Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla on luokanopettajakoulutuksen monialaisten opintojen sisällöistä ja toteutuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Erola, Antti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41135
_version_ 1828193123396747264
author Erola, Antti
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Erola, Antti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Erola, Antti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Erola, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla on luokanopettajakoulutuksen monialaisten opintojen sisällöistä ja toteutuksesta sekä miten he kehittäisivät niitä. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012 sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto on kerätty opiskelijoilta, jotka ovat suorittaneet POM-opinnot Jyväskylän yliopistossa tai ovat vielä niitä suorittamassa (N=57). Tämä tutkimus on sekamenetelmätutkimusta, jonka pääasiallinen tutkimusote on kvalitatiivinen, jota kvantitatiivinen tutkimus täydentää. Aineisto on analysoitu tilastollisten menetelmien ja sisällön erittelyn avulla. Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa opiskelijoista pitää POM-opintoja vähintään jonkin verran tarpeellisina kentällä työskentelevälle opettajalle (60,8 %). Enemmistö opiskelijoista koki POM-opintojen antavan myös vähintään jonkin verran valmiuksia oppituntien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Aineenhallinnan ja ainedidaktiikan suhdetta POM-kursseilla opiskelijat pitävät tällä hetkellä melko hyvänä. Yksittäisistä POM-kursseista eniten opiskelijoiden ymmärrystä lisäsivät tämän tutkimuksen perusteella teknologiakasvatuksen ja teknisen työn, äidinkielen ja liikunnan -kurssit. Vähiten ymmärrystä lisäsi opiskelijoiden näkemyksen mukaan matematiikan POM-kurssi. Aihekokonaisuudet saivat opiskelijoilta hyvin positiivisen arvion. Sen sijaan POM-johdanto monialaisiin opintoihin jakoi opiskelijat tyytyväisiin ja pettyneisiin. POM-opintojen suurimpina kehityskohteina opiskelijat näkevät niiden sirpalemaisuuden sekä niiden suorittamisen joustamattomuuden.
first_indexed 2023-03-22T09:59:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Erola, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-04T12:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-04T12:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1257866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41135", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksin\u00e4 olivat: mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 opiskelijoilla on luokanopettajakoulutuksen monialaisten opintojen sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 ja toteutuksesta sek\u00e4 miten he kehitt\u00e4isiv\u00e4t niit\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Aineisto on ker\u00e4tty opiskelijoilta, jotka ovat suorittaneet POM-opinnot Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa tai ovat viel\u00e4 niit\u00e4 suorittamassa (N=57). T\u00e4m\u00e4 tutkimus on sekamenetelm\u00e4tutkimusta, jonka p\u00e4\u00e4asiallinen tutkimusote on kvalitatiivinen, jota kvantitatiivinen tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4. Aineisto on analysoitu tilastollisten menetelmien ja sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn avulla.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella suurin osa opiskelijoista pit\u00e4\u00e4 POM-opintoja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n jonkin verran tarpeellisina kent\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4lle opettajalle (60,8 %). Enemmist\u00f6 opiskelijoista koki POM-opintojen antavan my\u00f6s v\u00e4hint\u00e4\u00e4n jonkin verran valmiuksia oppituntien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Aineenhallinnan ja ainedidaktiikan suhdetta POM-kursseilla opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 melko hyv\u00e4n\u00e4.\nYksitt\u00e4isist\u00e4 POM-kursseista eniten opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 lis\u00e4siv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella teknologiakasvatuksen ja teknisen ty\u00f6n, \u00e4idinkielen ja liikunnan -kurssit. V\u00e4hiten ymm\u00e4rryst\u00e4 lis\u00e4si opiskelijoiden n\u00e4kemyksen mukaan matematiikan POM-kurssi. Aihekokonaisuudet saivat opiskelijoilta hyvin positiivisen arvion. Sen sijaan POM-johdanto monialaisiin opintoihin jakoi opiskelijat tyytyv\u00e4isiin ja pettyneisiin. POM-opintojen suurimpina kehityskohteina opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t niiden sirpalemaisuuden sek\u00e4 niiden suorittamisen joustamattomuuden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Erola (ansaerol) on 2013-04-04 12:59:54.380001. Form: Lukemisen kehityspolu 1. - 4. -luokkalaisilla lapsilla (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-04T12:59:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304041388.pdf: 978210 bytes, checksum: 1834f91e4562119d159809252c616d5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-04T12:59:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201304041388.pdf: 978210 bytes, checksum: 1834f91e4562119d159809252c616d5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304041388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-04T12:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41135
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/129ed89c-ef9a-4e35-aec1-f8c8d5d96360\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304041388.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erola, Antti Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat opiskelu opinnot tyytyväisyys opettajankoulutus arviointi
title Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_full Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_fullStr Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_full_unstemmed Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_short Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_sort opiskelijoiden käsityksiä jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
title_txtP Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat opiskelu opinnot tyytyväisyys opettajankoulutus arviointi
topic_facet 103 Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi opettajankoulutus opinnot opiskelijat opiskelu tyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41135 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304041388
work_keys_str_mv AT erolaantti opiskelijoidenkäsityksiäjyväskylänyliopistonluokanopettajakoulutuksenmonialaisistaopi