Studying vapaa säestys through English in a CLIL teaching experiment content and language learning experiences of JAMK music students

Sisällön ja vieraan kielen oppimisen integroivaa CLIL-opetusta tarjotaan Suomessa erityisesti peruskouluissa, mutta korkea-asteen koulutuksessa sen tarjonta on kuitenkin yhä vähäistä ja tutkimusta sen käytöstä on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ja kuvata opiskelijakokemuksia C...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkonen, Ville
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41282
Description
Summary:Sisällön ja vieraan kielen oppimisen integroivaa CLIL-opetusta tarjotaan Suomessa erityisesti peruskouluissa, mutta korkea-asteen koulutuksessa sen tarjonta on kuitenkin yhä vähäistä ja tutkimusta sen käytöstä on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ja kuvata opiskelijakokemuksia CLIL-opetuksessa sekä sisällön että vieraan kielen oppimisen osalta. Englanninkielinen CLIL-opetuskokeilu, jossa oppisisältönä oli pianon vapaan säestyksen opintojakso, toteutettiin lukuvuonna 2011–2012 Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) musiikin koulutusohjelmassa. Vastausta haettiin seuraaviin pääkysymyksiin: 1) Millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli sisällön eli vapaan säestyksen oppimisesta CLIL-opetuksessa? 2) Millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli vieraan kielen eli englannin kielen oppimisesta CLIL-opetuksessa? Pääkysymykset jaettiin seuraaviin alakysymyksiin: I) Mitä opittiin ja miksi? II) Mitkä tekijät vaikuttivat oppimiseen ja miten? Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden pitämät ohjatut oppimislokit. Tutkittavina toimi viisi JAMKin musiikin koulutusohjelman opiskelijaa, joista neljä oli miehiä ja yksi nainen. Lisäksi kahden muun miesopiskelijan aineistoa hyödynnettiin. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat sisällön oppimisen mielekkäänä ja oppivat sisältöalueita monipuolisesti, joskin eri painotuksin johtuen oppijoiden heterogeenisuudesta. Englannin kieli ei juurikaan haitannut sisällön oppimista, vaan oli jopa motivoiva ja oppimista edistävä tekijä. Englannin kielen oppimista tapahtui varsinkin suomalaisilla opiskelijoilla erityisesti puheen sujuvuuden lisääntymisenä ja sanaston oppimisena ja kertaamisena sekä hieman myös kuullun ymmärtämisen alueella. Sanaston oppimista tuki myös eksplisiittinen itseopiskelu sanastojen avulla. CLIL-opetuskokeilu näytti osaltaan tukevan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tulosten perusteella vapaan säestyksen englanninkielinen CLIL-opetus voi olla toimiva vaihtoehto siitä kiinnostuneille opiskelijoille myös tulevaisuudessa. CLIL-opetusta voisi harkita jatkossa kokeiltavan ja tutkittavan muillakin opintojaksoilla ja sitten mahdollisesti laajennettavan musiikin koulutusohjelmassa.