"Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla

Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun neljäs luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista oppimista käyttäen. Oppilaat täyttivät kaksi eri kyselylomaketta; ensimmäisen e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarela, Markus
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41307
_version_ 1828193123486924800
author Saarela, Markus
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarela, Markus Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarela, Markus Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarela, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun neljäs luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista oppimista käyttäen. Oppilaat täyttivät kaksi eri kyselylomaketta; ensimmäisen ennen pitämiäni oppitunteja ja toisen oppituntien jälkeen. Opettajan näkökulmaa ja luokan taustatietoa yhteistoiminnallisesta oppimisesta selvitin haastattelemalla. Mielenkiintoni yhteistoiminnallista oppimista kohtaan heräsi, koska haluaisin kaikkien luokan oppilaiden osallistuvan aktiivisesti koulun musiikinopiskeluun. Yhteistoiminnallinen oppiminen voi olla yksi merkittävä tapa opiskella musiikkia koulussa niin, että luokassa jokainen oppilas kokisi musiikillisia elämyksiä itse toimiessa aktiivisena osallistujana. Oppilaiden vastaukset ovat hyvin positiivisia yhteistoiminnallista oppimista kohtaan. Oppilaat pitävät ryhmässä opiskelusta, he kokevat sen helpommaksi kuin koko luokkana yhdessä opiskelemisen. Ryhmän muiden oppilaiden apu nähtiin tärkeänä varsinkin uuden asian oppimisessa. Tuloksista nousikin esiin se, että oppilaista lähes kaikki saivat apuja toisiltaan tutkimukseen liittyvillä musiikin tunneilla. Ryhmässä opiskelussa tavoitteeseen pääseminen innostaa ja sen eteen tehtiin töitä. Tavoite täytyy kuitenkin olla selkeä ja oppilaita motivoiva, jotta tavoitteeseen voidaan päästä. Luokan ilmapiirillä on vaikutusta yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudelle. Oppilaiden vastauksista ilmeni, että he voivat tehdä kaikkien luokkalaisten kanssa ryhmätöitä. Oppilaat toivoivatkin enemmän ryhmissä tapahtuvaa opiskelua musiikintunneilla. Opettaja avasi haastattelussa tarkemmin luokan sosiaalista tilannetta ja hieman historiaakin. Haastattelutuloksista nousi selkeästi esiin oppilaiden sosiaalisten taitojen harjoittelemisen tärkeys, ryhmässä toimiminen sekä yhteistoiminnallinen tavoitteellinen toiminta. Yhteistoiminnallinen oppiminen innostaa oppilaita, mutta se voi myös saada aikaan passiivisuutta, ellei toiminta ole tavoitteellista. Opettaja korosti, että luovuus ja innostavuus ovat oleellisia seikkoja opettajalle. Opettajan toiminta ja kannustavuus vaikuttaa siihen, miten yhteistoiminnallinen oppiminen toimii luokassa. Tutkimukseni mukaan yhteistoiminnallista oppimista kannattaa käyttää koulun musiikinopetuksessa. Se aktivoi oppilaita osallistumaan paremmin, jonka seurauksena vastaavasti oppimistulokset paranevat. Yhteistoiminnalliselle musiikinopetukselle on keskeistä monien taitojen oppimisen lisäksi sosiaalisten taitojen kehittyminen. Näiden tutkimustulosten perusteella suosittelen musiikinopettajia käyttämään yhteistoiminnallista oppimista osana koulun musiikin opetusta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarela, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-05T21:28:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-05T21:28:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41307", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun nelj\u00e4s luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista oppimista k\u00e4ytt\u00e4en. Oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t kaksi eri kyselylomaketta; ensimm\u00e4isen ennen pit\u00e4mi\u00e4ni oppitunteja ja toisen oppituntien j\u00e4lkeen. Opettajan n\u00e4k\u00f6kulmaa ja luokan taustatietoa yhteistoiminnallisesta oppimisesta selvitin haastattelemalla.\r\nMielenkiintoni yhteistoiminnallista oppimista kohtaan her\u00e4si, koska haluaisin kaikkien luokan oppilaiden osallistuvan aktiivisesti koulun musiikinopiskeluun. Yhteistoiminnallinen oppiminen voi olla yksi merkitt\u00e4v\u00e4 tapa opiskella musiikkia koulussa niin, ett\u00e4 luokassa jokainen oppilas kokisi musiikillisia el\u00e4myksi\u00e4 itse toimiessa aktiivisena osallistujana. Oppilaiden vastaukset ovat hyvin positiivisia yhteistoiminnallista oppimista kohtaan. Oppilaat pit\u00e4v\u00e4t ryhm\u00e4ss\u00e4 opiskelusta, he kokevat sen helpommaksi kuin koko luokkana yhdess\u00e4 opiskelemisen. Ryhm\u00e4n muiden oppilaiden apu n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 varsinkin uuden asian oppimisessa. Tuloksista nousikin esiin se, ett\u00e4 oppilaista l\u00e4hes kaikki saivat apuja toisiltaan tutkimukseen liittyvill\u00e4 musiikin tunneilla. Ryhm\u00e4ss\u00e4 opiskelussa tavoitteeseen p\u00e4\u00e4seminen innostaa ja sen eteen tehtiin t\u00f6it\u00e4. Tavoite t\u00e4ytyy kuitenkin olla selke\u00e4 ja oppilaita motivoiva, jotta tavoitteeseen voidaan p\u00e4\u00e4st\u00e4. Luokan ilmapiirill\u00e4 on vaikutusta yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudelle. Oppilaiden vastauksista ilmeni, ett\u00e4 he voivat tehd\u00e4 kaikkien luokkalaisten kanssa ryhm\u00e4t\u00f6it\u00e4. Oppilaat toivoivatkin enemm\u00e4n ryhmiss\u00e4 tapahtuvaa opiskelua musiikintunneilla. Opettaja avasi haastattelussa tarkemmin luokan sosiaalista tilannetta ja hieman historiaakin. Haastattelutuloksista nousi selke\u00e4sti esiin oppilaiden sosiaalisten taitojen harjoittelemisen t\u00e4rkeys, ryhm\u00e4ss\u00e4 toimiminen sek\u00e4 yhteistoiminnallinen tavoitteellinen toiminta. Yhteistoiminnallinen oppiminen innostaa oppilaita, mutta se voi my\u00f6s saada aikaan passiivisuutta, ellei toiminta ole tavoitteellista. Opettaja korosti, ett\u00e4 luovuus ja innostavuus ovat oleellisia seikkoja opettajalle. Opettajan toiminta ja kannustavuus vaikuttaa siihen, miten yhteistoiminnallinen oppiminen toimii luokassa.\r\nTutkimukseni mukaan yhteistoiminnallista oppimista kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 koulun musiikinopetuksessa. Se aktivoi oppilaita osallistumaan paremmin, jonka seurauksena vastaavasti oppimistulokset paranevat. Yhteistoiminnalliselle musiikinopetukselle on keskeist\u00e4 monien taitojen oppimisen lis\u00e4ksi sosiaalisten taitojen kehittyminen. N\u00e4iden tutkimustulosten perusteella suosittelen musiikinopettajia k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteistoiminnallista oppimista osana koulun musiikin opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Saarela (mamisaar) on 2013-05-05 21:28:46.176285. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-05T21:28:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305061558.pdf: 1096826 bytes, checksum: def53324ed4389bab58530c4286e632e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-05T21:28:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305061558.pdf: 1096826 bytes, checksum: def53324ed4389bab58530c4286e632e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Harjoiteltiin oman ryhm\u00e4n omaa rytmijuttua\" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305061558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-05T21:28:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41307
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8d768cf-fa4d-4f78-ab83-7f9f72de7100\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305061558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarela, Markus "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla yhteistoiminnallinen oppiminen musiikkikasvatus sosiaaliset taidot ryhmässä oppiminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppiminen
title "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_alt Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_full "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_fullStr "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_full_unstemmed "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_short "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua"
title_sort harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_sub yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
title_txtP "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
topic yhteistoiminnallinen oppiminen musiikkikasvatus sosiaaliset taidot ryhmässä oppiminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppiminen
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikkikasvatus oppiminen ryhmässä oppiminen sosiaaliset taidot yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305061558
work_keys_str_mv AT saarelamarkus harjoiteltiinomanryhmänomaarytmijuttuayhteistoiminnallinenoppiminenmusiikintunnill