Nanotieteitä opiskelevien opiskelijoiden mentaalimallien muodostuminen

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää Jyväskylän yliopistossa nanotieteiden koulutusohjelmassa opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsitteiden käyttöä ja mentaalimallien muodostumista kokeellisen työskentelyn aikana. Tutkimuksessa ollaan erityisen kiinnostuneita siitä, tukeeko nanotiete...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suonio, Sini-Jatta
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41121
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää Jyväskylän yliopistossa nanotieteiden koulutusohjelmassa opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsitteiden käyttöä ja mentaalimallien muodostumista kokeellisen työskentelyn aikana. Tutkimuksessa ollaan erityisen kiinnostuneita siitä, tukeeko nanotieteiden kehysideoihin lukeutuvien käsitteiden käyttö mallien muodostumista. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, vaikka tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös käsitteiden käytön runsauden vaikutuksesta mallien muodostumiseen. Tutkimus osoittaa, että runsas käsitteiden käyttö ei yksin riitä selkeiden mentaalimallien muodostumiseen. Tutkimukseen osallistuneilla kahdella ryhmällä tulokset olivat päinvastaiset. Vähemmän erilaisia käsitteitä käyttänyt ryhmä sai muodostettua selkeämmän mallin kuin käsitteitä runsaasti käyttävä ryhmä. Vähemmän erilaisia käsitteitä käyttänyt ryhmä käytti oleellisimpia termejä useammin, minkä voidaan tulkita tukevan mentaalimallien muodostumista.