Yhteenveto: | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä
millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto
saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun
yhdeksäsluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan 9‐luokkalaiset näkevät huumorin tärkeänä ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat
huumorin moniulotteisena. Heidän mukaansa huumori on vahvasti yhteydessä oppilaiden
keskinäiseen sekä oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Huumorin käyttöön
liittyy sopivaisuussääntöjä, joiden mukaan huumorin käyttäjän on oltava vastuullinen ja
huomioitava kuulija niin, ettei loukkaa tätä. Opettajien tulisi välttää rasistista ja seksuaalista
sekä yksittäiseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria.
Huumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Opettajan
käyttäessä sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri
ja opettaja‐suhde kehittyvät. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mieltä oppilaissa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että huumorin oppilaille tärkeästä ja sensitiivisestä
luonteesta johtuen opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota sopivan huumorin käyttöön.
Huumori voi olla merkittävä väline opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä koulussa.
|