Voimavara vai kuormitustekijä? luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin

Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro Gradu -tutkielma. 121 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hytönen, Tiina, Karhunen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41326
_version_ 1826225761260929024
author Hytönen, Tiina Karhunen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hytönen, Tiina Karhunen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hytönen, Tiina Karhunen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hytönen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro Gradu -tutkielma. 121 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien sosiaalisten suhteiden yhteyttä koettuun työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli löytää sekä työhyvinvointiin vaikuttavia kuormitus- että voimavaratekijöitä oppilaiden, kollegoiden, oppilaiden vanhempien sekä esimiehen osalta. Tutkimus tehtiin, sillä aihe on yhteiskunnallisesti tärkeä eikä sitä ole aiemmin tutkittu laajasti. Tutkimusta varten haastateltiin yksilöhaastatteluina kahdeksaa keskisuomalaista luokanopettajaa. Haastattelut tehtiin opettajien kouluilla joulukuun 2011 ja maaliskuun 2012 välisenä aikana ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluista etsittiin luokanopettajien kokemuksia ja ajatuksia heidän työhyvinvoinnistaan ja sosiaalisista suhteistaan. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen yksi keskeinen tulos oli, että samat tekijät sekä kuormittavat että lisäävät luokanopettajan työhyvinvointia. Myös vuorovaikutuksen määrällä ja laadulla on merkitystä opettajan työhyvinvoinnin kannalta. Oppilaiden osalta luokanopettajan työhyvinvointia lisäävät muun muassa oppilaiden innostuksen ja oppimisen näkeminen, työrauha sekä oppilaiden kunnioittava käytös muita kohtaan. Työhyvinvointia heikentävät esimerkiksi oppilaiden käyttäytymisongelmat, oppimisvaikeudet ja auktoriteetin kyseenalaistaminen. Kollegoiden kohdalla työhyvinvointia lisäävät muun muassa sosiaalinen tuki, yhteistyö, huumori sekä kunnioitus. Työhyvinvointia heikentävät toisen työpanoksen väheksyminen, välinpitämättömyys, kiusaamistilanteet sekä yleinen negatiivinen asenne. Oppilaiden vanhempien osalta luokanopettajan työhyvinvointia lisäävät muun muassa myönteinen palaute, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sekä yhteistyön tekeminen. Työhyvinvointia voivat heikentää esimerkiksi ristiriitatilanteet sekä opettajan toiminnan kyseenalaistaminen. Esimieheltä saatava sosiaalinen tuki, hyvät henkilöstöjohtamisen taidot, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sekä myönteinen vuorovaikutus lisäävät opettajan työhyvinvointia. Opettajan työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi tuen puute, epäoikeudenmukaisuus sekä kuulluksi tulemattomuuden tunne. Tutkimuksen perusteella jokainen luokanopettaja kokee työssään kohtaamissa sosiaalisissa suhteissaan sekä kuormitus- että voimavaratekijöitä. Luokanopettajan tulee pystyä säilyttämään tasapaino näiden välillä, jotta työhyvinvointi pysyy yllä eikä työuupumusta synny. Työhyvinvoinnin kannalta olisikin tärkeää tiedostaa, kuinka sosiaaliset suhteet vaikuttavat luokanopettajan työhyvinvoinnin kokemuksiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-07T11:48:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-07T11:48:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41326", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiina Hyt\u00f6nen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekij\u00e4? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta ty\u00f6hyvinvointiin. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro Gradu -tutkielma. 121 sivua. \r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien sosiaalisten suhteiden yhteytt\u00e4 koettuun ty\u00f6hyvinvointiin. Tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavia kuormitus- ett\u00e4 voimavaratekij\u00f6it\u00e4 oppilaiden, kollegoiden, oppilaiden vanhempien sek\u00e4 esimiehen osalta. Tutkimus tehtiin, sill\u00e4 aihe on yhteiskunnallisesti t\u00e4rke\u00e4 eik\u00e4 sit\u00e4 ole aiemmin tutkittu laajasti. Tutkimusta varten haastateltiin yksil\u00f6haastatteluina kahdeksaa keskisuomalaista luokanopettajaa. Haastattelut tehtiin opettajien kouluilla joulukuun 2011 ja maaliskuun 2012 v\u00e4lisen\u00e4 aikana ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluista etsittiin luokanopettajien kokemuksia ja ajatuksia heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvoinnistaan ja sosiaalisista suhteistaan. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa ja aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksen yksi keskeinen tulos oli, ett\u00e4 samat tekij\u00e4t sek\u00e4 kuormittavat ett\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointia. My\u00f6s vuorovaikutuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja laadulla on merkityst\u00e4 opettajan ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta. \r\n\r\nOppilaiden osalta luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointia lis\u00e4\u00e4v\u00e4t muun muassa oppilaiden innostuksen ja oppimisen n\u00e4keminen, ty\u00f6rauha sek\u00e4 oppilaiden kunnioittava k\u00e4yt\u00f6s muita kohtaan. Ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4v\u00e4t esimerkiksi oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmat, oppimisvaikeudet ja auktoriteetin kyseenalaistaminen. Kollegoiden kohdalla ty\u00f6hyvinvointia lis\u00e4\u00e4v\u00e4t muun muassa sosiaalinen tuki, yhteisty\u00f6, huumori sek\u00e4 kunnioitus. Ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4v\u00e4t toisen ty\u00f6panoksen v\u00e4heksyminen, v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, kiusaamistilanteet sek\u00e4 yleinen negatiivinen asenne. \r\n\r\nOppilaiden vanhempien osalta luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointia lis\u00e4\u00e4v\u00e4t muun muassa my\u00f6nteinen palaute, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sek\u00e4 yhteisty\u00f6n tekeminen. Ty\u00f6hyvinvointia voivat heikent\u00e4\u00e4 esimerkiksi ristiriitatilanteet sek\u00e4 opettajan toiminnan kyseenalaistaminen. Esimiehelt\u00e4 saatava sosiaalinen tuki, hyv\u00e4t henkil\u00f6st\u00f6johtamisen taidot, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sek\u00e4 my\u00f6nteinen vuorovaikutus lis\u00e4\u00e4v\u00e4t opettajan ty\u00f6hyvinvointia. Opettajan ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat esimerkiksi tuen puute, ep\u00e4oikeudenmukaisuus sek\u00e4 kuulluksi tulemattomuuden tunne.\r\n\r\nTutkimuksen perusteella jokainen luokanopettaja kokee ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kohtaamissa sosiaalisissa suhteissaan sek\u00e4 kuormitus- ett\u00e4 voimavaratekij\u00f6it\u00e4. Luokanopettajan tulee pysty\u00e4 s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tasapaino n\u00e4iden v\u00e4lill\u00e4, jotta ty\u00f6hyvinvointi pysyy yll\u00e4 eik\u00e4 ty\u00f6uupumusta synny. Ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiedostaa, kuinka sosiaaliset suhteet vaikuttavat luokanopettajan ty\u00f6hyvinvoinnin kokemuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Hyt\u00f6nen (tievhyto) on 2013-05-07 11:48:52.390677. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-07T11:48:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305071575.pdf: 1025954 bytes, checksum: f72643bef9e23521444f892256da5bb0 (MD5)\r\nlicense.html: 5539 bytes, checksum: 0aeb7f8ef79a60135fcc3eb620de9b68 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-07T11:48:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305071575.pdf: 1025954 bytes, checksum: f72643bef9e23521444f892256da5bb0 (MD5)\r\nlicense.html: 5539 bytes, checksum: 0aeb7f8ef79a60135fcc3eb620de9b68 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuormitustekij\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "voimavaratekij\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voimavara vai kuormitustekij\u00e4? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta ty\u00f6hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta ty\u00f6hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305071575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-07T11:48:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41326
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e683c0e3-2ce0-44cf-b628-5a903001fefd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305071575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Tiina Karhunen, Johanna Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin luokanopettaja työhyvinvointi sosiaalinen tuki sosiaaliset suhteet kuormitustekijä voimavaratekijä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat resurssit
title Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_alt Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_full Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_fullStr Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_short Voimavara vai kuormitustekijä?
title_sort voimavara vai kuormitustekijä luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_sub luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
title_txtP Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
topic luokanopettaja työhyvinvointi sosiaalinen tuki sosiaaliset suhteet kuormitustekijä voimavaratekijä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat resurssit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kuormitustekijä luokanopettaja luokanopettajat resurssit sosiaalinen tuki sosiaaliset suhteet työhyvinvointi voimavaratekijä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41326 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305071575
work_keys_str_mv AT hytönentiina voimavaravaikuormitustekijäluokanopettajienajatuksiajakokemuksiasosiaalistensuhteid