"Laitetaan kotitehtävät" kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät. Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakouluj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkarinen, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41129
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät. Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakoulujen osaaikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan yksikön kahta laajaa tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineiston perusteella löydettiin kotitehtävänannon olevan luonteeltaan lyhyt tapahtuma. Aineistossa alakoulun opettaja antoi kotitehtäviä lähes yksinomaan suoraan määräten, kun taas yläkoulun erityisopettaja käytti monipuolisempia kotitehtävänantotapoja. Oppilaiden vastaanottamistavat puolestaan vaihtelivat alakoulun aineistossa hieman enemmän, kun taas yläkoulun oppilaat ottivat kotitehtäviä vastaan lähes yksinomaan minimipalauttein. Koko aineistossa tavanomaisin kotitehtävänantotapahtuma sisälsi opettajan suoran kotitehtävämääräyksen ja oppilaan minimaalisen responssin. Motivointia kotitehtävänannosta löydettiin kaiken kaikkiaan vähän; vain 9 %:ssa kotitehtävänannoista ilmeni motivointia. Motivointi liittyi tavallisesti kotitehtävien määrään.