Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks

Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy tilannekohtaisesti valitsemaan sopivan lähestymistavan ja kulttuurisidonnaisten käytös...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hietala, Maria
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41235
_version_ 1826225720847761408
author Hietala, Maria
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hietala, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hietala, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hietala, Maria
datasource_str_mv jyx
description Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy tilannekohtaisesti valitsemaan sopivan lähestymistavan ja kulttuurisidonnaisten käytöstapojen puitteissa viestimään kohdekielellä onnistuneesti. Tämän tavoitteen osana myös suullisen kielitaidon tarve ja sen opettamisen tärkeys on noussut keskustelunaiheeksi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin suullisen kielitaidon harjoittelua lukion englannin Open Road- ja ProFiles-oppikirjasarjoissa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri on suullisten aktiviteettien osuus kaikista aktiviteeteista, ja mitä suullisen kielitaidon osa-alueita korostetaan. Lisäksi haluttiin selvittää, mikä on drillien, harjoitusten ja tehtävien osuus suullisista aktiviteeteista. Tutkimuksen teoriapohjana toimivat aiemmat tutkimukset kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon rakenteesta ja osa-alueista, ja se suoritettiin sisältöanalyysin keinoin täydentäen kvalitatiivisia tuloksia kvantitatiivisin yhteenvedoin. Tutkimustulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelussa painotetaan sujuvaa tuottamista. Muut suullisen kielitaidon osa-alueet, kuten kommunikaatiostrategiat, sanaton viestintä, tilanteenmukaiset viestimistavat ja kulttuurisidonnaiset tekijät jäävät kirjasarjoissa lähes täysin huomiotta. Luonnollisen puheen ennakoimattomuutta ja yllätyksellisyyttä tai epäröintiä, korjauksia ja tarkennuksia ei myöskään juuri harjoitella. Useissa suullisissa aktiviteeteissa pyritään tuottamaan formaalia, kirjakielistä puhetta täydellisin lausein ja monimutkaisin sivulauserakentein, vaikka todellisuudessa suullinen viestintä rakentuu siten vain erityistapauksissa (esim. juhlapuhe). Luokittelu sisällön perusteella osoitti, että vaikka enemmistö suullisista aktiviteeteista on jaoteltavissa molemmille sarjoille yhteisiin luokkiin, molemmista kirjasarjoista löytyy myös painotuksia, joita toisessa sarjassa ei esiinny lainkaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-22T13:27:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-22T13:27:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41235", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisest\u00e4 virheett\u00f6myyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehitt\u00e4miseen. Tavoitteena on, ett\u00e4 kielenopiskelijasta kasvaa kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4, joka pystyy tilannekohtaisesti valitsemaan sopivan l\u00e4hestymistavan ja kulttuurisidonnaisten k\u00e4yt\u00f6stapojen puitteissa viestim\u00e4\u00e4n kohdekielell\u00e4 onnistuneesti. T\u00e4m\u00e4n tavoitteen osana my\u00f6s suullisen kielitaidon tarve ja sen opettamisen t\u00e4rkeys on noussut keskustelunaiheeksi.\r\n T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin suullisen kielitaidon harjoittelua lukion englannin Open Road- ja ProFiles-oppikirjasarjoissa. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suuri on suullisten aktiviteettien osuus kaikista aktiviteeteista, ja mit\u00e4 suullisen kielitaidon osa-alueita korostetaan. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on drillien, harjoitusten ja teht\u00e4vien osuus suullisista aktiviteeteista. Tutkimuksen teoriapohjana toimivat aiemmat tutkimukset kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon rakenteesta ja osa-alueista, ja se suoritettiin sis\u00e4lt\u00f6analyysin keinoin t\u00e4ydent\u00e4en kvalitatiivisia tuloksia kvantitatiivisin yhteenvedoin.\r\n Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittelussa painotetaan sujuvaa tuottamista. Muut suullisen kielitaidon osa-alueet, kuten kommunikaatiostrategiat, sanaton viestint\u00e4, tilanteenmukaiset viestimistavat ja kulttuurisidonnaiset tekij\u00e4t j\u00e4\u00e4v\u00e4t kirjasarjoissa l\u00e4hes t\u00e4ysin huomiotta. Luonnollisen puheen ennakoimattomuutta ja yll\u00e4tyksellisyytt\u00e4 tai ep\u00e4r\u00f6inti\u00e4, korjauksia ja tarkennuksia ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n juuri harjoitella.\r\n Useissa suullisissa aktiviteeteissa pyrit\u00e4\u00e4n tuottamaan formaalia, kirjakielist\u00e4 puhetta t\u00e4ydellisin lausein ja monimutkaisin sivulauserakentein, vaikka todellisuudessa suullinen viestint\u00e4 rakentuu siten vain erityistapauksissa (esim. juhlapuhe). Luokittelu sis\u00e4ll\u00f6n perusteella osoitti, ett\u00e4 vaikka enemmist\u00f6 suullisista aktiviteeteista on jaoteltavissa molemmille sarjoille yhteisiin luokkiin, molemmista kirjasarjoista l\u00f6ytyy my\u00f6s painotuksia, joita toisessa sarjassa ei esiinny lainkaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Hietala (markrihi) on 2013-04-22 13:27:29.743035. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-22T13:27:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304221480.pdf: 5416593 bytes, checksum: 5d6a3e1d88028bfd64bce27dca969169 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-22T13:27:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304221480.pdf: 5416593 bytes, checksum: 5d6a3e1d88028bfd64bce27dca969169 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304221480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-22T13:27:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41235
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2522e55-85f7-4a6c-868c-1511df7a0682\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304221480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Maria Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks Oral skills oral activities textbooks content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 kielitaito suullinen kielitaito oppikirjat englannin kieli
title Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_full Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_fullStr Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_full_unstemmed Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_short Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_sort practicing oral skills in finnish upper secondary school efl textbooks
title_txtP Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
topic Oral skills oral activities textbooks content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 kielitaito suullinen kielitaito oppikirjat englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Oral skills Sisällönanalyysi content analysis englannin kieli kielitaito oppikirjat oral activities suullinen kielitaito textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41235 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304221480
work_keys_str_mv AT hietalamaria practicingoralskillsinfinnishuppersecondaryschoolefltextbooks