Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista

Kvalitatiivisessa tutkimuksessani tarkastelin, mitä keinoja neljässä eri liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämis – projekteihin osallistuneissa terveyskeskuksissa käytettiin oppimiseen osallistamisessa ja miten työyhteisöissä oppimiseen sitouduttiin. Tutkimusaineistonani olivat hankkeen aikana ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karuneva, Nina
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41215
_version_ 1826225753797165056
author Karuneva, Nina
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karuneva, Nina Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karuneva, Nina Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karuneva, Nina
datasource_str_mv jyx
description Kvalitatiivisessa tutkimuksessani tarkastelin, mitä keinoja neljässä eri liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämis – projekteihin osallistuneissa terveyskeskuksissa käytettiin oppimiseen osallistamisessa ja miten työyhteisöissä oppimiseen sitouduttiin. Tutkimusaineistonani olivat hankkeen aikana kerätty dokumenttimateriaali, joka käsitti hankkeiden aikaiset terveyskeskusten vastuutiimien tuutortapaamisten kokousmuistiot (n=21), työmuistiot (n=10) ja tutkijatuutorin kokouksien havaintomuistiot (n=21). Tutkimukseni arvioinnin teoreettisena viitekehyksenä on realistisen arviointitutkimus ja menetelmänä monitahoarviointi. Havaitsin, että osallistavan oppimisen toteutuminen on työyhteisöissä vähäistä, ja osallistamista tukeviin toimintatapoihin ei ole totuttu. Mahdollisuus yhteisölliseen oppimiseen osallistumiseen on rajallinen muun muassa yhteisten foorumien puuttumisen ja henkilökunnan vaihtuvuuden vuoksi, mutta ongelmana on myös yhä vallalla oleva ammattikuntajako. Vuorovaikutus koko työyhteisön kesken tapahtuu paljolti kirjallisesti ja henkilökohtainen vuorovaikutus rajautuu omalle ammattikunnalle tiedottamiseen. Mahdollinen asioiden koko yhteisöä osallistava reflektointi ei näy oppimisprosessissa, vaikka suunnitelmia jalkautetaan arkisen työn tasolle. Tutkimuksessani kävi ilmi myös se, että kun yhteisiä foorumeita järjestetään ja hierarkkia on matala, koko työyhteisö saadaan osallistettua oppimiseen. Oppimiseen sitoutumisessa nousi esiin paitsi yksilölliset myös eri ammattiryhmien väliset erot. Tässä tutkimuksessa lääkärit osoittautuivat heikoimmin sitoutuneeksi ammattiryhmäksi eikä johtokaan antanut työyhteisölle niiden kaipaamaan tukea. Havaitsin myös kun johdon tuki jää etäiseksi, prosessi voi ajautua omaksi saarekkeekseen ja jopa visio hukkua matkalla. Ja toisaalta johdon tuen ollessa jatkuvaa ja työyhteisö otetaan prosessin eri vaiheisiin mukaan, sitoutuminen on vahvempaa. Tällöin löytyy ongelmista huolimatta keinoja toimia ja halua uudistua. Tutkimalla yleistyneen projektiluontoisen työn kehittämisen prosessia ja työyhteisöissä oppimista, pureuduin ajankohtaiseen asiaan. Merkittäväksi työn tekee myös se, että Sosiaali- ja terveysministeriö (2010) suosittelee liikuntaneuvonnan palveluketjuja kehitettävän eri ammattiryhmien yhteistyössä paikallisesti terveydenhuollon sisällä. Tutkimukseni avulla saatiin tietoa miten suositusten mukaisissa oppimisprosesseissa toimitaan ja mitä kehitettävää terveyskeskuksissa vielä olisi, jotta oppiminen tapahtuisi koko työyhteisössä. Tutkimukseni tuloksia voivat hyödyntää ne, jotka kehittävät terveyskeskusten toimintatapoja, mutta myös muut työyhteisön kokonaisvaltaiseen oppimiseen tähtäävät tahot.
first_indexed 2024-09-11T08:50:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karuneva, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-18T08:36:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-18T08:36:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kvalitatiivisessa tutkimuksessani tarkastelin, mit\u00e4 keinoja nelj\u00e4ss\u00e4 eri liikuntaneuvonnan palveluketjun kehitt\u00e4mis \u2013 projekteihin osallistuneissa terveyskeskuksissa k\u00e4ytettiin oppimiseen osallistamisessa ja miten ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 oppimiseen sitouduttiin. Tutkimusaineistonani olivat hankkeen aikana ker\u00e4tty dokumenttimateriaali, joka k\u00e4sitti hankkeiden aikaiset terveyskeskusten vastuutiimien tuutortapaamisten kokousmuistiot (n=21), ty\u00f6muistiot (n=10) ja tutkijatuutorin kokouksien havaintomuistiot (n=21). Tutkimukseni arvioinnin teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on realistisen arviointitutkimus ja menetelm\u00e4n\u00e4 monitahoarviointi.\r\n\r\nHavaitsin, ett\u00e4 osallistavan oppimisen toteutuminen on ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, ja osallistamista tukeviin toimintatapoihin ei ole totuttu. Mahdollisuus yhteis\u00f6lliseen oppimiseen osallistumiseen on rajallinen muun muassa yhteisten foorumien puuttumisen ja henkil\u00f6kunnan vaihtuvuuden vuoksi, mutta ongelmana on my\u00f6s yh\u00e4 vallalla oleva ammattikuntajako. Vuorovaikutus koko ty\u00f6yhteis\u00f6n kesken tapahtuu paljolti kirjallisesti ja henkil\u00f6kohtainen vuorovaikutus rajautuu omalle ammattikunnalle tiedottamiseen. Mahdollinen asioiden koko yhteis\u00f6\u00e4 osallistava reflektointi ei n\u00e4y oppimisprosessissa, vaikka suunnitelmia jalkautetaan arkisen ty\u00f6n tasolle. Tutkimuksessani k\u00e4vi ilmi my\u00f6s se, ett\u00e4 kun yhteisi\u00e4 foorumeita j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n ja hierarkkia on matala, koko ty\u00f6yhteis\u00f6 saadaan osallistettua oppimiseen. Oppimiseen sitoutumisessa nousi esiin paitsi yksil\u00f6lliset my\u00f6s eri ammattiryhmien v\u00e4liset erot. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00e4\u00e4k\u00e4rit osoittautuivat heikoimmin sitoutuneeksi ammattiryhm\u00e4ksi eik\u00e4 johtokaan antanut ty\u00f6yhteis\u00f6lle niiden kaipaamaan tukea. Havaitsin my\u00f6s kun johdon tuki j\u00e4\u00e4 et\u00e4iseksi, prosessi voi ajautua omaksi saarekkeekseen ja jopa visio hukkua matkalla. Ja toisaalta johdon tuen ollessa jatkuvaa ja ty\u00f6yhteis\u00f6 otetaan prosessin eri vaiheisiin mukaan, sitoutuminen on vahvempaa. T\u00e4ll\u00f6in l\u00f6ytyy ongelmista huolimatta keinoja toimia ja halua uudistua.\r\n\r\nTutkimalla yleistyneen projektiluontoisen ty\u00f6n kehitt\u00e4misen prosessia ja ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 oppimista, pureuduin ajankohtaiseen asiaan. Merkitt\u00e4v\u00e4ksi ty\u00f6n tekee my\u00f6s se, ett\u00e4 Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6 (2010) suosittelee liikuntaneuvonnan palveluketjuja kehitett\u00e4v\u00e4n eri ammattiryhmien yhteisty\u00f6ss\u00e4 paikallisesti terveydenhuollon sis\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseni avulla saatiin tietoa miten suositusten mukaisissa oppimisprosesseissa toimitaan ja mit\u00e4 kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 terveyskeskuksissa viel\u00e4 olisi, jotta oppiminen tapahtuisi koko ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Tutkimukseni tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ne, jotka kehitt\u00e4v\u00e4t terveyskeskusten toimintatapoja, mutta my\u00f6s muut ty\u00f6yhteis\u00f6n kokonaisvaltaiseen oppimiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t tahot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Karuneva (nipaloja) on 2013-04-18 08:36:56.058524. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-18T08:36:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304181461.pdf: 544329 bytes, checksum: c979e09e3436995941af2118be65f537 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-18T08:36:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304181461.pdf: 544329 bytes, checksum: c979e09e3436995941af2118be65f537 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistava oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiseen sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyskeskus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen ty\u00f6yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prosessiarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehitt\u00e4misprojekteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehitt\u00e4misprojekteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304181461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-18T08:36:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyskeskukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessiarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a47d21a0-427a-4c70-b5c2-7b79c5130216\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201304181461.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karuneva, Nina Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista osallistava oppiminen oppimiseen sitoutuminen terveyskeskus moniammatillinen työyhteisö prosessiarviointi Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus 102 oppiminen terveyskeskukset moniammatillisuus
title Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_alt Prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_full Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_fullStr Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_full_unstemmed Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_short Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen
title_sort oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_sub prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
title_txtP Oppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
topic osallistava oppiminen oppimiseen sitoutuminen terveyskeskus moniammatillinen työyhteisö prosessiarviointi Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus 102 oppiminen terveyskeskukset moniammatillisuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus moniammatillinen työyhteisö moniammatillisuus oppiminen oppimiseen sitoutuminen osallistava oppiminen prosessiarviointi terveyskeskukset terveyskeskus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304181461
work_keys_str_mv AT karunevanina oppimisenosallistaminenjasitoutuminenprosessiarviointiterveyskeskustenliikuntaneuvo