Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten visuaalisten representaatioiden käyttö mahdollisesti auttaa kemian oppimisessa. Erityisesti paneuduttiin kemian visuaalisten representaatioiden tuottamisen vaatimiin kognitiivisiin toimintoihin. Suoritettiin kirjallisuustutkimus kemian visuaalisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautala, Meri
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41087
_version_ 1826225737259024384
author Hautala, Meri
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Meri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Meri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten visuaalisten representaatioiden käyttö mahdollisesti auttaa kemian oppimisessa. Erityisesti paneuduttiin kemian visuaalisten representaatioiden tuottamisen vaatimiin kognitiivisiin toimintoihin. Suoritettiin kirjallisuustutkimus kemian visuaalisista representaatioista ja niiden käytöstä oppimisessa. Kirjallisuustutkimuksen tulosten perusteella visuaalisten representaatioiden tuottamista tulisi hyödyntää osana kemian opetusta, sillä se vaatii oppijalta monipuolisia ja syvällisiä kognitiivisia prosesseja sekä auttaa oppijaa visualisoimaan kemiallisen tiedon submikroskooppisen tason tapahtumia. Juuri molekyylitason ymmärtäminen on kemian opiskelijoille hankalaa. Kirjallisuuteen tutustumisen lisäksi tehtiin erikoistyö opiskelijoiden käyttämistä visuaalisista representaatioista. Erikoistyössä suoritettiin viisi pientä tapaustutkimusta Jyväskylän kaupungin lukioiden ja yliopiston kemian opiskelijoiden visuaalisten representaatioiden tuottamisesta. Tutkimusten tarkoituksena oli selvittää, miten useamman representaatiomenetelmän käyttäminen kemian tehtävään vastatessa voisi edesauttaa kemian oppimista ja sisällyttävätkö oppijat yhteen representaatioon enemmän tietoa kuin toiseen. Lisäksi haluttiin tutkia onko representaatioiden tuottamisjärjestyksellä tai sillä kuinka selvästi teksti ja piirros liitetään tehtävänannossa toisiinsa vaikutusta tehtävästä saatavien pisteiden kannalta. Tapaustutkimusten perusteella vaikuttaisi siltä, että useiden representaatiomenetelmien rinnakkainen käyttö kemian tehtäviin vastatessa antaa paremman kuvan vastaajan tiedoista ja taidoista. Vastaajan piirros ja teksti eivät yleensä tiedolliselta sisällöltään vastaa täysin toisiaan, joten ne yhdessä tuovat oppijan osaamisen kokonaisvaltaisemmin ilmi, kuin jos käytettäisiin vain yhtä vastaustapaa. Sen sijaan sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, kumpaa vastaustapaa sovelletaan ensin. Myöskään tekstin ja piirroksen liittäminen tiiviimmin yhteen tehtävänannossa ei tuottanut paremmin toisiaan vastaavia representaatioita, kuin silloin kun teksti ja piirros tuotetaan eri tehtävissä. Tuotettujen tekstien ja piirrosten sisältämiä tietoja arvioidessa ei huomattu suuria eroja eri representaatioiden välillä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Meri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-20T11:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-20T11:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1257003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten visuaalisten representaatioiden k\u00e4ytt\u00f6 mahdollisesti auttaa kemian oppimisessa. Erityisesti paneuduttiin kemian visuaalisten representaatioiden tuottamisen vaatimiin kognitiivisiin toimintoihin.\r\nSuoritettiin kirjallisuustutkimus kemian visuaalisista representaatioista ja niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppimisessa. Kirjallisuustutkimuksen tulosten perusteella visuaalisten representaatioiden tuottamista tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osana kemian opetusta, sill\u00e4 se vaatii oppijalta monipuolisia ja syv\u00e4llisi\u00e4 kognitiivisia prosesseja sek\u00e4 auttaa oppijaa visualisoimaan kemiallisen tiedon submikroskooppisen tason tapahtumia. Juuri molekyylitason ymm\u00e4rt\u00e4minen on kemian opiskelijoille hankalaa.\r\nKirjallisuuteen tutustumisen lis\u00e4ksi tehtiin erikoisty\u00f6 opiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 visuaalisista representaatioista. Erikoisty\u00f6ss\u00e4 suoritettiin viisi pient\u00e4 tapaustutkimusta Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin lukioiden ja yliopiston kemian opiskelijoiden visuaalisten representaatioiden tuottamisesta. Tutkimusten tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten useamman representaatiomenetelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4minen kemian teht\u00e4v\u00e4\u00e4n vastatessa voisi edesauttaa kemian oppimista ja sis\u00e4llytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 oppijat yhteen representaatioon enemm\u00e4n tietoa kuin toiseen. Lis\u00e4ksi haluttiin tutkia onko representaatioiden tuottamisj\u00e4rjestyksell\u00e4 tai sill\u00e4 kuinka selv\u00e4sti teksti ja piirros liitet\u00e4\u00e4n teht\u00e4v\u00e4nannossa toisiinsa vaikutusta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 saatavien pisteiden kannalta.\r\nTapaustutkimusten perusteella vaikuttaisi silt\u00e4, ett\u00e4 useiden representaatiomenetelmien rinnakkainen k\u00e4ytt\u00f6 kemian teht\u00e4viin vastatessa antaa paremman kuvan vastaajan tiedoista ja taidoista. Vastaajan piirros ja teksti eiv\u00e4t yleens\u00e4 tiedolliselta sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n vastaa t\u00e4ysin toisiaan, joten ne yhdess\u00e4 tuovat oppijan osaamisen kokonaisvaltaisemmin ilmi, kuin jos k\u00e4ytett\u00e4isiin vain yht\u00e4 vastaustapaa. Sen sijaan sill\u00e4 ei n\u00e4ytt\u00e4isi olevan merkityst\u00e4, kumpaa vastaustapaa sovelletaan ensin. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n tekstin ja piirroksen liitt\u00e4minen tiiviimmin yhteen teht\u00e4v\u00e4nannossa ei tuottanut paremmin toisiaan vastaavia representaatioita, kuin silloin kun teksti ja piirros tuotetaan eri teht\u00e4viss\u00e4. Tuotettujen tekstien ja piirrosten sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 tietoja arvioidessa ei huomattu suuria eroja eri representaatioiden v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Meri Hautala (meelhaut) on 2013-03-20 11:52:04.170004. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-20T11:52:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303201349.pdf: 1333367 bytes, checksum: 6e523d52fd729b58c4057c3d0418a7f1 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-20T11:52:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303201349.pdf: 1333367 bytes, checksum: 6e523d52fd729b58c4057c3d0418a7f1 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visualisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiehuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303201349", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-20T11:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visualisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiehuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41087
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aab5cd95-a40f-4e8d-8fb8-02941812da78\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201303201349.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Meri Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa representaatio visualisointi kiehuminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus
title Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_full Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_fullStr Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_full_unstemmed Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_short Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_sort oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
title_txtP Oppilaiden visuaaliset representaatiot kiehumisessa
topic representaatio visualisointi kiehuminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kiehuminen opetus representaatio visualisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41087 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303201349
work_keys_str_mv AT hautalameri oppilaidenvisuaalisetrepresentaatiotkiehumisessa