Adult EFL learners views of exercises in coursebook

Oppikirjoilla on keskeinen rooli vieraiden kielten opetuksessa ja oppimisessa. Aiemmin englannin oppikirjoja ovat arvioineet lähinnä tutkijat. Joissakin tutkimuksissa on myös tuotu esille opettajien ja oppilaiden mielipiteitä englannin oppikirjoista. Harvat tutkimukset ovat kuitenkaan keskittyneet o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lounasvuori, Linda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41195
Description
Summary:Oppikirjoilla on keskeinen rooli vieraiden kielten opetuksessa ja oppimisessa. Aiemmin englannin oppikirjoja ovat arvioineet lähinnä tutkijat. Joissakin tutkimuksissa on myös tuotu esille opettajien ja oppilaiden mielipiteitä englannin oppikirjoista. Harvat tutkimukset ovat kuitenkaan keskittyneet oppikirjojen arviointiin aikuisopiskelijoiden näkökulmasta tai pelkästään arvioimaan oppikirjojen tehtäviä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aikuisopiskelijoiden mielipiteitä heidän oppikirjansa English for you, too! 3 tehtävistä. Lisäksi tavoitteena oli saada selville millaisista tehtävätyypeistä aikuisopiskelijat pitävät eniten. Kyselytutkimukseen osallistui kolme englannin kansalaisopistoryhmää Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijat ovat tyytyväisiä englannin oppikirjansa tehtävien moniin eri piirteisiin, kuten vaikeusasteeseen ja työskentelytapojen monipuolisuuteen. Lisäksi aikuisopiskelijat olivat varsin tyytyväisiä kielen eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin ja he pitivät eniten perinteisistä tehtävätyypeistä. Tuloksia pyrittiin selittämään vastaajien iän ja englannin opiskeluvuosien perusteella. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin oppikirjojen suunnittelussa, sillä tulokset osoittivat, millaisia tehtäviä aikuisopiskelijat haluaisivat tehdä englantia opiskellessansa. Lisäksi tutkimustulokset auttavat opettajia muuntelemaan tehtävien eri piirteitä, vaikka tulokset olivat varsin positiivisia.