Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, parantaako Piotr Bazian kehittämä salamaopetusmenetelmä lapsen matemaattisia taitoja. Työssä tutkitaan matemaattisten taitojen kehittymisen lisäksi videoanalysointimenetelmän tuomaa hyötyä opetustuokioiden analysoinnissa sekä selvitetään vanhempien näkemyksiä sa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Engblom, Johanna
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41115
_version_ 1828193123382067200
author Engblom, Johanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Engblom, Johanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Engblom, Johanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Engblom, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, parantaako Piotr Bazian kehittämä salamaopetusmenetelmä lapsen matemaattisia taitoja. Työssä tutkitaan matemaattisten taitojen kehittymisen lisäksi videoanalysointimenetelmän tuomaa hyötyä opetustuokioiden analysoinnissa sekä selvitetään vanhempien näkemyksiä salamaopetusmenetelmää kohtaan. Työn alussa esitellään salamaopetusmenetelmä ja sen taustaksi kasvatustieteellisiä näkökulmia. Matemaattinen oppiminen alkaa heti lapsen syntymästä ja varhaiset liittymät matemaattiseen ajatteluun syntyvät arkipäiväisten toimintojen myötä. Varhaisopetuksessa positiiviset oppimiskokemukset ja ilon kautta oppiminen parantavat oppimistuloksia ja lisäävät lapsen sisäistä motivaatiota. Leikinomaisuus ja toiminnallisuus ovat keskeisiä opetusmuotoja varhaisopetuksessa. Näiden piirteiden lisäksi salamaopetusmenetelmälle tunnusomaista ovat muun muassa lyhyet opetustuokiot sekä yksilöllinen opetus. Tutkimuksen päälinjana on pienen oppilasmäärän pitkäaikainen opetus ja oppilaiden tarkka havainnointi muistiinpanojen ja videoiden avulla. Tutkimussarjan muista töistä tämä työ eroaa ennen kaikkea siten, että videomateriaalia on analysoitu järjestelmällisesti. Videoitujen tuokioiden analysointi työssä esitetyn videoanalysointimenetelmän avulla parantaa lasten osaamisen tason arvioinnin luotettavuutta ja helpottaa suuren ma-teriaalimäärän läpikäyntiä. Työssä on analysoitu opetuskokeilussa olevien 1. luokan oppilaiden koetuloksia ja verrattu saatuja tuloksia muiden luokan oppilaiden tuloksiin. Kahden kokeen perusteella tulokset opetuskokeilussa olevien lasten matemaattisesta osaamisesta ovat hyviä. Lapset ovat pärjänneet lähes kaikissa osa-alueissa oman luokkansa keskiarvoa paremmin. Vanhempien kokemukset opetuskokeilun hyödyllisyydestä ovat positiivisia. Tässä työssä annetaan ehdotelma oppimistasoille, joiden avulla voidaan seurata lapsen matemaattisen ymmärryksen kehitystä. Tutkimuksessa mukana olleiden lasten vanhemmat kokivat tärkeäksi sen, että he saavat tarpeeksi informaatiota lastensa opetuksesta sekä tutkimuksen kulusta. Työssä esitellään myös ehdotelma opetusjakson resursoinnista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Engblom, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-26T17:14:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-26T17:14:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1257365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41115", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, parantaako Piotr Bazian kehitt\u00e4m\u00e4 salamaopetusmenetelm\u00e4 lapsen matemaattisia taitoja. Ty\u00f6ss\u00e4 tutkitaan matemaattisten taitojen kehittymisen lis\u00e4ksi videoanalysointimenetelm\u00e4n tuomaa hy\u00f6ty\u00e4 opetustuokioiden analysoinnissa sek\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 salamaopetusmenetelm\u00e4\u00e4 kohtaan. Ty\u00f6n alussa esitell\u00e4\u00e4n salamaopetusmenetelm\u00e4 ja sen taustaksi kasvatustieteellisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia.\r\n\r\nMatemaattinen oppiminen alkaa heti lapsen syntym\u00e4st\u00e4 ja varhaiset liittym\u00e4t matemaattiseen ajatteluun syntyv\u00e4t arkip\u00e4iv\u00e4isten toimintojen my\u00f6t\u00e4. Varhaisopetuksessa positiiviset oppimiskokemukset ja ilon kautta oppiminen parantavat oppimistuloksia ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4t lapsen sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota. Leikinomaisuus ja toiminnallisuus ovat keskeisi\u00e4 opetusmuotoja varhaisopetuksessa. N\u00e4iden piirteiden lis\u00e4ksi salamaopetusmenetelm\u00e4lle tunnusomaista ovat muun muassa lyhyet opetustuokiot sek\u00e4 yksil\u00f6llinen opetus.\r\n\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4linjana on pienen oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4n pitk\u00e4aikainen opetus ja oppilaiden tarkka havainnointi muistiinpanojen ja videoiden avulla. Tutkimussarjan muista t\u00f6ist\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 eroaa ennen kaikkea siten, ett\u00e4 videomateriaalia on analysoitu j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti. Videoitujen tuokioiden analysointi ty\u00f6ss\u00e4 esitetyn videoanalysointimenetelm\u00e4n avulla parantaa lasten osaamisen tason arvioinnin luotettavuutta ja helpottaa suuren ma-teriaalim\u00e4\u00e4r\u00e4n l\u00e4pik\u00e4ynti\u00e4. Ty\u00f6ss\u00e4 on analysoitu opetuskokeilussa olevien 1. luokan oppilaiden koetuloksia ja verrattu saatuja tuloksia muiden luokan oppilaiden tuloksiin. Kahden kokeen perusteella tulokset opetuskokeilussa olevien lasten matemaattisesta osaamisesta ovat hyvi\u00e4. Lapset ovat p\u00e4rj\u00e4nneet l\u00e4hes kaikissa osa-alueissa oman luokkansa keskiarvoa paremmin. Vanhempien kokemukset opetuskokeilun hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 ovat positiivisia.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 annetaan ehdotelma oppimistasoille, joiden avulla voidaan seurata lapsen matemaattisen ymm\u00e4rryksen kehityst\u00e4. Tutkimuksessa mukana olleiden lasten vanhemmat kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi sen, ett\u00e4 he saavat tarpeeksi informaatiota lastensa opetuksesta sek\u00e4 tutkimuksen kulusta. Ty\u00f6ss\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s ehdotelma opetusjakson resursoinnista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Engblom (jokaengb) on 2013-03-26 17:14:18.931887. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-26T17:14:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303261375.pdf: 1765438 bytes, checksum: 498b8369f769da77b1a9e03c4df9bdb9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-26T17:14:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303261375.pdf: 1765438 bytes, checksum: 498b8369f769da77b1a9e03c4df9bdb9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikinomaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "salamaopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videoanalysointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Piotr Bazian salamaopetusmenetelm\u00e4n soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303261375", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-26T17:14:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "salamapelimenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41115
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4064ddd7-a52c-4773-9135-fb6aa11b2b72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201303261375.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Engblom, Johanna Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen matematiikka leikinomaisuus salamaopetus varhaisopetus videoanalysointi Matematiikka Mathematics 4041 opetus leikit varhaiskasvatus salamapelimenetelmä
title Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_full Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_fullStr Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_full_unstemmed Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_short Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_sort piotr bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
title_txtP Piotr Bazian salamaopetusmenetelmän soveltuvuus matematiikan varhaisopetukseen
topic matematiikka leikinomaisuus salamaopetus varhaisopetus videoanalysointi Matematiikka Mathematics 4041 opetus leikit varhaiskasvatus salamapelimenetelmä
topic_facet 4041 Matematiikka Mathematics leikinomaisuus leikit matematiikka opetus salamaopetus salamapelimenetelmä varhaiskasvatus varhaisopetus videoanalysointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41115 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303261375
work_keys_str_mv AT engblomjohanna piotrbaziansalamaopetusmenetelmänsoveltuvuusmatematiikanvarhaisopetukseen