Finnish preschool children's experiences of an English language shower

Tämän tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kielisuihkutuksen aikana käytetyistä harjoituksista ja aiheista lapset pitivät ja mistä eivät, kuinka kielisuihkutus vaikutti heidän käsityksiinsä englannin k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pynnönen, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41093
_version_ 1828193123361095680
author Pynnönen, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pynnönen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pynnönen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pynnönen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kielisuihkutuksen aikana käytetyistä harjoituksista ja aiheista lapset pitivät ja mistä eivät, kuinka kielisuihkutus vaikutti heidän käsityksiinsä englannin kielestä sekä motivoiko kielisuihkutus heitä oppimaan englantia. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien kautta. Sen tavoitteena on tutustuttaa lapsia vieraisiin kieliin sekä motivoida heitä vieraiden kielten opiskeluun. Kielisuihkutuksen kesto voi vaihdella yhdestä lyhyestä tuokiosta pidempään kokonaisuuteen. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota voidaan myös luonnehtia toimintatutkimukseksi, sillä tutkimuksen toteutukseen kuului englannin kielen kielisuihkutuksen suunnittelu ja toteutus syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana. Kielisuihkutusta järjestettiin yhteensä kymmenen kertaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten kielisuihkutusta voisi lasten kokemusten perusteella kehittää. Tutkimuksen aineistona ovat esikoululaisten piirrokset heidän kokemuksistaan englannin kielestä ennen ja jälkeen kielisuihkutuksen sekä näihin pohjautuvat ryhmähaastattelut. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kielisuihkutus oli lapsille pääasiassa positiivinen kokemus. Mukavinta kielisuihkutuksessa oli heidän mielestään englannin kielen oppiminen sekä mukavat leikit. Erityisesti harjoitukset, joissa lapset pääsivät liikkumaan ja osallistumaan aktiivisesti olivat heidän mielestään hauskoja. Lapset eivät puolestaan pitäneet siitä, jos he joutuivat istumaan pitkään paikallaan tai eivät päässeet osallistumaan leikkiin yhtä paljon kuin muut. Kuvien perusteella heidän kokemuksensa englannin kielestä liittyivät ennen kielisuihkutusta joko englannin kielen taitoon tai tilanteisiin, joissa englantia puhutaan. Kielisuihkutuksen jälkeen suurin osa piirsi kuitenkin joko sanoja, joita oli oppinut tai muita kielisuihkutuksessa käytyjä aiheita. Myös haastatteluista käy ilmi, että lapset oppivat kielisuihkutuksen aikana jonkin verran englanninkielisiä sanoja ja suurin osa heistä sanoi haluavansa oppia lisää englantia tulevaisuudessa. Kielisuihkutusta on tähän mennessä tutkittu vasta vähän, joten jatkotutkimukselle on tarvetta. Erityisesti tulisi selvittää, millaisia vaikutuksia kielisuihkutuksella on oppilaiden motivaatioon ja kykyyn opiskella vieraita kieliä pidemmällä aikavälillä eli kuinka esimerkiksi esikoulussa järjestetty kielisuihkutus vaikuttaa lasten kieltenopiskeluun peruskoulun aikana.
first_indexed 2023-03-22T10:00:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pynn\u00f6nen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-21T19:55:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-21T19:55:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1257143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta.\nTutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 kielisuihkutuksen aikana k\u00e4ytetyist\u00e4 harjoituksista ja aiheista\nlapset pitiv\u00e4t ja mist\u00e4 eiv\u00e4t, kuinka kielisuihkutus vaikutti heid\u00e4n k\u00e4sityksiins\u00e4 englannin kielest\u00e4 sek\u00e4\nmotivoiko kielisuihkutus heit\u00e4 oppimaan englantia. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka\naikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien kautta. Sen\ntavoitteena on tutustuttaa lapsia vieraisiin kieliin sek\u00e4 motivoida heit\u00e4 vieraiden kielten opiskeluun.\nKielisuihkutuksen kesto voi vaihdella yhdest\u00e4 lyhyest\u00e4 tuokiosta pidemp\u00e4\u00e4n kokonaisuuteen.\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota voidaan my\u00f6s luonnehtia toimintatutkimukseksi, sill\u00e4\ntutkimuksen toteutukseen kuului englannin kielen kielisuihkutuksen suunnittelu ja toteutus syksyn 2012 ja\nkev\u00e4\u00e4n 2013 aikana. Kielisuihkutusta j\u00e4rjestettiin yhteens\u00e4 kymmenen kertaa. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4,\nmiten kielisuihkutusta voisi lasten kokemusten perusteella kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimuksen aineistona ovat\nesikoululaisten piirrokset heid\u00e4n kokemuksistaan englannin kielest\u00e4 ennen ja j\u00e4lkeen kielisuihkutuksen sek\u00e4\nn\u00e4ihin pohjautuvat ryhm\u00e4haastattelut. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kielisuihkutus oli lapsille p\u00e4\u00e4asiassa positiivinen kokemus.\nMukavinta kielisuihkutuksessa oli heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n englannin kielen oppiminen sek\u00e4 mukavat leikit.\nErityisesti harjoitukset, joissa lapset p\u00e4\u00e4siv\u00e4t liikkumaan ja osallistumaan aktiivisesti olivat heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n\nhauskoja. Lapset eiv\u00e4t puolestaan pit\u00e4neet siit\u00e4, jos he joutuivat istumaan pitk\u00e4\u00e4n paikallaan tai eiv\u00e4t p\u00e4\u00e4sseet\nosallistumaan leikkiin yht\u00e4 paljon kuin muut. Kuvien perusteella heid\u00e4n kokemuksensa englannin kielest\u00e4\nliittyiv\u00e4t ennen kielisuihkutusta joko englannin kielen taitoon tai tilanteisiin, joissa englantia puhutaan.\nKielisuihkutuksen j\u00e4lkeen suurin osa piirsi kuitenkin joko sanoja, joita oli oppinut tai muita\nkielisuihkutuksessa k\u00e4ytyj\u00e4 aiheita. My\u00f6s haastatteluista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 lapset oppivat kielisuihkutuksen aikana\njonkin verran englanninkielisi\u00e4 sanoja ja suurin osa heist\u00e4 sanoi haluavansa oppia lis\u00e4\u00e4 englantia\ntulevaisuudessa.\nKielisuihkutusta on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 tutkittu vasta v\u00e4h\u00e4n, joten jatkotutkimukselle on tarvetta.\nErityisesti tulisi selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vaikutuksia kielisuihkutuksella on oppilaiden motivaatioon ja kykyyn\nopiskella vieraita kieli\u00e4 pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 eli kuinka esimerkiksi esikoulussa j\u00e4rjestetty kielisuihkutus\nvaikuttaa lasten kieltenopiskeluun peruskoulun aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Pynn\u00f6nen (jomapynn) on 2013-03-21 19:55:14.325407. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-21T19:55:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303211356.pdf: 4015796 bytes, checksum: 74b02b2bb5a7798b389bb9b4475a05c8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-21T19:55:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303211356.pdf: 4015796 bytes, checksum: 74b02b2bb5a7798b389bb9b4475a05c8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielisuihku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish preschool children's experiences of an English language shower", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303211356", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-21T19:55:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41093
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb5847a9-5e2b-40d8-aaa4-d5dff8a61a11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201303211356.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pynnönen, Johanna Finnish preschool children's experiences of an English language shower kielisuihku Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus kielet oppiminen esikoulu lapset
title Finnish preschool children's experiences of an English language shower
title_full Finnish preschool children's experiences of an English language shower
title_fullStr Finnish preschool children's experiences of an English language shower Finnish preschool children's experiences of an English language shower
title_full_unstemmed Finnish preschool children's experiences of an English language shower Finnish preschool children's experiences of an English language shower
title_short Finnish preschool children's experiences of an English language shower
title_sort finnish preschool children s experiences of an english language shower
title_txtP Finnish preschool children's experiences of an English language shower
topic kielisuihku Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus kielet oppiminen esikoulu lapset
topic_facet 301 Englannin kieli English esikoulu kielet kielisuihku lapset oppiminen vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303211356
work_keys_str_mv AT pynnönenjohanna finnishpreschoolchildrensexperiencesofanenglishlanguageshower