fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Poutanen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1255421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia eroja on tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalisessa p\u00e4tevyy-dess\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanassa liikuntatunnilla. Toiseksi tutkittiin, miten tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalisen p\u00e4tevyyden molempien osa-alueiden, prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden, ilmenemismuodot liikuntatunnilla liittyv\u00e4t heid\u00e4n saamiinsa liikunnan ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalinen p\u00e4tevyys liikuntatunnilla selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaa. \n\nTutkimusaineisto oli osa Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi \u2013 CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen my\u00f6t\u00e4 syksyll\u00e4 2011 ker\u00e4tty\u00e4 laajaa kysely\u00e4. T\u00e4m\u00e4n osatutkimuksen kohteena olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n normaalikoulun 4.\u20136.-luokan oppilaat (N=186), joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 77 ja poikia 109. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja sosiaalisessa p\u00e4tevyydess\u00e4 ja ty\u00f6skente-lytaidoissa tutkittiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4. Prososiaalisuuden ja antisosiaali-suuden ilmenemismuotojen yhteyksi\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan selvitettiin Pear-sonin korrelaatiokertoimien avulla. Regressioanalyysill\u00e4 tutkittiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin sosiaa-linen p\u00e4tevyys selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaa.\n\nSukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ilmeni tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja siin\u00e4, ett\u00e4 tyt\u00f6t arvioivat it-sens\u00e4 liikuntatunnilla poikia empatiakykyisemmiksi ja pojat saivat parempia ty\u00f6skente-lytaitojen arvosanoja kuin tyt\u00f6t. Sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien sosiaalista p\u00e4tevyytt\u00e4 ilmen-t\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6taidot ja empatiakyky kytkeytyiv\u00e4t hyv\u00e4\u00e4n ty\u00f6skentelytaitojen arvosa-naan. Pojilla impulsiivisuus liittyi heikkoon arvosanaan. Prososiaalisuuden ja antisosi-aalisuuden ilmenemismuodoista vain yhteisty\u00f6taidot osoittautuivat sellaiseksi tekij\u00e4ksi, joka selitti merkitsev\u00e4sti ty\u00f6skentelytaitojen arvosanan muodostumista. Selitysaste oli tyt\u00f6ill\u00e4 25 % ja pojilla 32 %.\n\nAikaisempi tutkimustieto tukee tulosta tytt\u00f6jen paremmasta empatiakyvyst\u00e4 verrattuna poikiin. Aikaisemmista tutkimustuloksista poiketen impulsiivisuudessa ei ilmennyt ti-lastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa mukana olleen koulun asettamat ty\u00f6skentelytaitojen arviointikriteerit sek\u00e4 opetussuunnitelma tukivat saatuja tuloksia prososiaalisuuden ja ty\u00f6skentelytaitojen arvosanan positiivisesta yhteydest\u00e4. Poikien impulsiivisuuden yhteys heikkoon ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan voi selitty\u00e4 eroilla tytt\u00f6jen ja poikien liikuntatuntien toimintatavoissa ja sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Yhteisty\u00f6tai-doilla oli huomattava osuus arviointia selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Oppilaan sosiaalisia taitoja liikuntatunnilla on syyt\u00e4 tutkia enemm\u00e4n. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jatkaa keskustelua siit\u00e4, millainen koululiikunnan oppilasarviointi on tavoitteiden mukaista ja tasapuolista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Poutanen (sutupout) on 2013-03-06 13:36:14.105592. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-06T13:36:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303061295.pdf: 572460 bytes, checksum: ab993b44b4e260649cba69697ee4331b (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: a7326e437f5efb2446dbe3e06b5efad4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-06T13:36:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303061295.pdf: 572460 bytes, checksum: ab993b44b4e260649cba69697ee4331b (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: a7326e437f5efb2446dbe3e06b5efad4 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prososiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "antisosiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6skentelytaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen p\u00e4tevyys osana liikunnan ty\u00f6skentelytaitojen arviointia alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303061295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|