Keltatulkku, valaslintu ja laulukotka lintujen lajitunnistus alakoulussa

Alakoululaisten lintujen lajitunnistustaidot sekä oppilaiden asenteet lintujen tunnistamiseen ja tunnistamiseen tarvittavan tiedon hankkimistavat olivat tämän pro gradu – tutkimuksen kohteena. Tutkimukseen valittiin kolme luokkaa kaupunkikouluista ja kolme luokkaa maaseutukouluista. Kaikki oppilaat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Relander, Tapani
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41174
Kuvaus
Yhteenveto:Alakoululaisten lintujen lajitunnistustaidot sekä oppilaiden asenteet lintujen tunnistamiseen ja tunnistamiseen tarvittavan tiedon hankkimistavat olivat tämän pro gradu – tutkimuksen kohteena. Tutkimukseen valittiin kolme luokkaa kaupunkikouluista ja kolme luokkaa maaseutukouluista. Kaikki oppilaat olivat kuudesluokkalaisia. Oppilaat tunnistivat lintulajeja kuvista ja vastasivat kyselylomakkeen monivalintakysymyksiin. Pidin itse tunnistustestin kaikille luokille, jolloin kaikki saivat saman ohjeistuksen. Tutkimusaineistoa käsiteltiin riippumattomien otosten t-testillä ja yksisuuntaisella varianssianalyysillä. Alakoululaiset tunnistavat lintulajeja huonosti. Tytöt tunnistivat lintuja poikia paremmin, mutta kaupungissa ja maaseudulla asuvien oppilaiden taidoissa ei ollut eroja. Oppilaat haluavat lisää tunnistamisen opetusta koulussa, mutta eivät pysty sanomaan, onko tunnistamisen taito turha vai tärkeä. Oppilaiden mielestä lintujen lajitunnistaminen ei eroa toteuttamistavaltaan muusta opetuksesta. Parhaana opetusmuotona pidetään lintujen opiskelua ulkona luonnossa ja tärkeimpänä tiedonhankintavälineenä lajitunnistamisessa lintukirjaa.