Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande

Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden yksilöllisyyttä ja yksilöllistä tapaa oppia ja omaksua asioita. Tämän perusteell...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ripatti, Heidi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41343
_version_ 1828193124026941440
author Ripatti, Heidi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ripatti, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ripatti, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ripatti, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden yksilöllisyyttä ja yksilöllistä tapaa oppia ja omaksua asioita. Tämän perusteella kiinnostuin tutkimaan sitä, miten hyvin oppikirjat ottavat erilaiset oppijat huomioon. Aihetta oli helpoin lähteä tarkastelemaan eri oppimistyylien kautta. Ensimmäisessä osassa avataan oppimistyylin käsitettä eri teorioiden avulla. Käsite ei ole yksiselitteinen ja siihen on olemassa monta eri näkökulmaa. Työssä keskitytään erityisesti oppimistyyleihin, jotka on määritelty aistihavaintojen kautta. Lisäksi tarkastellaan teoriapohjalta sitä, miten oppimistyylit on yleensä otettu huomioon oppimateriaaleissa ja niiden suunnittelussa. Pyrkimyksenä on myös selvittää hieman sitä, miten luotettava käsite oppimistyyli on. Onko sillä ylipäätään merkitystä, tietävätkö opettajat oppilaidensa oppimistyylit vai riittääkö pelkkä pyrkimys monipuoliseen ja erilaisia oppilaita tasapuolisesti tukevaan opetukseen? Entä mitä hyötyä eri aistikanavia ja erilaisia oppimistyylejä tukevasta opetuksesta mahdollisesti on? Toisessa osassa tarkastellaan kolmen eri kirjasarjan oppikirjoja. Koska tutkimuksen kohteena ovat erityisesti oppikirjojen tarjoamat tehtävät suomalaisissa kouluissa, tarkemman tarkastelun kohteeksi valittiin näistä kolmesta kirjasarjasta yhteensä kuusi alakoulun oppi- ja harjoituskirjaa: Alex ja Zoé ja kumppanit harjoituskirja ja sanasto 1- 3, Petite Chouette sekä Tous ensemble 1-2. Tutkimuskohteiksi valikoituivat alakoulun oppikirjat, sillä tässä ikävaiheessa oppilas alkaa rakentaa kuvaa kielenoppimisesta sekä itsestään vieraankielen oppijana. Koska oppilaan omaa oppimistyyliä tukevalla opetuksella katsotaan olevan positiivinen vaikutus yksilön oppimiseen ja tätä kautta siihen, millaisen kuvan hän oppiaineesta muodostaa, on tärkeää selvittää, miten hyvin oppikirjat vastaavat erilaisten oppijoiden tarpeisiin. Oppimistyylit jaetaan kuuten kategoriaan: visuaaliset tehtävät, auditiiviset tehtävät, kinesteettiset tehtävät, taktiiliset tehtävät, yksilötehtävät sekä ryhmätehtävät. Kussakin kategoriassa tuodaan esille esimerkkitehtäviä kustakin kirjasarjasta ja kiinnitetään huomiota siihen, kuinka paljon ja kuinka monipuolisia tehtäviä kirjasarjat tarjoavat erityyppisille oppijoille. Tutkimustuloksista selviää kinesteettisiä ja taktiilisa oppijoita tukevia tehtäviä olevan selvästi muita oppimistyylejä tukevia tehtäviä vähemmän. Niiden tukeminen olisi kuitenkin tärkeää etenkin alakouluissa, jolloin oppilaat vielä suurimmaksi osaksi tarvitsevat kinesteettisiä ja taktiilisa aktiviteettejä. Myös kirjasarjojen välillä on eroavaisuuksia, ja on otettava esimerkiksi huomioon, että Alex ja Zoé ja kumppanit on suunniteltu täydentämään sarjan ranskalaisen version Cahier d’activitéta ottamalla nimenomaan suomalaiset oppilaat huomioon. Tästä voi ainakin osittain johtua sarjan tehtävien osittainen yksipuolisuus. Kuitenkin, kuten tutkimuksesta selviää, tärkeintä on oppilaiden monipuolinen tukeminen, jotta he saavat onnistumisen kokemuksia ja pystyvät kehittämään itseään.
first_indexed 2024-09-11T08:48:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ripatti, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-09T12:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-09T12:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa.\nKiinnostukseni oppimistyylej\u00e4 kohtaan her\u00e4si opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden\nyksil\u00f6llisyytt\u00e4 ja yksil\u00f6llist\u00e4 tapaa oppia ja omaksua asioita. T\u00e4m\u00e4n perusteella kiinnostuin tutkimaan sit\u00e4, miten\nhyvin oppikirjat ottavat erilaiset oppijat huomioon. Aihetta oli helpoin l\u00e4hte\u00e4 tarkastelemaan eri oppimistyylien\nkautta.\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 osassa avataan oppimistyylin k\u00e4sitett\u00e4 eri teorioiden avulla. K\u00e4site ei ole yksiselitteinen ja siihen on\nolemassa monta eri n\u00e4k\u00f6kulmaa. Ty\u00f6ss\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti oppimistyyleihin, jotka on m\u00e4\u00e4ritelty\naistihavaintojen kautta. Lis\u00e4ksi tarkastellaan teoriapohjalta sit\u00e4, miten oppimistyylit on yleens\u00e4 otettu huomioon\noppimateriaaleissa ja niiden suunnittelussa. Pyrkimyksen\u00e4 on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 hieman sit\u00e4, miten luotettava k\u00e4site\noppimistyyli on. Onko sill\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n merkityst\u00e4, tiet\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat oppilaidensa oppimistyylit vai riitt\u00e4\u00e4k\u00f6\npelkk\u00e4 pyrkimys monipuoliseen ja erilaisia oppilaita tasapuolisesti tukevaan opetukseen? Ent\u00e4 mit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 eri\naistikanavia ja erilaisia oppimistyylej\u00e4 tukevasta opetuksesta mahdollisesti on?\nToisessa osassa tarkastellaan kolmen eri kirjasarjan oppikirjoja. Koska tutkimuksen kohteena ovat erityisesti\noppikirjojen tarjoamat teht\u00e4v\u00e4t suomalaisissa kouluissa, tarkemman tarkastelun kohteeksi valittiin n\u00e4ist\u00e4 kolmesta\nkirjasarjasta yhteens\u00e4 kuusi alakoulun oppi- ja harjoituskirjaa: Alex ja Zo\u00e9 ja kumppanit harjoituskirja ja sanasto 1-\n3, Petite Chouette sek\u00e4 Tous ensemble 1-2. Tutkimuskohteiksi valikoituivat alakoulun oppikirjat, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4\nik\u00e4vaiheessa oppilas alkaa rakentaa kuvaa kielenoppimisesta sek\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n vieraankielen oppijana. Koska oppilaan\nomaa oppimistyyli\u00e4 tukevalla opetuksella katsotaan olevan positiivinen vaikutus yksil\u00f6n oppimiseen ja t\u00e4t\u00e4 kautta\nsiihen, millaisen kuvan h\u00e4n oppiaineesta muodostaa, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, miten hyvin oppikirjat vastaavat erilaisten\noppijoiden tarpeisiin. Oppimistyylit jaetaan kuuten kategoriaan: visuaaliset teht\u00e4v\u00e4t, auditiiviset teht\u00e4v\u00e4t,\nkinesteettiset teht\u00e4v\u00e4t, taktiiliset teht\u00e4v\u00e4t, yksil\u00f6teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 ryhm\u00e4teht\u00e4v\u00e4t. Kussakin kategoriassa tuodaan esille\nesimerkkiteht\u00e4vi\u00e4 kustakin kirjasarjasta ja kiinnitet\u00e4\u00e4n huomiota siihen, kuinka paljon ja kuinka monipuolisia\nteht\u00e4vi\u00e4 kirjasarjat tarjoavat erityyppisille oppijoille.\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4 kinesteettisi\u00e4 ja taktiilisa oppijoita tukevia teht\u00e4vi\u00e4 olevan selv\u00e4sti muita oppimistyylej\u00e4\ntukevia teht\u00e4vi\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n. Niiden tukeminen olisi kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 etenkin alakouluissa, jolloin oppilaat viel\u00e4\nsuurimmaksi osaksi tarvitsevat kinesteettisi\u00e4 ja taktiilisa aktiviteettej\u00e4. My\u00f6s kirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4 on eroavaisuuksia,\nja on otettava esimerkiksi huomioon, ett\u00e4 Alex ja Zo\u00e9 ja kumppanit on suunniteltu t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n sarjan\nranskalaisen version Cahier d\u2019activit\u00e9ta ottamalla nimenomaan suomalaiset oppilaat huomioon. T\u00e4st\u00e4 voi ainakin\nosittain johtua sarjan teht\u00e4vien osittainen yksipuolisuus. Kuitenkin, kuten tutkimuksesta selvi\u00e4\u00e4, t\u00e4rkeint\u00e4 on\noppilaiden monipuolinen tukeminen, jotta he saavat onnistumisen kokemuksia ja pystyv\u00e4t kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Ripatti (hesiinri) on 2013-05-09 12:05:20.560978. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-09T12:05:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305091587.pdf: 1521041 bytes, checksum: d5fc00509b19d0c1df4c7966e5538daa (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-09T12:05:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305091587.pdf: 1521041 bytes, checksum: d5fc00509b19d0c1df4c7966e5538daa (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de franc\u0327ais en Finlande", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305091587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-09T12:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41343
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:48Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c277df1b-4c8f-4664-94fe-84790a2bce24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305091587.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ripatti, Heidi Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande opetus oppikirjat oppiminen oppimistyylit Romaaninen filologia Romance Philology 307 alakoulu ranskan kieli
title Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
title_full Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
title_fullStr Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
title_full_unstemmed Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
title_short Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
title_sort les styles d apprentissage dans les manuels scolaires de français en finlande
title_txtP Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
topic opetus oppikirjat oppiminen oppimistyylit Romaaninen filologia Romance Philology 307 alakoulu ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology alakoulu opetus oppikirjat oppiminen oppimistyylit ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41343 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305091587
work_keys_str_mv AT ripattiheidi lesstylesdapprentissagedanslesmanuelsscolairesdefrancaisenfinlande