Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan työhyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja työkokemuksen mahdollis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kokko, Kaisa, Ukkonen, Panu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41151
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan työhyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja työkokemuksen mahdollista vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi halusimme tuottaa tietoa työssä koettujen vahvuuksien ja heikkouksien vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tutkimusaineisto on kerätty 67 vastaajalta kyselytutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen ja mrInterview ohjelman avulla. Tarkastelimme aineistoamme 1- suuntaisen varianssianalyysin, t-testin, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tulosten mukaan musiikinopettajat voivat työssään hyvin. Opettajien iän, sukupuolen, koulutuksen, opiskelupaikan tai työkokemuksen suhteen ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja työhyvinvoinnin kokemisen suhteen. Opetustyön eri osa-alueiden; työilmapiiri ja työyhteisön tuki, vaikutus- ja yhteistyömahdollisuudet, oppiaineen ja opettajan saama arvostus, työnkuva, vahvuuksien ja heikkouksien kokeminen sekä työstä saatu palaute ja kehittymismahdollisuudet – yhteys työhyvinvointiin oli ilmeinen. Musiikinopettajien vahvuuksista suurimmaksi luokaksi nousivat ”vuorovaikutus, sosiaaliset taidot ja oppilaslähtöisyys” kun taas heikkouksista vaikuttavimpana koettiin ”emotionaalinen herkkyys ja tunnollisuus”. Vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisella oli tutkimuksemme mukaan vaikutusta työhyvinvointiin, mutta useita vahvuuksia omaavat opettajat eivät voineet työssään sen paremmin kuin useita heikkouksiakaan omaavat opettajat.