Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla

Tutkimuksessa tarkastellaan varhaisnuorten soittamisen motivaatiota ja siihen vaikuttavia keskeisimpiä taustatekijöitä. Aiempia tutkimuksia aiheesta on erittäin vähän. Musiikillinen maailma ympärillämme on muuttunut voimakkaasti viime aikoina. Se on luonut tarpeita niin koulun musiikinopetuksen ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Erja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 1996
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41003
_version_ 1826225505626488832
author Kosonen, Erja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kosonen, Erja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kosonen, Erja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kosonen, Erja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan varhaisnuorten soittamisen motivaatiota ja siihen vaikuttavia keskeisimpiä taustatekijöitä. Aiempia tutkimuksia aiheesta on erittäin vähän. Musiikillinen maailma ympärillämme on muuttunut voimakkaasti viime aikoina. Se on luonut tarpeita niin koulun musiikinopetuksen kuin vapaa-aikana tapahtuvan soitonopetuksen kehittämiselle. Käytännön kokemusten lisäksi opetuksen kehittämiseksi tarvitaan myös tutkimustietoa. Teoriaosassa motivaatiota analysoidaan eksistentiaalisen fenomenologian mukaisesti soittajan koke muksena, osana hänen koko eksistenssiään. Motivaatio koostuu erilaisista sisällöltään, kestoltaan ja voimakkuudeltaan vaihtelevista motiiveista, joista osa on tiedostettuj a, osa tiedostamattomia. Molii vien ryhmittelyssä soittamisen kannalta tärkeitä ovat ns. musiikilliset motiivit, jotka ovat lähtöisin soi tettavasta musiikista ja soittamistapahtuman tuottamista musiikkikokemuksista. Soittaj an muut taustatekijät ovat myös merkittävä tekijä motivaation muotoutumisessa. Empiria koostuu keväällä -93 suoritetun kyselyn vastauksista 240 soittajalta (47 % kyselyyn osallistu neista). Soittajista 43 % kävi soittotunneilla, 32 % oli lopettanut soittotunnitja 25 % oli soittanut kai ken aikaa ilman säännöllistä opetusta. Suosituin soitin oli piano (47 %) ja toiseksi suosituin kitara (13 %). Soitetuimpia musiikinlajeja olivat pop, rock, ym. kevyen musiikin lajit, klassinen musiikki, iskelmät ja elokuvamusiikki. Kevyen musiikin lajit POP ja rock olivat myös mieluisimmin soitettuja musiikinlajeja. Tytöt soittivat eniten iskelmiä ja klassista musiikkia, kun taas pojat keskittyivät huo mattavasti selvemmin pop- ja rock-musiikkiin. Soittaminen oli useimmille merkityksellinen ja aktiivinen harrastus. Prosentuaalisesti vahvimpia motii veja olivat oma kiinnostus, soittamisen tuottama ilo ja mielihyvä sekä mieleinen ohjelmisto. Soittotun neilla kävijöillä korostuivat myös opettajaan liittyvät vuorovaikutusmotiivit. Faktorianalyysilla hae tuista motivaatioulottuvuuksista vahvin oli musiikillinen kontaktimotivaatio, missä korostuvat musii killisesti positiiviset mOtiivitja kontakti vertaisryhmään. Tavoite- ja orientaatiofaktoreissa erottui mm. määrätietoiseen soitonopiskeluun liittyvä tavoiteulottu vuus, mitä oli noin puolella soitonopiskelijoista. Motivaatioulottuvuuksista soitonopiskelijoilla oli sel keästi muita enemmän esiintymis-, hallinta- ja suorituskeskeistä motivaatiota. Viimemainittua oli ni menomaan musiikkioppilaitoksissa opiskelevila. Soittajissa oli enemmän tyttöjä. Soittavile pojille soittaminen oli tyttöjä enemmän omien intressien to teuttamista ‘musiikillisesta nautiskelusta’ ammattisuuntautuneeseen soitonopiskeluun. Oman perheen musiikkiharrastukset olivat yhtenä virikkeenä monelle nuorelle soittajalle. Kasvuympäristön muut mu siikilliset virikkeet vaikuttivat myös motivoitumisen. Tämä näkyi tuloksissa erityisesti Kaustisella kansanmusiikin suosiona. Koulun musiikinopetuksen merkitys soittamista kannustavana tekijänä jäi yllättävän vähäiseksi. Musiikkiluokkalaisistakin alle puolet ilmoiti saaneensa virikkeitä soittamiseen koulun musiikkitunneilta. Soittajat olivat ryhmiteltävissä kolmeen soittajatyyppiin: soitonopiskelijat (15 %), harrastajasoittajat (66 %) ja soittelijat (19 %). Kaikille soittajille, erityisesti tytöille, oli yhteistä musiikillinen laaja-alai suus soitetun, kuunnellun ja pidetyn musiikin suhteen. Soittaminen oli positiivinen ajanviettotapa ja harrastus, mihin ei välttämättä liittynyt määrätietoisia tulevaisuudensuunnitelmia. Suurimmalla, harrastajasoittajat-ryhmällä, motivaatio viittaa plsitiivisiin, musiikillisiin kokemuksiin ilman ulkoisia suoriutumispaineita. Negatiivissävytteisiä motiiveja ja motivaatioulottuvuuksia oli erityisesti soittelijat ryhmään kuuluvilla. Heille, noin viidesosalle soittajista, soittaminen oli vähemmän merkityksellinen harrastus kuin muille.
first_indexed 2023-02-07T21:00:51Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-28T12:41:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-28T12:41:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1996", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan varhaisnuorten soittamisen motivaatiota ja siihen vaikuttavia keskeisimpi\u00e4\r\ntaustatekij\u00f6it\u00e4. Aiempia tutkimuksia aiheesta on eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n. Musiikillinen maailma ymp\u00e4rill\u00e4mme\r\non muuttunut voimakkaasti viime aikoina. Se on luonut tarpeita niin koulun musiikinopetuksen kuin\r\nvapaa-aikana tapahtuvan soitonopetuksen kehitt\u00e4miselle. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusten lis\u00e4ksi opetuksen\r\nkehitt\u00e4miseksi tarvitaan my\u00f6s tutkimustietoa.\r\nTeoriaosassa motivaatiota analysoidaan eksistentiaalisen fenomenologian mukaisesti soittajan koke\r\nmuksena, osana h\u00e4nen koko eksistenssi\u00e4\u00e4n. Motivaatio koostuu erilaisista sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n, kestoltaan ja\r\nvoimakkuudeltaan vaihtelevista motiiveista, joista osa on tiedostettuj a, osa tiedostamattomia. Molii\r\nvien ryhmittelyss\u00e4 soittamisen kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 ovat ns. musiikilliset motiivit, jotka ovat l\u00e4ht\u00f6isin soi\r\ntettavasta musiikista ja soittamistapahtuman tuottamista musiikkikokemuksista. Soittaj an muut taustatekij\u00e4t\r\novat my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 motivaation muotoutumisessa.\r\nEmpiria koostuu kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 -93 suoritetun kyselyn vastauksista 240 soittajalta (47 % kyselyyn osallistu\r\nneista). Soittajista 43 % k\u00e4vi soittotunneilla, 32 % oli lopettanut soittotunnitja 25 % oli soittanut kai\r\nken aikaa ilman s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 opetusta. Suosituin soitin oli piano (47 %) ja toiseksi suosituin kitara\r\n(13 %). Soitetuimpia musiikinlajeja olivat pop, rock, ym. kevyen musiikin lajit, klassinen musiikki,\r\niskelm\u00e4t ja elokuvamusiikki. Kevyen musiikin lajit POP ja rock olivat my\u00f6s mieluisimmin soitettuja\r\nmusiikinlajeja. Tyt\u00f6t soittivat eniten iskelmi\u00e4 ja klassista musiikkia, kun taas pojat keskittyiv\u00e4t huo\r\nmattavasti selvemmin pop- ja rock-musiikkiin.\r\nSoittaminen oli useimmille merkityksellinen ja aktiivinen harrastus. Prosentuaalisesti vahvimpia motii\r\nveja olivat oma kiinnostus, soittamisen tuottama ilo ja mielihyv\u00e4 sek\u00e4 mieleinen ohjelmisto. Soittotun\r\nneilla k\u00e4vij\u00f6ill\u00e4 korostuivat my\u00f6s opettajaan liittyv\u00e4t vuorovaikutusmotiivit. Faktorianalyysilla hae\r\ntuista motivaatioulottuvuuksista vahvin oli musiikillinen kontaktimotivaatio, miss\u00e4 korostuvat musii\r\nkillisesti positiiviset mOtiivitja kontakti vertaisryhm\u00e4\u00e4n.\r\nTavoite- ja orientaatiofaktoreissa erottui mm. m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoiseen soitonopiskeluun liittyv\u00e4 tavoiteulottu\r\nvuus, mit\u00e4 oli noin puolella soitonopiskelijoista. Motivaatioulottuvuuksista soitonopiskelijoilla oli sel\r\nke\u00e4sti muita enemm\u00e4n esiintymis-, hallinta- ja suorituskeskeist\u00e4 motivaatiota. Viimemainittua oli ni\r\nmenomaan musiikkioppilaitoksissa opiskelevila.\r\nSoittajissa oli enemm\u00e4n tytt\u00f6j\u00e4. Soittavile pojille soittaminen oli tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n omien intressien to\r\nteuttamista \u2018musiikillisesta nautiskelusta\u2019 ammattisuuntautuneeseen soitonopiskeluun. Oman perheen\r\nmusiikkiharrastukset olivat yhten\u00e4 virikkeen\u00e4 monelle nuorelle soittajalle. Kasvuymp\u00e4rist\u00f6n muut mu\r\nsiikilliset virikkeet vaikuttivat my\u00f6s motivoitumisen. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi tuloksissa erityisesti Kaustisella\r\nkansanmusiikin suosiona. Koulun musiikinopetuksen merkitys soittamista kannustavana tekij\u00e4n\u00e4 j\u00e4i\r\nyll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n v\u00e4h\u00e4iseksi. Musiikkiluokkalaisistakin alle puolet ilmoiti saaneensa virikkeit\u00e4 soittamiseen\r\nkoulun musiikkitunneilta.\r\nSoittajat olivat ryhmitelt\u00e4viss\u00e4 kolmeen soittajatyyppiin: soitonopiskelijat (15 %), harrastajasoittajat\r\n(66 %) ja soittelijat (19 %). Kaikille soittajille, erityisesti tyt\u00f6ille, oli yhteist\u00e4 musiikillinen laaja-alai\r\nsuus soitetun, kuunnellun ja pidetyn musiikin suhteen. Soittaminen oli positiivinen ajanviettotapa ja\r\nharrastus, mihin ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 liittynyt m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisia tulevaisuudensuunnitelmia. Suurimmalla,\r\nharrastajasoittajat-ryhm\u00e4ll\u00e4, motivaatio viittaa plsitiivisiin, musiikillisiin kokemuksiin ilman ulkoisia\r\nsuoriutumispaineita. Negatiiviss\u00e4vytteisi\u00e4 motiiveja ja motivaatioulottuvuuksia oli erityisesti soittelijat\r\nryhm\u00e4\u00e4n kuuluvilla. Heille, noin viidesosalle soittajista, soittaminen oli v\u00e4hemm\u00e4n merkityksellinen\r\nharrastus kuin muille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Erja Kosonen (ekosonen) on 2013-02-28 12:41:18.198781. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-28T12:41:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302281281.pdf: 5326973 bytes, checksum: 426fe8798a97bea543f8919626f901c7 (MD5)\r\nlicense.html: 4971 bytes, checksum: ef7e3f9d346af9237697e80d9f9a4a4a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-28T12:41:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302281281.pdf: 5326973 bytes, checksum: 426fe8798a97bea543f8919626f901c7 (MD5)\r\nlicense.html: 4971 bytes, checksum: ef7e3f9d346af9237697e80d9f9a4a4a (MD5)\r\n Previous issue date: 1996", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "161 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soitonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisnuoruus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302281281", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-28T12:41:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41003
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 1996-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1996
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee3ffe48-890e-477f-8ac5-eac2c6c43327\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302281281.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 1996
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Erja Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla motivaatio soittaminen soitonopetus varhaisnuoruus Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus nuoruus varhaisnuoret nuoret musiikki
title Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_full Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_fullStr Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_full_unstemmed Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_short Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_sort soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
title_txtP Soittamisen motivaatio varhaisnuorilla
topic motivaatio soittaminen soitonopetus varhaisnuoruus Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus nuoruus varhaisnuoret nuoret musiikki
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus motivaatio musiikki nuoret nuoruus opetus soitonopetus soittaminen varhaisnuoret varhaisnuoruus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41003 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302281281
work_keys_str_mv AT kosonenerja soittamisenmotivaatiovarhaisnuorilla