Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä
neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta.
Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selittämällä haluttiin tietoa siitä, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkilöinä toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sekä neljä luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselylomake opiskelijoille sekä haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta työelämälähtöisesti,
käytännönläheisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan
asiantuntijuudesta pohjautuu enimmäkseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat
yleisellä tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemmän
itsestään lähtöisin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, ystävien
sekä kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä. Niin ikään
työyhteisöllä on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen.
Tulosten mukaan opettajat kokevat, että koulutuksen ja työelämän välillä on
kuilu. Uuteen työyhteisöön sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekijästä.
Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että opettajankoulutuksen mahdollisuuksia
tarjota opiskelijoille autenttisia työharjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida.
Lisäksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi työuran alkumetreillä.
|