Opiskelijasta opettajaksi opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Joutsela, Tuuli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41166
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selittämällä haluttiin tietoa siitä, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkilöinä toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sekä neljä luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselylomake opiskelijoille sekä haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta työelämälähtöisesti, käytännönläheisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan asiantuntijuudesta pohjautuu enimmäkseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat yleisellä tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemmän itsestään lähtöisin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna. Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, ystävien sekä kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä. Niin ikään työyhteisöllä on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että koulutuksen ja työelämän välillä on kuilu. Uuteen työyhteisöön sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekijästä. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että opettajankoulutuksen mahdollisuuksia tarjota opiskelijoille autenttisia työharjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida. Lisäksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi työuran alkumetreillä.