Oral competence in upper secondary school teaching teachers and students' views

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista tär...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaarala, Taru
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41002
_version_ 1826225734664847360
author Vaarala, Taru
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vaarala, Taru Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vaarala, Taru Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vaarala, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista tärkeistä osa-alueista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien välisiä mielipide-eroja. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lukion opiskelijaa sekä neljää lukion opettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittain ja lisäksi opettajien ja opiskelijoiden vastaukset analysoitiin omissa osioissaan vertailun mahdollistamiseksi. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi koettiin tärkeäksi osaksi suullista kielitaitoa molemmissa ryhmissä. Kulttuuri- ja sosiaalisten käytänteiden tuntemus koettiin myös tärkeäksi. Ääntämisen roolin yleisen suullisen kielitaidon alueella puolestaan ei koettu olevan kovin tärkeä, joskin haastateltavat myönsivät ääntämisen vaikuttavan ymmärrettävyyteen. Muuten ääntämisen rooli nähtiin lähinnä esteettisenä tai sosiaalista merkitystä kantavana. Opettajien yleinen suullinen kielitaito koettiin myös tärkeäksi molemmissa ryhmissä. Vaikka ääntämisen rooli ei tässäkään tapauksessa ollut kovin suuri, haastateltavat olivat kuitenkin sitä mieltä, että opettajan ääntämyksen tuli olla esimerkillistä eikä opettaja saanut ääntää systemaattisesti väärin. Haastateltavia pyydettiin myös arvioimaan suullisen kielitaidon opetusta sekä arviointia lukiossa, ja kaikki kahdeksan vastaajaa olivat sitä mieltä, että suullinen osuus tulisi lisätä ylioppilaskokeeseen. Enimmäkseen opettajien ja opiskelijoiden mielipiteet eivät eronneet toisistaan. Suurin ero oli suhteessa suullisen kielitaidon opetukseen, sillä opettajien mielestä suullinen kielitaito on tarpeeksi esillä opetuksessa kun taas opiskelijat halusivat lisää harjoitusta kyseisellä alueella.
first_indexed 2023-03-22T09:59:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaarala, Taru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-28T12:25:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-28T12:25:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1254973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41002", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukion englannin opettajien sek\u00e4 opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 suullisesta kielitaidosta niin yleisell\u00e4 tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. \u00c4\u00e4nt\u00e4minen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista t\u00e4rkeist\u00e4 osa-alueista. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden ja opettajien v\u00e4lisi\u00e4 mielipide-eroja.\r\n\r\nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 lukion opiskelijaa sek\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 lukion opettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittain ja lis\u00e4ksi opettajien ja opiskelijoiden vastaukset analysoitiin omissa osioissaan vertailun mahdollistamiseksi. \r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi suullista kielitaitoa molemmissa ryhmiss\u00e4. Kulttuuri- ja sosiaalisten k\u00e4yt\u00e4nteiden tuntemus koettiin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4ksi. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen roolin yleisen suullisen kielitaidon alueella puolestaan ei koettu olevan kovin t\u00e4rke\u00e4, joskin haastateltavat my\u00f6nsiv\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4misen vaikuttavan ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen. Muuten \u00e4\u00e4nt\u00e4misen rooli n\u00e4htiin l\u00e4hinn\u00e4 esteettisen\u00e4 tai sosiaalista merkityst\u00e4 kantavana.\r\n \r\nOpettajien yleinen suullinen kielitaito koettiin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4ksi molemmissa ryhmiss\u00e4. Vaikka \u00e4\u00e4nt\u00e4misen rooli ei t\u00e4ss\u00e4k\u00e4\u00e4n tapauksessa ollut kovin suuri, haastateltavat olivat kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 opettajan \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen tuli olla esimerkillist\u00e4 eik\u00e4 opettaja saanut \u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 systemaattisesti v\u00e4\u00e4rin. Haastateltavia pyydettiin my\u00f6s arvioimaan suullisen kielitaidon opetusta sek\u00e4 arviointia lukiossa, ja kaikki kahdeksan vastaajaa olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 suullinen osuus tulisi lis\u00e4t\u00e4 ylioppilaskokeeseen. Enimm\u00e4kseen opettajien ja opiskelijoiden mielipiteet eiv\u00e4t eronneet toisistaan. Suurin ero oli suhteessa suullisen kielitaidon opetukseen, sill\u00e4 opettajien mielest\u00e4 suullinen kielitaito on tarpeeksi esill\u00e4 opetuksessa kun taas opiskelijat halusivat lis\u00e4\u00e4 harjoitusta kyseisell\u00e4 alueella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taru Vaarala (tajovaar) on 2013-02-28 12:25:50.013088. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-28T12:25:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302281280.pdf: 1253483 bytes, checksum: e02d644c901bebfb712336fb7ecb1dfe (MD5)\r\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: 4673941db6c331f8a8a12c425c4483bf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-28T12:25:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302281280.pdf: 1253483 bytes, checksum: e02d644c901bebfb712336fb7ecb1dfe (MD5)\r\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: 4673941db6c331f8a8a12c425c4483bf (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral competence in teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessing oral competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302281280", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-28T12:25:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41002
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/955b3981-3b28-4a5c-9ec6-1d8ab91c8d9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302281280.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaarala, Taru Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views oral competence pronunciation oral competence in teaching assessing oral competence oral skills Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito lukio ääntäminen opettajat oppilaat
title Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
title_full Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
title_fullStr Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
title_full_unstemmed Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
title_short Oral competence in upper secondary school teaching
title_sort oral competence in upper secondary school teaching teachers and students views
title_sub teachers and students' views
title_txtP Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
topic oral competence pronunciation oral competence in teaching assessing oral competence oral skills Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito lukio ääntäminen opettajat oppilaat
topic_facet 301 Englannin kieli English assessing oral competence lukio opettajat oppilaat oral competence oral competence in teaching oral skills pronunciation suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41002 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302281280
work_keys_str_mv AT vaaralataru oralcompetenceinuppersecondaryschoolteachingteachersandstudentsviews