Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta

TIIVISTELMÄ Heikkonen, Salla Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 113 s. Tutkin yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkonen, Salla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41342
_version_ 1826225684615266304
author Heikkonen, Salla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkonen, Salla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkonen, Salla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkonen, Salla
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Heikkonen, Salla Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 113 s. Tutkin yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia ohjauksesta ja sen hyödyllisyydestä. Vertailin tuloksia sukupuolittain ja ammatillisen suuntautumisen mukaan jaoteltuna. Lisäksi tutkin sitä, miten nuoret kehittäisivät ammatillisen suuntautumisen ohjausta ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet heidän koulutuspaikkavalintoihinsa. Nuorten näkökulma on huomionarvoista, sillä sen avulla voidaan kehittää ammatillisen suuntautumisen ohjausta nuorille sopivaksi ja hyödylliseksi. Kohderyhmänä oli 161 turkulaista yhdeksäsluokkalaista kolmesta eri koulusta, yhdeksästä eri luokasta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2012. Aineiston analyysi toteutettiin T-testeillä, tunnuslukujen tarkastelulla sekä teemoittelulla. Tutkimuksessa selvisi, että nuorten koulutuspaikkavalintaan vaikutti eniten oma mielenkiinto alaa kohtaan sekä oppilaanohjauksen toteutusmuodoista henkilökohtainen keskustelu oppilaanohjaajan kanssa. Nuoret kokivat saaneensa tukea koulutus- ja uravalinnoilleen ja olivat jokseenkin tyytyväisiä ammatillisen suuntautumisen ohjaukseensa. Myös ammatti- ja koulutustietouden koettiin lisääntyneen. Näissä kokemuksissa ei ollut eroja sukupuolien tai erilailla ammatillisesti suuntautuvien (lukio/ammatillinen oppilaitos) välillä. Ohjauksen työtavoista antoisin koulutus- ja uravalinnan kannalta oli työkokemukset. Tytöt kokivat työkokemukset tärkeämmiksi kuin pojat ja samoin lukioon suuntautuvat tärkeämmiksi kuin ammatilliseen oppilaitokseen suuntautuvat. Nuoret kokivat ammatillisen suuntautumisen ohjauksen hyödylliseksi, sillä he antoivat sille arvosanaksi 7,6. Koetussa hyödyllisyydessä ei ollut ryhmien välillä eroja. Ammatillisen suuntautumisen ohjauksen kehittämiseksi toivottiin eniten lisää tietoa ammateista ja koulutusmahdollisuuksista sekä lukioista. Ammatillisen suuntautumisen ohjauksella näyttäisi olevan oma paikkansa yläkoulussa. Siihen ollaan pääosin tyytyväisiä, vaikka kehitystäkin kaivataan. Tuloksia voi hyödyntää ammatillisen suuntautumisen ohjausta kehitettäessä. Jatkossa voisi olla hyvä laajentaa tutkimusta useampiin kaupunkeihin. Näin voisi tehdä vertailua kaupunkien ja alueiden välillä. Tutkia voisi myös sitä, kuinka nuoret kokevat yläkoulun ammatillisen suuntautumisen ohjauksen silloin, kun he ovat jo toisen asteen koulutuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkonen, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-09T09:31:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-09T09:31:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41342", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nHeikkonen, Salla\nTurkulaisten yhdeks\u00e4sluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta.\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 113 s.\n\nTutkin yhdeks\u00e4sluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten kokemuksia ohjauksesta ja sen hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. Vertailin tuloksia sukupuolittain ja ammatillisen suuntautumisen mukaan jaoteltuna. Lis\u00e4ksi tutkin sit\u00e4, miten nuoret kehitt\u00e4isiv\u00e4t ammatillisen suuntautumisen ohjausta ja mitk\u00e4 asiat ovat vaikuttaneet heid\u00e4n koulutuspaikkavalintoihinsa. Nuorten n\u00e4k\u00f6kulma on huomionarvoista, sill\u00e4 sen avulla voidaan kehitt\u00e4\u00e4 ammatillisen suuntautumisen ohjausta nuorille sopivaksi ja hy\u00f6dylliseksi.\nKohderyhm\u00e4n\u00e4 oli 161 turkulaista yhdeks\u00e4sluokkalaista kolmesta eri koulusta, yhdeks\u00e4st\u00e4 eri luokasta. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012. Aineiston analyysi toteutettiin T-testeill\u00e4, tunnuslukujen tarkastelulla sek\u00e4 teemoittelulla.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 nuorten koulutuspaikkavalintaan vaikutti eniten oma mielenkiinto alaa kohtaan sek\u00e4 oppilaanohjauksen toteutusmuodoista henkil\u00f6kohtainen keskustelu oppilaanohjaajan kanssa. Nuoret kokivat saaneensa tukea koulutus- ja uravalinnoilleen ja olivat jokseenkin tyytyv\u00e4isi\u00e4 ammatillisen suuntautumisen ohjaukseensa. My\u00f6s ammatti- ja koulutustietouden koettiin lis\u00e4\u00e4ntyneen. N\u00e4iss\u00e4 kokemuksissa ei ollut eroja sukupuolien tai erilailla ammatillisesti suuntautuvien (lukio/ammatillinen oppilaitos) v\u00e4lill\u00e4. Ohjauksen ty\u00f6tavoista antoisin koulutus- ja uravalinnan kannalta oli ty\u00f6kokemukset. Tyt\u00f6t kokivat ty\u00f6kokemukset t\u00e4rke\u00e4mmiksi kuin pojat ja samoin lukioon suuntautuvat t\u00e4rke\u00e4mmiksi kuin ammatilliseen oppilaitokseen suuntautuvat. Nuoret kokivat ammatillisen suuntautumisen ohjauksen hy\u00f6dylliseksi, sill\u00e4 he antoivat sille arvosanaksi 7,6. Koetussa hy\u00f6dyllisyydess\u00e4 ei ollut ryhmien v\u00e4lill\u00e4 eroja. Ammatillisen suuntautumisen ohjauksen kehitt\u00e4miseksi toivottiin eniten lis\u00e4\u00e4 tietoa ammateista ja koulutusmahdollisuuksista sek\u00e4 lukioista. \nAmmatillisen suuntautumisen ohjauksella n\u00e4ytt\u00e4isi olevan oma paikkansa yl\u00e4koulussa. Siihen ollaan p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4, vaikka kehityst\u00e4kin kaivataan. Tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ammatillisen suuntautumisen ohjausta kehitett\u00e4ess\u00e4. Jatkossa voisi olla hyv\u00e4 laajentaa tutkimusta useampiin kaupunkeihin. N\u00e4in voisi tehd\u00e4 vertailua kaupunkien ja alueiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkia voisi my\u00f6s sit\u00e4, kuinka nuoret kokevat yl\u00e4koulun ammatillisen suuntautumisen ohjauksen silloin, kun he ovat jo toisen asteen koulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Heikkonen (salmaahe) on 2013-05-09 09:31:46.403124. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-09T09:31:46Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305091586.pdf: 1407440 bytes, checksum: b39f3c90dde72f0f256558f5a12a9718 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-09T09:31:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305091586.pdf: 1407440 bytes, checksum: b39f3c90dde72f0f256558f5a12a9718 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ammatinvalinnanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Siirtym\u00e4vaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ammatinvalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Uranvalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Urasuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Turkulaisten yhdeks\u00e4sluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305091586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-09T09:31:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinnanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uranvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urasuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41342
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d992e32e-7866-43b5-ac1e-96862d5d8493\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305091586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkonen, Salla Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta Oppilaanohjaus Ammatinvalinnanohjaus Siirtymävaihe Ammatinvalinta Uranvalinta Urasuunnittelu Yläkoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaanohjaus ammatinvalinnanohjaus siirtymävaihe ammatinvalinta uranvalinta urasuunnittelu yläkoulu
title Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_full Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_fullStr Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_full_unstemmed Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_short Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_sort turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
title_txtP Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
topic Oppilaanohjaus Ammatinvalinnanohjaus Siirtymävaihe Ammatinvalinta Uranvalinta Urasuunnittelu Yläkoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaanohjaus ammatinvalinnanohjaus siirtymävaihe ammatinvalinta uranvalinta urasuunnittelu yläkoulu
topic_facet 103 Ammatinvalinnanohjaus Ammatinvalinta Luokanopettajakoulutus Oppilaanohjaus Siirtymävaihe Teacher Education Uranvalinta Urasuunnittelu Yläkoulu ammatinvalinnanohjaus ammatinvalinta oppilaanohjaus siirtymävaihe uranvalinta urasuunnittelu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41342 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305091586
work_keys_str_mv AT heikkonensalla turkulaistenyhdeksäsluokkalaistenkokemuksiaammatillisensuuntautumisenohjauksesta