Poppia kyydissä populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan populaarikulttuurin ilmentymistä ja käyttöä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Tavoitteena on selvittää, käytetäänkö populaarikulttuuria osana tämän oppiaineen opetusta ja opiskelua, ja jos käytetään, mihin tarkoituksiin ja missä määrin. Lisäksi t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Anturaniemi, Heidi, Eerikäinen, Maiju
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41279
_version_ 1828193123473293312
author Anturaniemi, Heidi Eerikäinen, Maiju
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Anturaniemi, Heidi Eerikäinen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Anturaniemi, Heidi Eerikäinen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Anturaniemi, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan populaarikulttuurin ilmentymistä ja käyttöä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Tavoitteena on selvittää, käytetäänkö populaarikulttuuria osana tämän oppiaineen opetusta ja opiskelua, ja jos käytetään, mihin tarkoituksiin ja missä määrin. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, miten opettajat ja oppilaat näkevät ja määrittelevät populaarikulttuurin. Populaarikulttuurin ilmenemistä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa tutkitaan myös pienimuotoisella oppikirjakatsauksella. Pedagogisella kentällä käytävä keskustelu opiskelu- ja koulumotivaation laskusta sekä koulun sisältöjen ja nuorten muun elämän erillisyydestä antoi sysäyksen tälle tutkimusajatukselle. Yksi tutkimuksen tavoitteista onkin selvittää, voisiko populaarikulttuuri toimia jonkinlaisena siltana koulun ja muun arkitodellisuuden välissä sekä kouluviihtyvyyteen ja opiskelumotivaatioon vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksessa sivutaan myös koulun muutosta ja siihen liittyvää pedagogista keskustelua. Populaarikulttuurin käyttäminen kouluopetuksessa on toistaiseksi melko tutkimaton alue. Eniten tutkimusta on tehty ulkomailla: Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Suomessa tutkimusta ei ole tehty, etenkään äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen yläkouluopetukseen rajaten. Tässä tutkimuksessa yhdistyvien pedagogian ja populaarikulttuurin tutkimusperinteillä on kuitenkin omina alueinaan jo melko pitkä tutkimushistoria. Teoreettisina lähtökohtina tässä tutkimuksessa ovat populaarikulttuurin määritelmät, historiallinen viite sekä jotkin nykypedagogiikan suuntaukset, kuten pedagoginen rakkaus, mediakasvatus ja osallistava kasvatus. Tutkimuksen aineisto on kerätty opettajille tehtyjen haastattelujen ja oppilaille suunnatun internetkyselyn kautta. Tutkimukseen osallistui neljä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa eri puolilta Suomea. Opettajahaastattelujen lisäksi aineistoa kerättiin jokaisen opettajan yhdeltä yhdeksännen vuosiluokan ryhmältä, yhteensä siis neljältä ryhmältä. Kysely sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Tutkimustulokset näyttäytyivät suurelta osin tutkimuksen ennakkoajatusten mukaisilta: Äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaine sisältää populaarikulttuuria, ja sitä käytetään useampiin erilaisiin tarkoituksiin. Yleisimmät käyttöfunktiot ovat tutkimuksen perusteella oppilaiden motivoiminen sekä opettajan ja oppilaiden välisen kuilun kaventaminen opiskelutilanteessa. Opettajien ja oppilaiden näkemykset sekä populaarikulttuurin käytön laajuudesta että käytön merkityksestä opiskelulle poikkesivat kuitenkin toisistaan yllättävän paljon. Opettajien mielestä populaarikulttuuria hyödynnetään opetuksessa melko paljon ja se on tärkeää, mutta oppilaat taas näkivät käytön melko vähäisenä eivätkä olleet vakuuttuneita sen vaikutuksista omaan opiskeluunsa. Mielenkiintoinen havainto oli myös se, että oppilaat eivät vaikuttaisi kaipaavan koululta lisää viihtyvyyttä, mikä yllättää, kun tarkastellaan nykyisiä kouluviihtyvyystilastoja ja niiden laskua. Tutkimuksessa on pohdittu, mitkä tekijät tähän saattavat vaikuttaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Anturaniemi, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eerik\u00e4inen, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-29T12:48:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-29T12:48:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41279", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan populaarikulttuurin ilmentymist\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 populaarikulttuuria osana t\u00e4m\u00e4n oppiaineen opetusta ja opiskelua, ja jos k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, mihin tarkoituksiin ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa halutaan selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat ja oppilaat n\u00e4kev\u00e4t ja m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t populaarikulttuurin. Populaarikulttuurin ilmenemist\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa tutkitaan my\u00f6s pienimuotoisella oppikirjakatsauksella. Pedagogisella kent\u00e4ll\u00e4 k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 keskustelu opiskelu- ja koulumotivaation laskusta sek\u00e4 koulun sis\u00e4lt\u00f6jen ja nuorten muun el\u00e4m\u00e4n erillisyydest\u00e4 antoi sys\u00e4yksen t\u00e4lle tutkimusajatukselle. Yksi tutkimuksen tavoitteista onkin selvitt\u00e4\u00e4, voisiko populaarikulttuuri toimia jonkinlaisena siltana koulun ja muun arkitodellisuuden v\u00e4liss\u00e4 sek\u00e4 kouluviihtyvyyteen ja opiskelumotivaatioon vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4. Tutkimuksessa sivutaan my\u00f6s koulun muutosta ja siihen liittyv\u00e4\u00e4 pedagogista keskustelua.\r\n\r\nPopulaarikulttuurin k\u00e4ytt\u00e4minen kouluopetuksessa on toistaiseksi melko tutkimaton alue. Eniten tutkimusta on tehty ulkomailla: Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Suomessa tutkimusta ei ole tehty, etenk\u00e4\u00e4n \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen yl\u00e4kouluopetukseen rajaten. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa yhdistyvien pedagogian ja populaarikulttuurin tutkimusperinteill\u00e4 on kuitenkin omina alueinaan jo melko pitk\u00e4 tutkimushistoria. Teoreettisina l\u00e4ht\u00f6kohtina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat populaarikulttuurin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t, historiallinen viite sek\u00e4 jotkin nykypedagogiikan suuntaukset, kuten pedagoginen rakkaus, mediakasvatus ja osallistava kasvatus.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty opettajille tehtyjen haastattelujen ja oppilaille suunnatun internetkyselyn kautta. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajaa eri puolilta Suomea. Opettajahaastattelujen lis\u00e4ksi aineistoa ker\u00e4ttiin jokaisen opettajan yhdelt\u00e4 yhdeks\u00e4nnen vuosiluokan ryhm\u00e4lt\u00e4, yhteens\u00e4 siis nelj\u00e4lt\u00e4 ryhm\u00e4lt\u00e4. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 avoimia ett\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4.\r\n\r\nTutkimustulokset n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t suurelta osin tutkimuksen ennakkoajatusten mukaisilta: \u00c4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaine sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 populaarikulttuuria, ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n useampiin erilaisiin tarkoituksiin. Yleisimm\u00e4t k\u00e4ytt\u00f6funktiot ovat tutkimuksen perusteella oppilaiden motivoiminen sek\u00e4 opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisen kuilun kaventaminen opiskelutilanteessa. Opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemykset sek\u00e4 populaarikulttuurin k\u00e4yt\u00f6n laajuudesta ett\u00e4 k\u00e4yt\u00f6n merkityksest\u00e4 opiskelulle poikkesivat kuitenkin toisistaan yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n paljon. Opettajien mielest\u00e4 populaarikulttuuria hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa melko paljon ja se on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, mutta oppilaat taas n\u00e4kiv\u00e4t k\u00e4yt\u00f6n melko v\u00e4h\u00e4isen\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 olleet vakuuttuneita sen vaikutuksista omaan opiskeluunsa. Mielenkiintoinen havainto oli my\u00f6s se, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t vaikuttaisi kaipaavan koululta lis\u00e4\u00e4 viihtyvyytt\u00e4, mik\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4\u00e4, kun tarkastellaan nykyisi\u00e4 kouluviihtyvyystilastoja ja niiden laskua. Tutkimuksessa on pohdittu, mitk\u00e4 tekij\u00e4t t\u00e4h\u00e4n saattavat vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Eerik\u00e4inen (maaneeri) on 2013-04-29 12:48:03.518693. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-29T12:48:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304291524.pdf: 763071 bytes, checksum: c79456311d1bcd26fc2e347bb149070a (MD5)\r\nlicense.html: 5546 bytes, checksum: 74873fe1ad4f89b2ef70e690ba527416 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-29T12:48:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304291524.pdf: 763071 bytes, checksum: c79456311d1bcd26fc2e347bb149070a (MD5)\r\nlicense.html: 5546 bytes, checksum: 74873fe1ad4f89b2ef70e690ba527416 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "populaarikulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Poppia kyydiss\u00e4 : populaarikulttuurin k\u00e4ytt\u00f6 perusopetuksen yl\u00e4luokkien \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Populaarikulttuurin k\u00e4ytt\u00f6 perusopetuksen yl\u00e4luokkien \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304291524", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-29T12:48:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41279
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c71ae86-018c-4d7f-b259-4dbb4c978947\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304291524.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anturaniemi, Heidi Eerikäinen, Maiju Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa populaarikulttuuri kasvatus osallisuus motivaatio äidinkieli kirjallisuus muutos Kirjallisuus Literature 304 kulttuuri
title Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_alt Populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_full Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_fullStr Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_full_unstemmed Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_short Poppia kyydissä
title_sort poppia kyydissä populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_sub populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
title_txtP Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
topic populaarikulttuuri kasvatus osallisuus motivaatio äidinkieli kirjallisuus muutos Kirjallisuus Literature 304 kulttuuri
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature kasvatus kirjallisuus kulttuuri motivaatio muutos osallisuus populaarikulttuuri äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41279 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304291524
work_keys_str_mv AT anturaniemiheidi poppiakyydissäpopulaarikulttuurinkäyttöperusopetuksenyläluokkienäidinkielenjaki