"Yksi aikuinen vastaa viittä nuorta" ohjaus- ja neuvontatyön parissa työskentelevien käsityksiä aikuisuuden tuomista erityispiirteistä ohjaukseen

Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli tarkastella ohjaus- ja neuvontatyön parissa työskentelevien käsityksiä sekä aikuisten ohjauksesta ja aikuisuuden tuomista erityispiirteistä ohjaukseen että käsitteiden aikuisohjaus ja aikuisten ohjaus välisestä erosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomeno...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pölkki, Satu
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41203
Description
Summary:Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli tarkastella ohjaus- ja neuvontatyön parissa työskentelevien käsityksiä sekä aikuisten ohjauksesta ja aikuisuuden tuomista erityispiirteistä ohjaukseen että käsitteiden aikuisohjaus ja aikuisten ohjaus välisestä erosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta, jonka kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset ympäröivän maailman ilmiöistä. Fenomenografinen tutkimusote koetaan hyödylliseksi tilanteissa, joissa tiettyihin ilmiöihin kohdistuva tutkimus on ollut vähäistä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kesäkuussa 2012. Tutkimusaineisto koostui kahdesta yksilöhaastattelusta ja kolmesta parihaastattelusta. Aineiston analyysissä sovellettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimusaineiston perusteella aikuisten ohjauksen käsite avattiin ohjaajan erilaisten roolien kautta. Ohjaaja käsitettiin mahdollistajaksi, opastajaksi, kanssakulkijaksi, asiantuntijaksi sekä valmentajaksi. Ohjaus nähtiin tavoitteelliseksi vuorovaikutussuhteeksi. Aikuisuuden nähtiin tuovan ohjauksellisia haasteita ja mahdollisuuksia, jotka muodostivat neljä alakategoriaa: aikuisen opiskelu- ja oppimisvalmiudet, yksilölliset ohjaustarpeet, aikuisten elämäntilanteiden ja – kokemusten monimuotoisuus sekä poisoppimisen tarve. Tutkimustulokset osoittavat, että käsitteet aikuisohjaus ja aikuisten ohjaus eivät ole toistensa synonyymejä. Käsitteiden välisen konkreettisen eron tekeminen koettiin kuitenkin vaikeaksi. Haastateltavien käsitysten mukaan käsitteiden välille on mahdollista tehdä eroa tasojen kautta: Aikuisohjaus nähtiin strategisena yläkäsitteenä, kun taas aikuisten ohjaus konkreettisena toimintana. Käsitteiden välistä eroa tehtiin myös yksilö- ja ryhmänäkökulman perusteella. Aikuisohjaus katsottiin olevan yksilöohjausta ja aikuisten ohjaus ryhmäohjausta. Tutkimustulokset osoittavat, että käsitteiden tarkemmalle analysoinnille on tarvetta.