Riski ja luottamus radiotaajuisessa tunnistamisessa

Radiotaajuisen tunnistuksen oletetaan lähitulevaisuudessa yleistyvän sovelluksiin, jotka koskettavat läheisesti kuluttajaa, koska sen oletetaan lisäävän huomattavasti yritysten informaation käsittelyn ja prosessin hallinnan tehokkuutta. Radiotaajuisen tunnistuksen teknologia on saanut kritiikkiä osa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Isomäki, Ari
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41294
Kuvaus
Yhteenveto:Radiotaajuisen tunnistuksen oletetaan lähitulevaisuudessa yleistyvän sovelluksiin, jotka koskettavat läheisesti kuluttajaa, koska sen oletetaan lisäävän huomattavasti yritysten informaation käsittelyn ja prosessin hallinnan tehokkuutta. Radiotaajuisen tunnistuksen teknologia on saanut kritiikkiä osakseen sen sisältämien uudenlaisten kuluttajaa uhkaavien riskien johdosta ja tämä on vaikeuttanut yritysten kykyä hyödyntää radiotaajuisen tunnistuksen toiminnallisuuksia täysimittaisesti. Aikaisemman tutkimuksen perusteella riskillä ja luottamuksella on todettu olevan vaikutusta kuluttajan halukkuuteen käyttää sovelluksia. Tutkielman tarkoituksena on kirjallisuusanalyysin keinoin selvittää yksityiskohtaisesti mitä riskejä radiotaajuisen tunnistuksen teknologia tuo kuluttajalle. Mcknightin ja Chervanyn luottamuksen typologian pohjalta pyritään selvittämään, kuinka luottamuksella on merkitystä kuluttajien asennoitumisessa radiotaajuisen tunnistuksen teknologiaan ja kuinka luottamusta kyetään vahvistamaan näin parantaen kuluttajan käsityksiä. In the near future radio frequency identification technology is assumed to be more common in applications that are closer to the consumer, because it is ex-pected that it will considerably enhance the effectiveness of companies’ infor-mation handling and process management. Radio frequency identification technology has drawn some criticism because it encompasses new kind of risks threatening consumers and this has made it more difficult for companies to uti-lise radio frequency identifications functionality in its full scale. Based on pre-vious research risk and trust has been noted to affect consumers’ willingness to use applications. By the means of literary review the purpose of this thesis is to clarify in detail what risks the radio frequency technology brings to consumers. Based on McKnights and Chervany’s trust typology the aim is to clarify how trust bears significance in consumers’ attitude towards radio frequency tech-nology and how trust can be enhanced therefore improving consumers percep-tions.