Kirkonmäellä tapahtuu Toivakan kirkon 1970-luvun maalausten tarkastelua

Tutkimuksen tavoitteena on Toivakan kirkon Pellervo Lukumiehen kattomaalausten kuvailua; tutkia maalausten mahdollista taustaideologiaa; tutkia maalausten yleisöreaktioita 1970- ja 2000-luvulla. Osa-alueeksi, taustaksi olen valinnut 1960-1970 -lukujen ilmapiirin ja taidesuuntausten kuvailua, jotka o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tamminen, Pirkko
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40965
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena on Toivakan kirkon Pellervo Lukumiehen kattomaalausten kuvailua; tutkia maalausten mahdollista taustaideologiaa; tutkia maalausten yleisöreaktioita 1970- ja 2000-luvulla. Osa-alueeksi, taustaksi olen valinnut 1960-1970 -lukujen ilmapiirin ja taidesuuntausten kuvailua, jotka ovat saattaneet vaikuttaa Pellervo Lukumiehen ilmaisuun. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu taiteilija Lukumiehen , rippikoululaisten (24 henkilöä) ja aikuishmän (28 henkilöä) haastatteluun. Rippikoululaiset tutkivat kuvia Toivakan kirkossa ja vastasivat kysymyksiin kirjallisesti, aikuiset analysoivat Mustalaisenkeli-kuvaa. Pellervo Lukumiehen haastattelu tapahtui keskustellen Toivakan kirkosssa, myös puhelimitse. Tavoitteena tässä osassa oli saada selville, ovatko kuvien lukutaito ja kuviin reagointi muuttuneet 40 vuodessaa. Tutkimus osoittaa, että kuvan lukeminen on muuttunut joustavammaksi, pohdiskelevammaksi ja analyyttisemmaksi. Visuaalinen lukutaito on syventynyt, jas moni rippikoulukatselija tuntee ylpeyttä kotikirkkonsa maalauksista.