Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande

Tarkastelen työssäni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenop-pijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiusanen, Titta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41237
_version_ 1828193123442884608
author Tiusanen, Titta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tiusanen, Titta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tiusanen, Titta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tiusanen, Titta
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen työssäni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenop-pijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin. Työn ensimmäisessä osassa selvitän musiikin ja laulun merkitystä eri teorioiden näkökulmasta. Onko musiikilla todellakin tärkeä rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja löytyy musiikin käytölle luokkahuoneessa vieraan kielen opetuksessa? Mitä eri kielen osa-alueiden oppimista musiikin käyttö tehtävissä voi auttaa? Voiko musiikilla vaikuttaa myönteisesti myös muihin osa-alueisiin kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen? Toisessa osassa tarkastelen kuutta suomalaisen alakoulun ranskanopetukseen suunnattua oppikirjaa kolmesta eri kirjasarjasta: Alex ja Zoé ja kumppanit, Petite Chouette sekä Tous ensemble. Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi tutkimusten osoittamista musiikin käytön eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, myös siksi, että tutkittavaa materiaalia eli lauluja löytyy enemmän alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena on selvittää, löytyykö mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mikä vaikuttaisi olevan niiden oppimistar-koitus. Laulut jaetaan seitsemään kategoriaan tehtävänannon perusteella, ja jokainen tehtävätyyppikategoria käsitellään erikseen. Tutkimustuloksista selviää, että laulujen ja lorujen määrä tutkittavassa aineistossa on melko vähäinen. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla ei siis pidetä tutkimustuloksieni perusteella kovinkaan tärkeänä, tai niiden rooli ei ainakaan ole verrattavissa muihin tehtävä-tyyppeihin. Poikkeuksena laulujen määrän suhteen on Alex ja Zoé ja kumppanit 1-kirja, jolla on kuitenkin omat ongelmansa tehtävänannon puuttumisen suhteen. Lisäksi tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, etteivät tutkimamme tehtävät ole kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sisältävistä harjoituksista on tehtävänan-noltaan ”kuuntele ja laula mukana”-tyyppisiä tehtäviä. Esimerkiksi kinesteettisyyden lisääminen lauluihin on mahdollisuutena unohdettu lähes kokonaan, vaikka tämän on todettu olevan lapsille tehokas tapa oppia. Lopuksi esitänkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sisällön ja käytön suhteen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiusanen, Titta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-22T13:44:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-22T13:44:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259401", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41237", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen ty\u00f6ss\u00e4ni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetusty\u00f6ss\u00e4ni olen huomannut, ett\u00e4 musiikin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenop-pijoiden opetuksessa, ja t\u00e4m\u00e4n havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin.\n\nTy\u00f6n ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa selvit\u00e4n musiikin ja laulun merkityst\u00e4 eri teorioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Onko musiikilla todellakin t\u00e4rke\u00e4 rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja l\u00f6ytyy musiikin k\u00e4yt\u00f6lle luokkahuoneessa vieraan kielen opetuksessa? Mit\u00e4 eri kielen osa-alueiden oppimista musiikin k\u00e4ytt\u00f6 teht\u00e4viss\u00e4 voi auttaa? Voiko musiikilla vaikuttaa my\u00f6nteisesti my\u00f6s muihin osa-alueisiin kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen?\n\nToisessa osassa tarkastelen kuutta suomalaisen alakoulun ranskanopetukseen suunnattua oppikirjaa kolmesta eri kirjasarjasta: Alex ja Zo\u00e9 ja kumppanit, Petite Chouette sek\u00e4 Tous ensemble. Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi tutkimusten osoittamista musiikin k\u00e4yt\u00f6n eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, my\u00f6s siksi, ett\u00e4 tutkittavaa materiaalia eli lauluja l\u00f6ytyy enemm\u00e4n alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6 mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mik\u00e4 vaikuttaisi olevan niiden oppimistar-koitus. Laulut jaetaan seitsem\u00e4\u00e4n kategoriaan teht\u00e4v\u00e4nannon perusteella, ja jokainen teht\u00e4v\u00e4tyyppikategoria k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n erikseen.\n\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 laulujen ja lorujen m\u00e4\u00e4r\u00e4 tutkittavassa aineistossa on melko v\u00e4h\u00e4inen. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta kehitt\u00e4\u00e4 monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla ei siis pidet\u00e4 tutkimustuloksieni perusteella kovinkaan t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, tai niiden rooli ei ainakaan ole verrattavissa muihin teht\u00e4v\u00e4-tyyppeihin. Poikkeuksena laulujen m\u00e4\u00e4r\u00e4n suhteen on Alex ja Zo\u00e9 ja kumppanit 1-kirja, jolla on kuitenkin omat ongelmansa teht\u00e4v\u00e4nannon puuttumisen suhteen. Lis\u00e4ksi tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, etteiv\u00e4t tutkimamme teht\u00e4v\u00e4t ole kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sis\u00e4lt\u00e4vist\u00e4 harjoituksista on teht\u00e4v\u00e4nan-noltaan \u201dkuuntele ja laula mukana\u201d-tyyppisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Esimerkiksi kinesteettisyyden lis\u00e4\u00e4minen lauluihin on mahdollisuutena unohdettu l\u00e4hes kokonaan, vaikka t\u00e4m\u00e4n on todettu olevan lapsille tehokas tapa oppia. Lopuksi esit\u00e4nkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sis\u00e4ll\u00f6n ja k\u00e4yt\u00f6n suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Titta Tiusanen (timatius) on 2013-04-22 13:44:52.091978. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-22T13:44:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304221482.pdf: 1030320 bytes, checksum: 2e781d5ec0473da6f694707a3f6f3540 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-22T13:44:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304221482.pdf: 1030320 bytes, checksum: 2e781d5ec0473da6f694707a3f6f3540 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304221482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-22T13:44:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41237
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8bb4aea-84cd-4e0f-ae38-b3a2f0e19a43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304221482.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiusanen, Titta Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande laulut musiikki opetus oppikirjat Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli
title Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
title_full Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
title_fullStr Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
title_full_unstemmed Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
title_short Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
title_sort les chansons et les comptines dans les manuels de fle de l enseignement primaire en finlande
title_txtP Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
topic laulut musiikki opetus oppikirjat Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology laulut musiikki opetus oppikirjat ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41237 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304221482
work_keys_str_mv AT tiusanentitta leschansonsetlescomptinesdanslesmanuelsdefledelenseignementprimaireenfinlande