Opiskelijasta opettajaksi opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Joutsela, Tuuli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41166
_version_ 1828193123409330176
author Joutsela, Tuuli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Joutsela, Tuuli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Joutsela, Tuuli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Joutsela, Tuuli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selittämällä haluttiin tietoa siitä, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkilöinä toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sekä neljä luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselylomake opiskelijoille sekä haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta työelämälähtöisesti, käytännönläheisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan asiantuntijuudesta pohjautuu enimmäkseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat yleisellä tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemmän itsestään lähtöisin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna. Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, ystävien sekä kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä. Niin ikään työyhteisöllä on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että koulutuksen ja työelämän välillä on kuilu. Uuteen työyhteisöön sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekijästä. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että opettajankoulutuksen mahdollisuuksia tarjota opiskelijoille autenttisia työharjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida. Lisäksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi työuran alkumetreillä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Joutsela, Tuuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-09T14:40:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-09T14:40:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1258239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sek\u00e4 yhdest\u00e4\r\nnelj\u00e4\u00e4n vuotta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta.\r\nLis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaisina opettajat ovat ensimm\u00e4iset ty\u00f6vuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 haluttiin tietoa siit\u00e4, mit\u00e4 tapahtuu siin\u00e4 prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkil\u00f6in\u00e4 toimivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sek\u00e4 nelj\u00e4 luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelmin\u00e4 toimivat kyselylomake opiskelijoille sek\u00e4 haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isesti,\r\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan\r\nasiantuntijuudesta pohjautuu enimm\u00e4kseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat\r\nyleisell\u00e4 tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemm\u00e4n\r\nitsest\u00e4\u00e4n l\u00e4ht\u00f6isin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, yst\u00e4vien\r\nsek\u00e4 kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisess\u00e4. Niin ik\u00e4\u00e4n\r\nty\u00f6yhteis\u00f6ll\u00e4 on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen.\r\nTulosten mukaan opettajat kokevat, ett\u00e4 koulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 on\r\nkuilu. Uuteen ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekij\u00e4st\u00e4.\r\nTutkimuksen perusteella voidaankin todeta, ett\u00e4 opettajankoulutuksen mahdollisuuksia\r\ntarjota opiskelijoille autenttisia ty\u00f6harjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida.\r\nLis\u00e4ksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi ty\u00f6uran alkumetreill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuuli Joutsela (tumajout) on 2013-04-09 14:40:15.014304. Form: Lukemisen kehityspolu 1. - 4. -luokkalaisilla lapsilla (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-09T14:40:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304091406.pdf: 370933 bytes, checksum: 2dd63fb2ee57e6cc6589f2f61a32a64c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-09T14:40:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304091406.pdf: 370933 bytes, checksum: 2dd63fb2ee57e6cc6589f2f61a32a64c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan persoona", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teoriatieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen tieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304091406", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-09T14:40:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoona", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41166
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97ce8127-9545-4372-b395-05592b72eca4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304091406.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Joutsela, Tuuli Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen asiantuntijuus opettajuus opettajan persoona opiskelija teoriatieto kokemuksellinen tieto vuorovaikutus työyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat persoona opiskelijat työyhteisöt
title Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_alt Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_full Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_fullStr Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_full_unstemmed Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_short Opiskelijasta opettajaksi
title_sort opiskelijasta opettajaksi opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_sub opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
title_txtP Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
topic asiantuntijuus opettajuus opettajan persoona opiskelija teoriatieto kokemuksellinen tieto vuorovaikutus työyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat persoona opiskelijat työyhteisöt
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus kokemuksellinen tieto opettajan persoona opettajat opettajuus opiskelija opiskelijat persoona teoriatieto työyhteisö työyhteisöt vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41166 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304091406
work_keys_str_mv AT joutselatuuli opiskelijastaopettajaksiopettajanasiantuntijuusjasenkehittyminen