Plussia ja miinuksia opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa

Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 sivua. Julkaisematon. Tämän pro gradu- työn aiheena on opiskelijapalaute Aiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marin, Rakel
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41276
_version_ 1826225714576228352
author Marin, Rakel
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marin, Rakel Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marin, Rakel Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marin, Rakel
datasource_str_mv jyx
description Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 sivua. Julkaisematon. Tämän pro gradu- työn aiheena on opiskelijapalaute Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Tutkimustehtävänä tässä päättötyössä on ollut selvittää opiskelijapalautteen merkitystä, sisältöjä ja teemoja. Tutkimus on tehty laadullisella tutkimusotteella, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella järjestettävät Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot. Tutkimuksessa perehdytään tähän lukuvuoden kestävään opintokokonaisuuteen ja sen palautekäytänteisiin. Tutkimusaineisto on koottu APO- opintojen lähijaksoilta kerätystä kirjallisesta palautteesta. Tutkimukseen valitut lukuvuodet ovat 2002-2003, 2005-2006 sekä 2007-2008. Lukuvuosilta tarkastelun kohteena ovat ensimmäisten ja viimeisten lähijaksojen palautteet. APO- opinnoissa opiskelijapalaute on otettu keskeiseksi opintojen kehittämisen työkaluksi. Opiskelijapalautetta kerätään systemaattisesti koko koulutuksen ajan. Kouluttajat saavat palautetta koulutuksen onnistumisesta ja opiskelijoiden opettajuuteen kasvamisesta. Opiskelijapalautteen keskeiset teemat olivat itsearviointi, opiskelijoiden taustat, ryhmän merkitys, opettajan innostuneisuus sekä opetuksen jäsennys. Opiskelijat kokivat APO- opinnot vaikuttavaksi ja merkitykselliseksi opintokokonaisuudeksi. Palauteaineistosta on helposti nähtävissä asiat, jotka on koettu myönteisinä tai kielteisinä. Opiskelijapalautteen avulla opetuksen kehittäminen voi olla hyvin haastavaa, mikäli palaute on ristiriitaista. Myös tämä oli selkeästi nähtävissä aineistosta: kaikkia ei voi miellyttää. Se mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:49:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marin, Rakel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-29T11:03:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-29T11:03:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41276", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia \u2013 Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 sivua. Julkaisematon.\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu- ty\u00f6n aiheena on opiskelijapalaute Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00f6ty\u00f6ss\u00e4 on ollut selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijapalautteen merkityst\u00e4, sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja teemoja. Tutkimus on tehty laadullisella tutkimusotteella, ja aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\r\nTutkimuskohteena on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitoksella j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4t Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot. Tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n t\u00e4h\u00e4n lukuvuoden kest\u00e4v\u00e4\u00e4n opintokokonaisuuteen ja sen palautek\u00e4yt\u00e4nteisiin. Tutkimusaineisto on koottu APO- opintojen l\u00e4hijaksoilta ker\u00e4tyst\u00e4 kirjallisesta palautteesta. Tutkimukseen valitut lukuvuodet ovat 2002-2003, 2005-2006 sek\u00e4 2007-2008. Lukuvuosilta tarkastelun kohteena ovat ensimm\u00e4isten ja viimeisten l\u00e4hijaksojen palautteet. APO- opinnoissa opiskelijapalaute on otettu keskeiseksi opintojen kehitt\u00e4misen ty\u00f6kaluksi. Opiskelijapalautetta ker\u00e4t\u00e4\u00e4n systemaattisesti koko koulutuksen ajan. Kouluttajat saavat palautetta koulutuksen onnistumisesta ja opiskelijoiden opettajuuteen kasvamisesta.\r\n Opiskelijapalautteen keskeiset teemat olivat itsearviointi, opiskelijoiden taustat, ryhm\u00e4n merkitys, opettajan innostuneisuus sek\u00e4 opetuksen j\u00e4sennys. Opiskelijat kokivat APO- opinnot vaikuttavaksi ja merkitykselliseksi opintokokonaisuudeksi. Palauteaineistosta on helposti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 asiat, jotka on koettu my\u00f6nteisin\u00e4 tai kielteisin\u00e4. Opiskelijapalautteen avulla opetuksen kehitt\u00e4minen voi olla hyvin haastavaa, mik\u00e4li palaute on ristiriitaista. My\u00f6s t\u00e4m\u00e4 oli selke\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 aineistosta: kaikkia ei voi miellytt\u00e4\u00e4. Se mik\u00e4 sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rakel Marin (raaninma) on 2013-04-29 11:03:08.909274. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-29T11:03:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304291521.pdf: 1345659 bytes, checksum: 0d21fc3db399f337636e56bb0271dd3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-29T11:03:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304291521.pdf: 1345659 bytes, checksum: 0d21fc3db399f337636e56bb0271dd3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sis\u00e4ll\u00f6t ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opiskelijapalautteen merkitys, sis\u00e4ll\u00f6t ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304291521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-29T11:03:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskouluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41276
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48a77f90-af6b-4784-b655-a770cadc9c4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304291521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marin, Rakel Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa Jyväskylän yliopisto Adult Education Aikuiskasvatus 102 palaute opiskelijat arviointi oppiminen reflektio aikuisopiskelijat aikuiskoulutus aikuiskouluttajat
title Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_alt Opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_full Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_fullStr Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_full_unstemmed Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_short Plussia ja miinuksia
title_sort plussia ja miinuksia opiskelijapalautteen merkitys sisällöt ja teemat aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_sub opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
title_txtP Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
topic Jyväskylän yliopisto Adult Education Aikuiskasvatus 102 palaute opiskelijat arviointi oppiminen reflektio aikuisopiskelijat aikuiskoulutus aikuiskouluttajat
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Jyväskylän yliopisto aikuiskouluttajat aikuiskoulutus aikuisopiskelijat arviointi opiskelijat oppiminen palaute reflektio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304291521
work_keys_str_mv AT marinrakel plussiajamiinuksiaopiskelijapalautteenmerkityssisällötjateemataikuiskouluttajanpedago