Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin pienryhmätoiminnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Kaisa-Sisko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41305
_version_ 1826225714579374080
author Kangas, Kaisa-Sisko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kangas, Kaisa-Sisko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kangas, Kaisa-Sisko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kangas, Kaisa-Sisko
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin pienryhmätoiminnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoitui yhden jyväskyläläisen päiväkodin kolme 5-6-vuotiaiden lasten lapsiryhmää. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla näiden ryhmien pienryhmätoimintaa sekä toteuttamalla kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua lapsiryhmien viidelle työntekijälle. Aineiston analyysissä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Pienryhmätoiminnan työntekijöihin kohdentuvat hyödyt tulivat esille työyhteisön sitoutumisena pienryhmätoimintaan. Pienryhmätoiminta on lisännyt työntekijöiden yhteisöllisyyttä ja ammatillista kasvua. Niiden lisäksi työntekijät kokivat olevansa läheisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa, mikä edisti työntekijöiden henkistä työssä jaksamista. Lapsiin kohdentuvat pienryhmätoiminnan hyödyt tulivat esille osallistavana pedagogiikkana ja tiloina sekä työntekijöiden ja vertaisten tarjoamana tukena. Pienryhmätoiminnan toteuttamisessa oli myös omat haasteensa, joista keskeisimpiä olivat organisoinnin, suunnittelutyön sekä tiedonkulun ja tiedottamisen haasteet. Lasten osallisuus toteutui pienryhmätoiminnassa lasten oman tahdon ilmaisuna, kuulluksi tulemisena sekä palautteen antamisena. Työntekijät mahdollistivat puolestaan lasten osallisuuden ohjaamalla lapsia sekä huomioimalla heitä. Lasten ohjaaminen tuli esille toiminnan ohjauksena, leikkikaverin valitsemisena sekä leikkien rikastuttamisena. Lasten huomioiminen näkyi puolestaan kiintymyksen osoittamisena ja lasten kannustamisena. Osallisuuden toteutuminen edellytti kuitenkin lasten ja työntekijöiden molemminpuolista vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Asiasanat: Lapsilähtöisyys, lasten osallisuus, pienryhmätoiminta, työntekijän rooli Key words: child-orientedness, children’s participation, small group activity, employee role
first_indexed 2023-03-22T09:57:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Kaisa-Sisko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-04T14:40:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-04T14:40:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita p\u00e4iv\u00e4kodin\npienryhm\u00e4toimintaan liittyy. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, mill\u00e4\ntavoilla lasten osallisuus toteutuu p\u00e4iv\u00e4kodin pienryhm\u00e4toiminnassa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukoksi\nvalikoitui yhden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kodin kolme 5-6-vuotiaiden lasten lapsiryhm\u00e4\u00e4.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla n\u00e4iden ryhmien pienryhm\u00e4toimintaa sek\u00e4\ntoteuttamalla kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua lapsiryhmien viidelle ty\u00f6ntekij\u00e4lle. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nPienryhm\u00e4toiminnan ty\u00f6ntekij\u00f6ihin kohdentuvat hy\u00f6dyt tulivat esille ty\u00f6yhteis\u00f6n\nsitoutumisena pienryhm\u00e4toimintaan. Pienryhm\u00e4toiminta on lis\u00e4nnyt ty\u00f6ntekij\u00f6iden\nyhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja ammatillista kasvua. Niiden lis\u00e4ksi ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat olevansa l\u00e4heisess\u00e4 vuorovaikutuksessa lasten kanssa, mik\u00e4 edisti ty\u00f6ntekij\u00f6iden henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Lapsiin kohdentuvat pienryhm\u00e4toiminnan hy\u00f6dyt tulivat esille osallistavana pedagogiikkana ja tiloina sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden ja vertaisten tarjoamana tukena. Pienryhm\u00e4toiminnan toteuttamisessa oli my\u00f6s omat haasteensa, joista keskeisimpi\u00e4 olivat organisoinnin, suunnitteluty\u00f6n sek\u00e4 tiedonkulun ja tiedottamisen haasteet.\n\nLasten osallisuus toteutui pienryhm\u00e4toiminnassa lasten oman tahdon ilmaisuna, kuulluksi\ntulemisena sek\u00e4 palautteen antamisena. Ty\u00f6ntekij\u00e4t mahdollistivat puolestaan lasten\nosallisuuden ohjaamalla lapsia sek\u00e4 huomioimalla heit\u00e4. Lasten ohjaaminen tuli esille\ntoiminnan ohjauksena, leikkikaverin valitsemisena sek\u00e4 leikkien rikastuttamisena. Lasten\nhuomioiminen n\u00e4kyi puolestaan kiintymyksen osoittamisena ja lasten kannustamisena.\nOsallisuuden toteutuminen edellytti kuitenkin lasten ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden molemminpuolista\nvuorovaikutusta ja yhteisty\u00f6t\u00e4.\n\nAsiasanat: Lapsil\u00e4ht\u00f6isyys, lasten osallisuus, pienryhm\u00e4toiminta, ty\u00f6ntekij\u00e4n rooli\n\nKey words: child-orientedness, children\u2019s participation, small group activity, employee role", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa-Sisko Kangas (kaikanga) on 2013-05-04 14:40:02.714550. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-04T14:40:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305041555.pdf: 1039191 bytes, checksum: b37ba57656eee3885453ba36ff8919e0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-04T14:40:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305041555.pdf: 1039191 bytes, checksum: b37ba57656eee3885453ba36ff8919e0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin pienryhm\u00e4toiminta ja lasten osallisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305041555", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-04T14:40:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41305
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ff0e965-f6ae-4415-b2f6-c6c6f684c8d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305041555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangas, Kaisa-Sisko Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 lapsilähtöisyys lapset osallisuus pienryhmät päiväkodit
title Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_full Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_fullStr Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_full_unstemmed Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_short Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_sort päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
title_txtP Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 lapsilähtöisyys lapset osallisuus pienryhmät päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Etnografia Varhaiskasvatus lapset lapsilähtöisyys osallisuus pienryhmät päiväkodit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305041555
work_keys_str_mv AT kangaskaisasisko päiväkodinpienryhmätoimintajalastenosallisuus