"Aina me nauretaa jolleki" huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilta o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppänen, Jenni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulosten mukaan 9‐luokkalaiset näkevät huumorin tärkeänä ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat huumorin moniulotteisena. Heidän mukaansa huumori on vahvasti yhteydessä oppilaiden keskinäiseen sekä oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Huumorin käyttöön liittyy sopivaisuussääntöjä, joiden mukaan huumorin käyttäjän on oltava vastuullinen ja huomioitava kuulija niin, ettei loukkaa tätä. Opettajien tulisi välttää rasistista ja seksuaalista sekä yksittäiseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria. Huumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Opettajan käyttäessä sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri ja opettaja‐suhde kehittyvät. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mieltä oppilaissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että huumorin oppilaille tärkeästä ja sensitiivisestä luonteesta johtuen opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota sopivan huumorin käyttöön. Huumori voi olla merkittävä väline opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä koulussa.