Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school a study of students' and teachers' views on oral skills education

Suullisen kielitaidon opetusta sekä sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa opetetaan ja opetellaan lukioissa, sekä millaiset suulliset harjoitukset opis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaski-Akhawan, Hannele
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41259
_version_ 1828193123456516096
author Kaski-Akhawan, Hannele
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaski-Akhawan, Hannele Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaski-Akhawan, Hannele Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaski-Akhawan, Hannele
datasource_str_mv jyx
description Suullisen kielitaidon opetusta sekä sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa opetetaan ja opetellaan lukioissa, sekä millaiset suulliset harjoitukset opiskelijat ja opettajat kokevat mieluisimmiksi ja hyödyllisimmiksi oppimisen kannalta. Lisäksi tässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen status suullisella kielitaidolla nykyään on lukion englannin kielen opinnoissa, ja keskitytäänkö suullisen kielitaidon opettamiseen tarpeeksi. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat englannin kielen lukio-opettajat sekä toisen vuositason opiskelijat Keski-Suomen ja Itä-Suomen alueella. Aineisto kerättiin käyttäen kahta kyselylomaketta, joista toinen oli suunnattu opettajille ja toinen opiskelijoille. Opettajien kyselylomakkeessa oli yhdeksän kysymystä liittyen tunneilla käytettäviin suullisiin tehtäviin, suullisen kielitaidon opettamiseen liittyviin haasteisiin sekä suullisen kielitaidon nykyiseen asemaan kielten opetuksessa. Opiskelijoiden kyselylomake sisälsi kymmenen kysymystä, joissa kysyttiin niin ikään tunneilla käytettävistä harjoituksista, mutta myös seikoista, jotka saisivat opiskelijat harjoittelemaan puhumista enemmän, kehitysehdotuksista suullisten harjoitusten suhteen, ja suullisen kielitaidon painottamisesta lukio-opinnoissa. Opiskelijat ja opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että keskusteluharjoitukset nuorille ajankohtaisista sekä tärkeistä aiheista ovat mieluisin ja toisaalta myös hyödyllisin suullinen harjoitus. Lisäksi selvisi, että opettajat suosivat keskusteluharjoituksia myös määrällisesti muihin harjoitustyyppeihin nähden. Epämiellyttävimmiksi ja hyödyttömimmiksi harjoituksiksi opiskelijat kokivat esitelmät, joita opettajatkin antoivat opiskelijoilleen tehtäväksi vähiten. Opiskelijat olivat tyytyväisiä suullisten harjoitusten monipuolisuuteen, mutta halusivat niiden keskittyvän itselleen mielenkiintoisempiin aiheisiin, sekä tarvitsivat enemmän ääntämisharjoituksia. Opiskelijat myös kokivat, että suullista kielitaitoa painotetaan riittävästi lukiossa. Opettajat olivat suullisen kielitaidon asemaan suhteellisen tyytyväisiä, mutta pitivät ongelmallisena mm. ylioppilaskirjoitusten keskittymistä kirjalliseen tuottamiseen, mikä puolestaan vaikutti negatiivisesti opiskelijoiden motivaatioon harjoitella suullista osaamista. Lisätutkimukseen olisi aihetta mm. suuremmalla määrällä tutkimukseen osallistuvia opettajia sekä opiskelijoita, ja maantieteellisesti laajemmalta alueelta kerättävällä tutkimusaineistolla. Lisäksi olisi hyvä syventää tutkimusta opiskelijoiden mielipiteistä liittyen suullisten harjoitusten aiheisiin, jotka he kokevat mielenkiintoisiksi. Myös suullisen kielitaidon asemaa korottavia toimenpiteitä olisi hyödyllistä tutkia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaski-Akhawan, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-25T16:12:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-25T16:12:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41259", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullisen kielitaidon opetusta sek\u00e4 sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimm\u00e4kseen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa opetetaan ja opetellaan lukioissa, sek\u00e4 millaiset suulliset harjoitukset opiskelijat ja opettajat kokevat mieluisimmiksi ja hy\u00f6dyllisimmiksi oppimisen kannalta. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millainen status suullisella kielitaidolla nyky\u00e4\u00e4n on lukion englannin kielen opinnoissa, ja keskityt\u00e4\u00e4nk\u00f6 suullisen kielitaidon opettamiseen tarpeeksi.\r\n\r\nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat englannin kielen lukio-opettajat sek\u00e4 toisen vuositason opiskelijat Keski-Suomen ja It\u00e4-Suomen alueella. Aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en kahta kyselylomaketta, joista toinen oli suunnattu opettajille ja toinen opiskelijoille. Opettajien kyselylomakkeessa oli yhdeks\u00e4n kysymyst\u00e4 liittyen tunneilla k\u00e4ytett\u00e4viin suullisiin teht\u00e4viin, suullisen kielitaidon opettamiseen liittyviin haasteisiin sek\u00e4 suullisen kielitaidon nykyiseen asemaan kielten opetuksessa. Opiskelijoiden kyselylomake sis\u00e4lsi kymmenen kysymyst\u00e4, joissa kysyttiin niin ik\u00e4\u00e4n tunneilla k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 harjoituksista, mutta my\u00f6s seikoista, jotka saisivat opiskelijat harjoittelemaan puhumista enemm\u00e4n, kehitysehdotuksista suullisten harjoitusten suhteen, ja suullisen kielitaidon painottamisesta lukio-opinnoissa.\r\n\r\nOpiskelijat ja opettajat olivat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 keskusteluharjoitukset nuorille ajankohtaisista sek\u00e4 t\u00e4rkeist\u00e4 aiheista ovat mieluisin ja toisaalta my\u00f6s hy\u00f6dyllisin suullinen harjoitus. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 opettajat suosivat keskusteluharjoituksia my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti muihin harjoitustyyppeihin n\u00e4hden. Ep\u00e4miellytt\u00e4vimmiksi ja hy\u00f6dytt\u00f6mimmiksi harjoituksiksi opiskelijat kokivat esitelm\u00e4t, joita opettajatkin antoivat opiskelijoilleen teht\u00e4v\u00e4ksi v\u00e4hiten. Opiskelijat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 suullisten harjoitusten monipuolisuuteen, mutta halusivat niiden keskittyv\u00e4n itselleen mielenkiintoisempiin aiheisiin, sek\u00e4 tarvitsivat enemm\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksia. Opiskelijat my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 suullista kielitaitoa painotetaan riitt\u00e4v\u00e4sti lukiossa. Opettajat olivat suullisen kielitaidon asemaan suhteellisen tyytyv\u00e4isi\u00e4, mutta pitiv\u00e4t ongelmallisena mm. ylioppilaskirjoitusten keskittymist\u00e4 kirjalliseen tuottamiseen, mik\u00e4 puolestaan vaikutti negatiivisesti opiskelijoiden motivaatioon harjoitella suullista osaamista.\r\n\r\nLis\u00e4tutkimukseen olisi aihetta mm. suuremmalla m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 tutkimukseen osallistuvia opettajia sek\u00e4 opiskelijoita, ja maantieteellisesti laajemmalta alueelta ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tutkimusaineistolla. Lis\u00e4ksi olisi hyv\u00e4 syvent\u00e4\u00e4 tutkimusta opiskelijoiden mielipiteist\u00e4 liittyen suullisten harjoitusten aiheisiin, jotka he kokevat mielenkiintoisiksi. My\u00f6s suullisen kielitaidon asemaa korottavia toimenpiteit\u00e4 olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Kaski-Akhawan (mahakask) on 2013-04-25 16:12:23.136254. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-25T16:12:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304251503.pdf: 562870 bytes, checksum: 3ba513118199df1727f05746987361f8 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-25T16:12:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304251503.pdf: 562870 bytes, checksum: 3ba513118199df1727f05746987361f8 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "speaking skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304251503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-25T16:12:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41259
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e368e2ad-fb53-488b-9a6a-956fc46e6868\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304251503.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaski-Akhawan, Hannele Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education oral skills speaking skills communicative competence oral proficiency communicative proficiency interaction Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito kielitaito lukio vuorovaikutus opetus
title Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
title_full Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
title_fullStr Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
title_full_unstemmed Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
title_short Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school
title_sort teaching and learning oral skills in finnish upper secondary school a study of students and teachers views on oral skills education
title_sub a study of students' and teachers' views on oral skills education
title_txtP Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
topic oral skills speaking skills communicative competence oral proficiency communicative proficiency interaction Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito kielitaito lukio vuorovaikutus opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English communicative competence communicative proficiency interaction kielitaito lukio opetus oral proficiency oral skills speaking skills suullinen kielitaito vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41259 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304251503
work_keys_str_mv AT kaskiakhawanhannele teachingandlearningoralskillsinfinnishuppersecondaryschoolastudyofstudentsan