Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot

Leppänen, Hanna-Maria ja Paaso, Hanne. ALKUOPETUKSEN CLIL-OPETTAJAN KÄYTTÄMÄT YMMÄRTÄMISEN TUKEMISEN KEINOT. Kasvatustieteen Pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. 5 liitettä. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten alkuopetuksen CLIL–opettaja toteut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppänen, Hanna-Maria, Paaso, Hanne
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41340
_version_ 1828193124007018496
author Leppänen, Hanna-Maria Paaso, Hanne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Hanna-Maria Paaso, Hanne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Hanna-Maria Paaso, Hanne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Hanna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Leppänen, Hanna-Maria ja Paaso, Hanne. ALKUOPETUKSEN CLIL-OPETTAJAN KÄYTTÄMÄT YMMÄRTÄMISEN TUKEMISEN KEINOT. Kasvatustieteen Pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. 5 liitettä. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten alkuopetuksen CLIL–opettaja toteuttaa tarkoituksenmukaista ja ymmärrettävää opetusta. Halusimme saada selville miten opettajat suunnittelevat ymmärtämistä tukevaa opetusta, sekä mitä kielellisiä ja opetuskäytännöllisiä keinoja opettaja käyttää ymmärtämisen tukemiseksi. Lisäksi halusimme selvittää miten ymmärtämisvaikeudet ilmenevät. Halusimme muodostaa kuvaa hyvästä, ymmärtämistä tukevasta alkuopetuksen CLIL–opettajasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin pääosin videoimalla ja havainnoimalla neljää vieraskielisessä alkuopetuksessa toimivaa opettajaa eri puolilla Suomea sijaitsevilla kouluilla. Aineisto kerättiin marraskuussa 2012. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin, sekä analysoitiin etsien vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulosten mukaan hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja tukee oppilaiden ymmärtämistä monipuolisesti tutkimillamme osa-alueilla. Merkittävimmäksi nousivat opettajien käyttämät kielelliset keinot, sillä he tuottivat itse lähes kaiken kielellisen syötteen. Opettajat osoittivat hyvää kielitaitoa ja osasivat mukauttaa kieltään taitavasti ymmärrettäväksi. Oppilasaineksen heterogeenisyydestä johtuen opettajat helpottivat käyttämäänsä kieltä hyvin pitkälle määrätietoisesti alusta alkaen eri havainnollistamisen keinot käyttöön ottaen. Tämä toi haasteita lähikehityksen vyöhykkeen alueen, eli oppilaiden kielitaidon ylärajoilla toimimiseen, mutta opettajat olivat tarkkaavaisia ja osasivat muokata toimintaansa oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Toisaalta oppilaiden ikä- ja kehitystaso huomioon ottaen, helppous oli pedagogisesti perusteltua. Opettajat loivat toiminnallaan pohjaa jatkossa eteen tulevalle oppiaineksen ja kohdekielen tason asteittaiselle vaikeutumiselle. Opettajat olivat hyvin johdonmukaisia kohdekielen käytössään, mutta käyttivät tarvittaessa myös suomen kieltä. He loivat turvallisen ja luonnollisesti kaksikielisen oppimisympäristön, joka edesauttoi vuorovaikutusta. Oppilaat saivat kommunikoida äidinkielellään. Oppitunneilla tapahtunut kohdekielinen kommunikaatio tapahtui lähinnä oppilaan ja opettajan kesken, sillä oppilaiden oma kohdekielen kehittyminen eteni yksilöllisesti eikä heiltä vaadittu sitä. Hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja on työlleen omistautunut ja rohkaisee hyvin suunnitellulla opetuksellaan, toiminnallaan sekä olemuksellaan oppilaita vieraskielisessä ympäristössä toimimiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Hanna-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paaso, Hanne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-08T15:27:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-08T15:27:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41340", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lepp\u00e4nen, Hanna-Maria ja Paaso, Hanne. ALKUOPETUKSEN CLIL-OPETTAJAN K\u00c4YTT\u00c4M\u00c4T YMM\u00c4RT\u00c4MISEN TUKEMISEN KEINOT. Kasvatustieteen Pro gradu\u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. 5 liitett\u00e4.\r\n\r\nTutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4mme oli selvitt\u00e4\u00e4 miten alkuopetuksen CLIL\u2013opettaja toteuttaa tarkoituksenmukaista ja ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta. Halusimme saada selville miten opettajat suunnittelevat ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tukevaa opetusta, sek\u00e4 mit\u00e4 kielellisi\u00e4 ja opetusk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 keinoja opettaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4misen tukemiseksi. Lis\u00e4ksi halusimme selvitt\u00e4\u00e4 miten ymm\u00e4rt\u00e4misvaikeudet ilmenev\u00e4t. Halusimme muodostaa kuvaa hyv\u00e4st\u00e4, ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tukevasta alkuopetuksen CLIL\u2013opettajasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4\u00e4osin videoimalla ja havainnoimalla nelj\u00e4\u00e4 vieraskielisess\u00e4 alkuopetuksessa toimivaa opettajaa eri puolilla Suomea sijaitsevilla kouluilla. Aineisto ker\u00e4ttiin marraskuussa 2012. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin, sek\u00e4 analysoitiin etsien vastauksia tutkimuskysymyksiin. \r\nTutkimuksen tulosten mukaan hyv\u00e4 alkuopetuksen CLIL\u2013opettaja tukee oppilaiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 monipuolisesti tutkimillamme osa-alueilla. Merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi nousivat opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t kielelliset keinot, sill\u00e4 he tuottivat itse l\u00e4hes kaiken kielellisen sy\u00f6tteen. Opettajat osoittivat hyv\u00e4\u00e4 kielitaitoa ja osasivat mukauttaa kielt\u00e4\u00e4n taitavasti ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4ksi. Oppilasaineksen heterogeenisyydest\u00e4 johtuen opettajat helpottivat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 kielt\u00e4 hyvin pitk\u00e4lle m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisesti alusta alkaen eri havainnollistamisen keinot k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ottaen. T\u00e4m\u00e4 toi haasteita l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeen alueen, eli oppilaiden kielitaidon yl\u00e4rajoilla toimimiseen, mutta opettajat olivat tarkkaavaisia ja osasivat muokata toimintaansa oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Toisaalta oppilaiden ik\u00e4- ja kehitystaso huomioon ottaen, helppous oli pedagogisesti perusteltua. \r\n\r\nOpettajat loivat toiminnallaan pohjaa jatkossa eteen tulevalle oppiaineksen ja kohdekielen tason asteittaiselle vaikeutumiselle. Opettajat olivat hyvin johdonmukaisia kohdekielen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n, mutta k\u00e4yttiv\u00e4t tarvittaessa my\u00f6s suomen kielt\u00e4. He loivat turvallisen ja luonnollisesti kaksikielisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, joka edesauttoi vuorovaikutusta. Oppilaat saivat kommunikoida \u00e4idinkielell\u00e4\u00e4n. Oppitunneilla tapahtunut kohdekielinen kommunikaatio tapahtui l\u00e4hinn\u00e4 oppilaan ja opettajan kesken, sill\u00e4 oppilaiden oma kohdekielen kehittyminen eteni yksil\u00f6llisesti eik\u00e4 heilt\u00e4 vaadittu sit\u00e4. Hyv\u00e4 alkuopetuksen CLIL\u2013opettaja on ty\u00f6lleen omistautunut ja rohkaisee hyvin suunnitellulla opetuksellaan, toiminnallaan sek\u00e4 olemuksellaan oppilaita vieraskielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Lepp\u00e4nen (hamakkon) on 2013-05-08 15:27:29.331293. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-08T15:27:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305081584.pdf: 1367184 bytes, checksum: ec50f7f85b6e8e8d282de57ca7196f33 (MD5)\r\nlicense.html: 5474 bytes, checksum: 9296780f731d3567208b5e0e9999ddd1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-08T15:27:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305081584.pdf: 1367184 bytes, checksum: ec50f7f85b6e8e8d282de57ca7196f33 (MD5)\r\nlicense.html: 5474 bytes, checksum: 9296780f731d3567208b5e0e9999ddd1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymm\u00e4rt\u00e4misen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL-opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alkuopetuksen CLIL-opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t ymm\u00e4rt\u00e4misen tukemisen keinot", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305081584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-08T15:27:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41340
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d5e28f03-3634-4fa1-beb6-7cb40cee95fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305081584.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Hanna-Maria Paaso, Hanne Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot alkuopetus varhennettu kielenopetus CLIL vieraan kielen oppiminen ymmärtämisen tukeminen CLIL-opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vieraskielinen opetus kielet oppiminen opettajat
title Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_full Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_fullStr Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_full_unstemmed Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_short Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_sort alkuopetuksen clil opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
title_txtP Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
topic alkuopetus varhennettu kielenopetus CLIL vieraan kielen oppiminen ymmärtämisen tukeminen CLIL-opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vieraskielinen opetus kielet oppiminen opettajat
topic_facet 103 CLIL CLIL-opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus kielet opettajat oppiminen varhennettu kielenopetus vieraan kielen oppiminen vieraskielinen opetus ymmärtämisen tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41340 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305081584
work_keys_str_mv AT leppänenhannamaria alkuopetuksenclilopettajankäyttämätymmärtämisentukemisenkeinot