Plussia ja miinuksia opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa

Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 sivua. Julkaisematon. Tämän pro gradu- työn aiheena on opiskelijapalaute Aiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marin, Rakel
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41276
Description
Summary:Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 sivua. Julkaisematon. Tämän pro gradu- työn aiheena on opiskelijapalaute Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Tutkimustehtävänä tässä päättötyössä on ollut selvittää opiskelijapalautteen merkitystä, sisältöjä ja teemoja. Tutkimus on tehty laadullisella tutkimusotteella, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella järjestettävät Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot. Tutkimuksessa perehdytään tähän lukuvuoden kestävään opintokokonaisuuteen ja sen palautekäytänteisiin. Tutkimusaineisto on koottu APO- opintojen lähijaksoilta kerätystä kirjallisesta palautteesta. Tutkimukseen valitut lukuvuodet ovat 2002-2003, 2005-2006 sekä 2007-2008. Lukuvuosilta tarkastelun kohteena ovat ensimmäisten ja viimeisten lähijaksojen palautteet. APO- opinnoissa opiskelijapalaute on otettu keskeiseksi opintojen kehittämisen työkaluksi. Opiskelijapalautetta kerätään systemaattisesti koko koulutuksen ajan. Kouluttajat saavat palautetta koulutuksen onnistumisesta ja opiskelijoiden opettajuuteen kasvamisesta. Opiskelijapalautteen keskeiset teemat olivat itsearviointi, opiskelijoiden taustat, ryhmän merkitys, opettajan innostuneisuus sekä opetuksen jäsennys. Opiskelijat kokivat APO- opinnot vaikuttavaksi ja merkitykselliseksi opintokokonaisuudeksi. Palauteaineistosta on helposti nähtävissä asiat, jotka on koettu myönteisinä tai kielteisinä. Opiskelijapalautteen avulla opetuksen kehittäminen voi olla hyvin haastavaa, mikäli palaute on ristiriitaista. Myös tämä oli selkeästi nähtävissä aineistosta: kaikkia ei voi miellyttää. Se mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle.