"Aina me nauretaa jolleki" huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilta o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppänen, Jenni
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314
_version_ 1826225682936496128
author Seppänen, Jenni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Seppänen, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Seppänen, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Seppänen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulosten mukaan 9‐luokkalaiset näkevät huumorin tärkeänä ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat huumorin moniulotteisena. Heidän mukaansa huumori on vahvasti yhteydessä oppilaiden keskinäiseen sekä oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Huumorin käyttöön liittyy sopivaisuussääntöjä, joiden mukaan huumorin käyttäjän on oltava vastuullinen ja huomioitava kuulija niin, ettei loukkaa tätä. Opettajien tulisi välttää rasistista ja seksuaalista sekä yksittäiseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria. Huumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Opettajan käyttäessä sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri ja opettaja‐suhde kehittyvät. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mieltä oppilaissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että huumorin oppilaille tärkeästä ja sensitiivisestä luonteesta johtuen opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota sopivan huumorin käyttöön. Huumori voi olla merkittävä väline opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä koulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4nen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-06T08:48:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-06T08:48:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten 9\u2010luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sek\u00e4\r\nmillaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heid\u00e4n hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto\r\nsaatiin nelj\u00e4st\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yl\u00e4koulun\r\nyhdeks\u00e4sluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTulosten mukaan 9\u2010luokkalaiset n\u00e4kev\u00e4t huumorin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat\r\nhuumorin moniulotteisena. Heid\u00e4n mukaansa huumori on vahvasti yhteydess\u00e4 oppilaiden\r\nkeskin\u00e4iseen sek\u00e4 oppilaiden ja opettajien v\u00e4liseen vuorovaikutukseen. Huumorin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n\r\nliittyy sopivaisuuss\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, joiden mukaan huumorin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n on oltava vastuullinen ja\r\nhuomioitava kuulija niin, ettei loukkaa t\u00e4t\u00e4. Opettajien tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 rasistista ja seksuaalista\r\nsek\u00e4 yksitt\u00e4iseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria.\r\nHuumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sek\u00e4 positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti. Opettajan\r\nk\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4 sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri\r\nja opettaja\u2010suhde kehittyv\u00e4t. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mielt\u00e4 oppilaissa.\r\nTulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 huumorin oppilaille t\u00e4rke\u00e4st\u00e4 ja sensitiivisest\u00e4\r\nluonteesta johtuen opettajien on kiinnitett\u00e4v\u00e4 erityist\u00e4 huomiota sopivan huumorin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\r\nHuumori voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 v\u00e4line opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4 koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2013-05-06 08:48:55.665290. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-06T08:48:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305061565.pdf: 365622 bytes, checksum: 8052a96fa02c6e7359817bbd96571ec6 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-06T08:48:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305061565.pdf: 365622 bytes, checksum: 8052a96fa02c6e7359817bbd96571ec6 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huumori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huumorintaju", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "9\u2010luokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Aina me nauretaa jolleki\" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305061565", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-06T08:48:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumorintaju", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41314
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppänen, Jenni "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin huumori huumorintaju 9‐luokkalaiset hyvinvointi opettaja Terveyskasvatus Health Education 50411 opettajat
title "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_alt Huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_full "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_fullStr "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_full_unstemmed "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_short "Aina me nauretaa jolleki"
title_sort aina me nauretaa jolleki huumori ja sen vaikutuksia 9 luokkalaisten hyvinvointiin
title_sub huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
title_txtP "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
topic huumori huumorintaju 9‐luokkalaiset hyvinvointi opettaja Terveyskasvatus Health Education 50411 opettajat
topic_facet 50411 9‐luokkalaiset Health Education Terveyskasvatus huumori huumorintaju hyvinvointi opettaja opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305061565
work_keys_str_mv AT seppänenjenni ainamenauretaajollekihuumorijasenvaikutuksia9luokkalaistenhyvinvointiin