Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan työhyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja työkokemuksen mahdollis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kokko, Kaisa, Ukkonen, Panu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41151
_version_ 1826225712937304064
author Kokko, Kaisa Ukkonen, Panu
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokko, Kaisa Ukkonen, Panu Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokko, Kaisa Ukkonen, Panu Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokko, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan työhyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja työkokemuksen mahdollista vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi halusimme tuottaa tietoa työssä koettujen vahvuuksien ja heikkouksien vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tutkimusaineisto on kerätty 67 vastaajalta kyselytutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen ja mrInterview ohjelman avulla. Tarkastelimme aineistoamme 1- suuntaisen varianssianalyysin, t-testin, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tulosten mukaan musiikinopettajat voivat työssään hyvin. Opettajien iän, sukupuolen, koulutuksen, opiskelupaikan tai työkokemuksen suhteen ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja työhyvinvoinnin kokemisen suhteen. Opetustyön eri osa-alueiden; työilmapiiri ja työyhteisön tuki, vaikutus- ja yhteistyömahdollisuudet, oppiaineen ja opettajan saama arvostus, työnkuva, vahvuuksien ja heikkouksien kokeminen sekä työstä saatu palaute ja kehittymismahdollisuudet – yhteys työhyvinvointiin oli ilmeinen. Musiikinopettajien vahvuuksista suurimmaksi luokaksi nousivat ”vuorovaikutus, sosiaaliset taidot ja oppilaslähtöisyys” kun taas heikkouksista vaikuttavimpana koettiin ”emotionaalinen herkkyys ja tunnollisuus”. Vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisella oli tutkimuksemme mukaan vaikutusta työhyvinvointiin, mutta useita vahvuuksia omaavat opettajat eivät voineet työssään sen paremmin kuin useita heikkouksiakaan omaavat opettajat.
first_indexed 2023-03-22T09:57:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokko, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ukkonen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-07T16:00:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-07T16:00:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1258320", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41151", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvoinnista. P\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 koulujen musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin tilaa, sit\u00e4 kuinka ty\u00f6n eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan ty\u00f6hyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja ty\u00f6kokemuksen mahdollista vaikutusta ty\u00f6hyvinvointiin. Lis\u00e4ksi halusimme tuottaa tietoa ty\u00f6ss\u00e4 koettujen vahvuuksien ja heikkouksien vaikutuksesta ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty 67 vastaajalta kyselytutkimuksena s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen ja mrInterview ohjelman avulla. Tarkastelimme aineistoamme 1- suuntaisen varianssianalyysin, t-testin, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen sek\u00e4 laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimuksemme tulosten mukaan musiikinopettajat voivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n hyvin. Opettajien i\u00e4n, sukupuolen, koulutuksen, opiskelupaikan tai ty\u00f6kokemuksen suhteen ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ty\u00f6hyvinvoinnin kokemisen suhteen. Opetusty\u00f6n eri osa-alueiden; ty\u00f6ilmapiiri ja ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki, vaikutus- ja yhteisty\u00f6mahdollisuudet, oppiaineen ja opettajan saama arvostus, ty\u00f6nkuva, vahvuuksien ja heikkouksien kokeminen sek\u00e4 ty\u00f6st\u00e4 saatu palaute ja kehittymismahdollisuudet \u2013 yhteys ty\u00f6hyvinvointiin oli ilmeinen.\n\nMusiikinopettajien vahvuuksista suurimmaksi luokaksi nousivat \u201dvuorovaikutus, sosiaaliset taidot ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys\u201d kun taas heikkouksista vaikuttavimpana koettiin \u201demotionaalinen herkkyys ja tunnollisuus\u201d. Vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisella oli tutkimuksemme mukaan vaikutusta ty\u00f6hyvinvointiin, mutta useita vahvuuksia omaavat opettajat eiv\u00e4t voineet ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sen paremmin kuin useita heikkouksiakaan omaavat opettajat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Panu Ukkonen (pajuukko) on 2013-04-07 16:00:49.386772. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-07T16:00:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304071400.pdf: 55535060 bytes, checksum: f46010879a5aa4bb18281d5b1beda8dc (MD5)\nlicense.html: 5434 bytes, checksum: 214124922d87ed4b80d976f57e385d26 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-07T16:00:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304071400.pdf: 55535060 bytes, checksum: f46010879a5aa4bb18281d5b1beda8dc (MD5)\nlicense.html: 5434 bytes, checksum: 214124922d87ed4b80d976f57e385d26 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsens\u00e4 toteuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvoinnin ulottuvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvointi 2012", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304071400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-07T16:00:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsens\u00e4 toteuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41151
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e2d9bb1-6bb5-40fd-bd0c-c1fb7ff2f7c9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304071400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokko, Kaisa Ukkonen, Panu Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012 Työhyvinvointi musiikin opettajuus itsensä toteuttaminen hyvinvoinnin ulottuvuudet Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 työhyvinvointi opettajuus musiikkikasvatus musiikinopettajat hyvinvointi
title Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_full Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_fullStr Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012 Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_full_unstemmed Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012 Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_short Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_sort musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
title_txtP Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
topic Työhyvinvointi musiikin opettajuus itsensä toteuttaminen hyvinvoinnin ulottuvuudet Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 työhyvinvointi opettajuus musiikkikasvatus musiikinopettajat hyvinvointi
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education Työhyvinvointi hyvinvoinnin ulottuvuudet hyvinvointi itsensä toteuttaminen musiikin opettajuus musiikinopettajat musiikkikasvatus opettajuus työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41151 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304071400
work_keys_str_mv AT kokkokaisa musiikinopettajientyöhyvinvointi2012