökäyttäytyminen oli kuitenkin yleisempää poikien kuin tyttöjen tunneilla. Sekä poikien että tyttöjen liikuntatunneilla yleisimmät häiriökäyttäytymisen muodot olivat kiroilu, liikuntavaatteiden puuttuminen ja valittaminen. Jaottelumme mukaan lähes neljäsosa oppilaista häiriökäyttäytyi jollain tavalla vähintään lähes jokaisella/jokaisella tunnilla. Poikien ja tyttöjen liikuntatunneilla esiintyvä häiriökäyttäytyminen oli ensisijaisesti lähtöisin oppilaista itsestään. Toiseksi merkittävin tekijä häiriökäyttäytymisen taustalla oli opettajan toiminta ja vähäisin merkitys oli opetusympäristöllä. Häiriökäyttäytyvien ja hyvin käyttäytyvien oppilaiden näkemyksissä ei ollut merkittävää eroa häiriökäyttäytymisen syitä tarkasteltaessa. Tutkimuksemme tulokset antavat opettajille tietoa häiriökäyttäytymisestä oppilaiden näkökulmasta, mikä antaa valmiuksia luokan hallintaan. Kehittämämme mittari osoittautui toimivaksi välineeksi liikuntatunnin aikaisen häiriökäyttäytymisen arviointiin ja sitä voidaan hyödyntää jatkotutkimuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Niva, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkanen, Kaarle", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-09T17:13:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-09T17:13:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41345", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Niva, M. & Pakkanen, K. 2013. Oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen yl\u00e4koulun liikuntatun-neilla. Liikuntatieteiden laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 84 s.\r\n\r\nTutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat suhtautuvat koululiikuntaan ja, miten yleist\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen heid\u00e4n liikuntatunneilla on. Tutkimme my\u00f6s, mitk\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodot ovat yleisimpi\u00e4 kahdeksasluokkalaisten poikien ja tytt\u00f6jen liikuntatunneilla. Oppilaita pyydettiin lis\u00e4ksi arvioimaan oman h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisens\u00e4 yleisyytt\u00e4 liikuntatunneilla. Selvitimme my\u00f6s oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla olevista kouluun liittyvist\u00e4 syist\u00e4. Liikuntatuntien aikaisen h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen mittaamista varten muokkasimme Krechin, Kulinnan ja Cothranin (2010) Yhdysvalloissa kehitt\u00e4m\u00e4st\u00e4 mittarista suomalaiseen koulukulttuuriin paremmin sopivan mittarin. Yhten\u00e4 tavoitteena tutkimuksessamme olikin arvioida laatimamme mittarin toimivuutta. Tutkimukseen osallistui 174 oppilasta, joista 118 oli poikia ja 56 oli tytt\u00f6j\u00e4. Ker\u00e4simme aineiston kahdesta suomalaisesta yl\u00e4koulusta. Aineiston tilastollisen tarkastelun mahdollistamiseksi muodostimme kyselylomakkeemme v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 summamuuttujia. Tarkastelimme aineistoa tilastollisesti Cronbachin alfakertoimen, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja pareittaisen t-testin avulla. Tulosten kuvailemiseen k\u00e4ytimme summamuuttujien keskiarvoja.\r\n\r\nOppilaat suhtautuivat koululiikuntaan my\u00f6nteisesti. Pojista 81 % ja tyt\u00f6ist\u00e4 77 % piti koululiikunnasta paljon tai eritt\u00e4in paljon. My\u00f6nteinen suhtautuminen ilmeni my\u00f6s siten, ett\u00e4 liikuntatunneilla esiintyi oppilaiden mielest\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kuin muiden oppiaineiden tunneilla. Yleisesti ottaen h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 esiintyi tutkimuskoulujen liikuntatunneilla harvoin. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen oli kuitenkin yleisemp\u00e4\u00e4 poikien kuin tytt\u00f6jen tunneilla. Sek\u00e4 poikien ett\u00e4 tytt\u00f6jen liikuntatunneilla yleisimm\u00e4t h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodot olivat kiroilu, liikuntavaatteiden puuttuminen ja valittaminen. Jaottelumme mukaan l\u00e4hes nelj\u00e4sosa oppilaista h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyi jollain tavalla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n l\u00e4hes jokaisella/jokaisella tunnilla. Poikien ja tytt\u00f6jen liikuntatunneilla esiintyv\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen oli ensisijaisesti l\u00e4ht\u00f6isin oppilaista itsest\u00e4\u00e4n. Toiseksi merkitt\u00e4vin tekij\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla oli opettajan toiminta ja v\u00e4h\u00e4isin merkitys oli opetusymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyvien ja hyvin k\u00e4ytt\u00e4ytyvien oppilaiden n\u00e4kemyksiss\u00e4 ei ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroa h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syit\u00e4 tarkasteltaessa. \r\n\r\nTutkimuksemme tulokset antavat opettajille tietoa h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, mik\u00e4 antaa valmiuksia luokan hallintaan. Kehitt\u00e4m\u00e4mme mittari osoittautui toimivaksi v\u00e4lineeksi liikuntatunnin aikaisen h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arviointiin ja sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkotutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaarle Pakkanen (kapejupa) on 2013-05-09 17:13:41.816636. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-09T17:13:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305091589.pdf: 665220 bytes, checksum: 9d83ad828916d2203288cfde2913486e (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: 40102c36e31f1bf99d241b2ccfe90706 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-09T17:13:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305091589.pdf: 665220 bytes, checksum: 9d83ad828916d2203288cfde2913486e (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: 40102c36e31f1bf99d241b2ccfe90706 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syyt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntatunti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen yl\u00e4koulun liikuntatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305091589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-09T17:13:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41345
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4a9e544-f269-49c6-84e5-76f425f8bccc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305091589.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niva, Miika Pakkanen, Kaarle Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla häiriökäyttäytyminen yleisyys muodot syyt liikuntatunti opetusympäristö yläkoulu. Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 poikkeava käyttäytyminen koululiikunta yläkoulu
title Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_full Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_fullStr Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_short Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_sort oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_txtP Oppilaiden häiriökäyttäytyminen yläkoulun liikuntatunneilla
topic häiriökäyttäytyminen yleisyys muodot syyt liikuntatunti opetusympäristö yläkoulu. Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 poikkeava käyttäytyminen koululiikunta yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education häiriökäyttäytyminen koululiikunta liikuntatunti muodot opetusympäristö poikkeava käyttäytyminen syyt yleisyys yläkoulu yläkoulu.
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41345 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305091589
work_keys_str_mv AT nivamiika oppilaidenhäiriökäyttäytyminenyläkoulunliikuntatunneilla