"Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta

Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla kirjoitetuista teksteistä annettu palaute herättää lukiolaisissa. Palautekokemusten perusteella tarkastelen, millaista palautetta lukiolaiset ovat kirjoitelmistaan saaneet, miten palaute muotoillaan, mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuronen, Henriikka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41063
_version_ 1826225761951940608
author Kuronen, Henriikka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuronen, Henriikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuronen, Henriikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuronen, Henriikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla kirjoitetuista teksteistä annettu palaute herättää lukiolaisissa. Palautekokemusten perusteella tarkastelen, millaista palautetta lukiolaiset ovat kirjoitelmistaan saaneet, miten palaute muotoillaan, mihin sisältöihin siinä keskitytään ja onko palautteesta ollut kirjoittajille hyötyä. Erityisen tärkeää on mielestäni ottaa selville, millaisia toiveita kirjoittajilla on palautteen suhteen eli millainen palaute auttaa ja millaista palautetta on vaikea hyödyntää. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu 75 lukiolaisen vapaamuotoisesta kirjoitelmasta. Opiskelijat pohtivat palautekokemustensa lisäksi omia käsityksiään siitä, millaista on hyödyllinen palaute. Analyysissäni hyödynnän aikaisempia tutkimuksia kirjoittamisen palautteenannosta, erityisesti kirjallisesta palautteesta, sekä palautteen vastaanottamisesta. Palautteen analyysi perustuu Straubin ja Lunsfordin (1995) malliin, joka tarkastelee kirjallista palautetta sisällön, muotoilun ja tyylin pohjalta. Palautteen hyödyntämistä ja vastaanottamista ovat tutkineet muun muassa Nugrahenny (2007) ja Wiltse (2002). Connorsin ja Lunsfordin (1993) tutkimuksen avulla vertailen kirjoittamisen opettajien kirjallisen palautteen sisältöjä. Lukiolaisten ajatuksia ja toiveita analysoin laadullisen sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla ja luokittelemalla niitä sekä vertailemalla näkemyksiä aikaisempiin tutkimuksiin. Lukiolaisten kokemusten perusteella palaute herättää kirjoittajissa niin ilon, onnistumisen kuin epäonnistumisen ja ärsytyksenkin tunteita. Hyödyllinen palaute on tarkkaa, tarjoaa konkreettisia neuvoja ja osoittaa selkeästi tekstin ongelmat ja vahvuudet. Kirjoittaja haluaa tietää rehellisesti, missä hän on onnistunut ja miten hän pystyisi kehittämään tekstiään. Aito ja kriittinen palaute auttaa opiskelijaa huomaamaan, mitä sisältöjä parantamalla hän voi saavuttaa paremman arvosanan. Arvioidusta tekstistä annetun palautteen tulee perustella myös mahdolliset pistevähennykset. Lukiolaiset toivoivat erityisesti palautetta tekstinsä sisällöstä ja siitä, ovatko kirjoittajan esittämät havainnot oikeilla raiteilla. Opettajan toivottiin korjaavan oikeinkirjoitusvirheet ja merkkaavan onnistuneet havainnot ja sananvalinnat heti tekstin viereen marginaaleihin. Sisältöön kohdistuva palaute koettiin hyödyllisempänä kuin pelkkä kielen ja rakenteen kommentointi. Opettaja antaa palautetta usein kirjallisesti kirjoitelman lopussa, mitä pidettiin hyvänä palautteen antamisen tapana. Onnistunut palaute antaa keinoja korjata ja muokata tekstiä ja kertoo, miten kirjoittaja on onnistunut. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta motivointi ja kannustaminen koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuronen, Henriikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-14T17:46:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-14T17:46:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1256487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41063", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ajatuksia \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden kursseilla kirjoitetuista teksteist\u00e4 annettu palaute her\u00e4tt\u00e4\u00e4 lukiolaisissa. Palautekokemusten perusteella tarkastelen, millaista palautetta lukiolaiset ovat kirjoitelmistaan saaneet, miten palaute muotoillaan, mihin sis\u00e4lt\u00f6ihin siin\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n ja onko palautteesta ollut kirjoittajille hy\u00f6ty\u00e4. Erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on mielest\u00e4ni ottaa selville, millaisia toiveita kirjoittajilla on palautteen suhteen eli millainen palaute auttaa ja millaista palautetta on vaikea hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. \r\n \r\nTutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu 75 lukiolaisen vapaamuotoisesta kirjoitelmasta. Opiskelijat pohtivat palautekokemustensa lis\u00e4ksi omia k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n siit\u00e4, millaista on hy\u00f6dyllinen palaute. Analyysiss\u00e4ni hy\u00f6dynn\u00e4n aikaisempia tutkimuksia kirjoittamisen palautteenannosta, erityisesti kirjallisesta \r\npalautteesta, sek\u00e4 palautteen vastaanottamisesta. Palautteen analyysi perustuu Straubin ja Lunsfordin (1995) malliin, joka tarkastelee kirjallista palautetta sis\u00e4ll\u00f6n, muotoilun ja tyylin pohjalta. Palautteen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 ja vastaanottamista ovat tutkineet muun muassa Nugrahenny (2007) ja Wiltse (2002). Connorsin ja Lunsfordin (1993) \r\ntutkimuksen avulla vertailen kirjoittamisen opettajien kirjallisen palautteen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Lukiolaisten ajatuksia ja toiveita analysoin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla teemoittelemalla ja luokittelemalla niit\u00e4 sek\u00e4 vertailemalla n\u00e4kemyksi\u00e4 aikaisempiin tutkimuksiin. \r\n \r\nLukiolaisten kokemusten perusteella palaute her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kirjoittajissa niin ilon, onnistumisen kuin ep\u00e4onnistumisen ja \u00e4rsytyksenkin tunteita. Hy\u00f6dyllinen palaute on tarkkaa, tarjoaa konkreettisia neuvoja ja osoittaa selke\u00e4sti tekstin ongelmat ja vahvuudet. Kirjoittaja haluaa tiet\u00e4\u00e4 rehellisesti, miss\u00e4 h\u00e4n on onnistunut ja miten h\u00e4n pystyisi kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n teksti\u00e4\u00e4n. Aito ja kriittinen palaute auttaa opiskelijaa huomaamaan, mit\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 parantamalla h\u00e4n voi saavuttaa paremman arvosanan. Arvioidusta tekstist\u00e4 annetun palautteen tulee perustella my\u00f6s mahdolliset \r\npistev\u00e4hennykset. Lukiolaiset toivoivat erityisesti palautetta tekstins\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja siit\u00e4, ovatko kirjoittajan esitt\u00e4m\u00e4t havainnot oikeilla raiteilla. Opettajan toivottiin korjaavan oikeinkirjoitusvirheet ja merkkaavan onnistuneet havainnot ja sananvalinnat heti tekstin viereen marginaaleihin. Sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n kohdistuva palaute koettiin hy\u00f6dyllisemp\u00e4n\u00e4 kuin pelkk\u00e4 kielen ja rakenteen kommentointi. Opettaja antaa palautetta usein kirjallisesti kirjoitelman lopussa, mit\u00e4 pidettiin hyv\u00e4n\u00e4 palautteen antamisen tapana. Onnistunut palaute antaa keinoja korjata ja muokata teksti\u00e4 ja kertoo, miten kirjoittaja on onnistunut. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta motivointi ja kannustaminen koettiin ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henriikka Kuronen (idhekuro) on 2013-03-14 17:46:08.272890. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-14T17:46:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303141331.pdf: 533164 bytes, checksum: b232ce240773d691cd41ae167ff367f4 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-14T17:46:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201303141331.pdf: 533164 bytes, checksum: b232ce240773d691cd41ae167ff367f4 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittamisen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiolaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tietenk\u00e4\u00e4n pieni kannustaminen ei ole pahasta\" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303141331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-14T17:46:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41063
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/624a21ff-2cfe-45f5-9075-829b7dc34cde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201303141331.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuronen, Henriikka "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta kirjoittaminen kirjoittamisen opetus palaute äidinkieli lukiolaiset Suomen kieli Finnish Tapaustutkimus 309 opetus
title "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_full "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_fullStr "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_full_unstemmed "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_short "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta"
title_sort tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_sub lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
title_txtP "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
topic kirjoittaminen kirjoittamisen opetus palaute äidinkieli lukiolaiset Suomen kieli Finnish Tapaustutkimus 309 opetus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli Tapaustutkimus kirjoittaminen kirjoittamisen opetus lukiolaiset opetus palaute äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41063 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303141331
work_keys_str_mv AT kuronenhenriikka tietenkäänpienikannustamineneiolepahastalukiolaistenajatuksiakirjoittamisestaan