Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia eroja on tyttöjen ja poikien sosiaalisessa pätevyy-dessä sekä työskentelytaitojen arvosanassa liikuntatunnilla. Toiseksi tutkittiin, miten tyttöjen ja poikien sosiaalisen pätevyyden molempien osa-alueiden, prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden, ilmenemismuodot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poutanen, Suvi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41022
_version_ 1828193122799058944
author Poutanen, Suvi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Poutanen, Suvi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Poutanen, Suvi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Poutanen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia eroja on tyttöjen ja poikien sosiaalisessa pätevyy-dessä sekä työskentelytaitojen arvosanassa liikuntatunnilla. Toiseksi tutkittiin, miten tyttöjen ja poikien sosiaalisen pätevyyden molempien osa-alueiden, prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden, ilmenemismuodot liikuntatunnilla liittyvät heidän saamiinsa liikunnan työskentelytaitojen arvosanaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, missä määrin tyttöjen ja poikien sosiaalinen pätevyys liikuntatunnilla selittää työskentelytaitojen arvosanaa. Tutkimusaineisto oli osa Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen myötä syksyllä 2011 kerättyä laajaa kyselyä. Tämän osatutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän normaalikoulun 4.–6.-luokan oppilaat (N=186), joista tyttöjä oli 77 ja poikia 109. Sukupuolten välisiä eroja sosiaalisessa pätevyydessä ja työskente-lytaidoissa tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä. Prososiaalisuuden ja antisosiaali-suuden ilmenemismuotojen yhteyksiä työskentelytaitojen arvosanaan selvitettiin Pear-sonin korrelaatiokertoimien avulla. Regressioanalyysillä tutkittiin, missä määrin sosiaa-linen pätevyys selittää työskentelytaitojen arvosanaa. Sukupuolten välillä ilmeni tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, että tytöt arvioivat it-sensä liikuntatunnilla poikia empatiakykyisemmiksi ja pojat saivat parempia työskente-lytaitojen arvosanoja kuin tytöt. Sekä tyttöjen että poikien sosiaalista pätevyyttä ilmen-tävät yhteistyötaidot ja empatiakyky kytkeytyivät hyvään työskentelytaitojen arvosa-naan. Pojilla impulsiivisuus liittyi heikkoon arvosanaan. Prososiaalisuuden ja antisosi-aalisuuden ilmenemismuodoista vain yhteistyötaidot osoittautuivat sellaiseksi tekijäksi, joka selitti merkitsevästi työskentelytaitojen arvosanan muodostumista. Selitysaste oli tytöillä 25 % ja pojilla 32 %. Aikaisempi tutkimustieto tukee tulosta tyttöjen paremmasta empatiakyvystä verrattuna poikiin. Aikaisemmista tutkimustuloksista poiketen impulsiivisuudessa ei ilmennyt ti-lastollisesti merkitsevää eroa sukupuolten välillä. Tutkimuksessa mukana olleen koulun asettamat työskentelytaitojen arviointikriteerit sekä opetussuunnitelma tukivat saatuja tuloksia prososiaalisuuden ja työskentelytaitojen arvosanan positiivisesta yhteydestä. Poikien impulsiivisuuden yhteys heikkoon työskentelytaitojen arvosanaan voi selittyä eroilla tyttöjen ja poikien liikuntatuntien toimintatavoissa ja sisällöissä. Yhteistyötai-doilla oli huomattava osuus arviointia selittävänä tekijänä. Oppilaan sosiaalisia taitoja liikuntatunnilla on syytä tutkia enemmän. On tärkeää jatkaa keskustelua siitä, millainen koululiikunnan oppilasarviointi on tavoitteiden mukaista ja tasapuolista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Poutanen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1255421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia eroja on tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalisessa p\u00e4tevyy-dess\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanassa liikuntatunnilla. Toiseksi tutkittiin, miten tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalisen p\u00e4tevyyden molempien osa-alueiden, prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden, ilmenemismuodot liikuntatunnilla liittyv\u00e4t heid\u00e4n saamiinsa liikunnan ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tytt\u00f6jen ja poikien sosiaalinen p\u00e4tevyys liikuntatunnilla selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaa. \n\nTutkimusaineisto oli osa Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi \u2013 CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen my\u00f6t\u00e4 syksyll\u00e4 2011 ker\u00e4tty\u00e4 laajaa kysely\u00e4. T\u00e4m\u00e4n osatutkimuksen kohteena olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n normaalikoulun 4.\u20136.-luokan oppilaat (N=186), joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 77 ja poikia 109. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja sosiaalisessa p\u00e4tevyydess\u00e4 ja ty\u00f6skente-lytaidoissa tutkittiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4. Prososiaalisuuden ja antisosiaali-suuden ilmenemismuotojen yhteyksi\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan selvitettiin Pear-sonin korrelaatiokertoimien avulla. Regressioanalyysill\u00e4 tutkittiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin sosiaa-linen p\u00e4tevyys selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaa.\n\nSukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ilmeni tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja siin\u00e4, ett\u00e4 tyt\u00f6t arvioivat it-sens\u00e4 liikuntatunnilla poikia empatiakykyisemmiksi ja pojat saivat parempia ty\u00f6skente-lytaitojen arvosanoja kuin tyt\u00f6t. Sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien sosiaalista p\u00e4tevyytt\u00e4 ilmen-t\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6taidot ja empatiakyky kytkeytyiv\u00e4t hyv\u00e4\u00e4n ty\u00f6skentelytaitojen arvosa-naan. Pojilla impulsiivisuus liittyi heikkoon arvosanaan. Prososiaalisuuden ja antisosi-aalisuuden ilmenemismuodoista vain yhteisty\u00f6taidot osoittautuivat sellaiseksi tekij\u00e4ksi, joka selitti merkitsev\u00e4sti ty\u00f6skentelytaitojen arvosanan muodostumista. Selitysaste oli tyt\u00f6ill\u00e4 25 % ja pojilla 32 %.\n\nAikaisempi tutkimustieto tukee tulosta tytt\u00f6jen paremmasta empatiakyvyst\u00e4 verrattuna poikiin. Aikaisemmista tutkimustuloksista poiketen impulsiivisuudessa ei ilmennyt ti-lastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa mukana olleen koulun asettamat ty\u00f6skentelytaitojen arviointikriteerit sek\u00e4 opetussuunnitelma tukivat saatuja tuloksia prososiaalisuuden ja ty\u00f6skentelytaitojen arvosanan positiivisesta yhteydest\u00e4. Poikien impulsiivisuuden yhteys heikkoon ty\u00f6skentelytaitojen arvosanaan voi selitty\u00e4 eroilla tytt\u00f6jen ja poikien liikuntatuntien toimintatavoissa ja sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Yhteisty\u00f6tai-doilla oli huomattava osuus arviointia selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Oppilaan sosiaalisia taitoja liikuntatunnilla on syyt\u00e4 tutkia enemm\u00e4n. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jatkaa keskustelua siit\u00e4, millainen koululiikunnan oppilasarviointi on tavoitteiden mukaista ja tasapuolista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Poutanen (sutupout) on 2013-03-06 13:36:14.105592. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-03-06T13:36:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303061295.pdf: 572460 bytes, checksum: ab993b44b4e260649cba69697ee4331b (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: a7326e437f5efb2446dbe3e06b5efad4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-03-06T13:36:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201303061295.pdf: 572460 bytes, checksum: ab993b44b4e260649cba69697ee4331b (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: a7326e437f5efb2446dbe3e06b5efad4 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prososiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "antisosiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6skentelytaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen p\u00e4tevyys osana liikunnan ty\u00f6skentelytaitojen arviointia alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201303061295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-03-06T13:36:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41022
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:35Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8e892ee-4471-4467-8880-7a1a8b7337ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201303061295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poutanen, Suvi Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa koululiikunta sosiaalinen pätevyys prososiaalisuus antisosiaalisuus työskentelytaidot oppilasarviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot
title Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_full Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_fullStr Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_full_unstemmed Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_short Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_sort sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
title_txtP Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
topic koululiikunta sosiaalinen pätevyys prososiaalisuus antisosiaalisuus työskentelytaidot oppilasarviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education antisosiaalisuus koululiikunta oppilasarviointi prososiaalisuus sosiaalinen pätevyys sosiaaliset taidot työskentelytaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303061295
work_keys_str_mv AT poutanensuvi sosiaalinenpätevyysosanaliikunnantyöskentelytaitojenarviointiaalakoulussa