Kun liikunta ei "uppoa" liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla

Pro gradu -tutkimukseni tavoitteena oli tutkia yläkouluikäisten nuorten vapaa-ajan liikuntaa ja liikunnan harrastamattomuuden syitä. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten liikunnan määrää ja useutta, heidän harrastamiaan liikuntalajeja sekä organisoituun liikuntaan osallistumista. Erityisen mielenkiinnon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hölttä, Ida
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40963
_version_ 1826225776532389888
author Hölttä, Ida
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hölttä, Ida Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hölttä, Ida Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hölttä, Ida
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimukseni tavoitteena oli tutkia yläkouluikäisten nuorten vapaa-ajan liikuntaa ja liikunnan harrastamattomuuden syitä. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten liikunnan määrää ja useutta, heidän harrastamiaan liikuntalajeja sekä organisoituun liikuntaan osallistumista. Erityisen mielenkiinnon kohteena olivat kuitenkin nuorten liikunnan harrastamisen esteet. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko tyttöjen ja poikien esteet liikkumiselle toisistaan sekä onko yläkoulun luokka-asteilla eroa edellä mainitussa seikassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko liikuntaharrastamisen esteet paljon tai vähän liikkuvien nuorten välillä. Liikunnan harrastamisen esteistä muodostettiin aiempaa kirjallisuutta soveltaen luokittelu, jonka avulla nuorten liikunnan harrastamiseen esteitä voitiin jaotella ja selittää. Tutkimukseni on osa Liikkuva koulu -hanketta ja se on toteutettu yhteistyössä Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön, LIKES:n kanssa. Tässä tutkimuksessa käytettiin valmista LIKES-tutkimuskeskuksen keräämää aineistoa. Tutkimuksen mittari koostui kyselylomakkeesta (liite 1). Kyselyyn vastasi 912 oppilaista 7. ja 8. vuosiluokilta kuudelta eri peruskoululta ympäri Suomen. Kysely toteutettiin syksyllä ja alkutalvesta 2010. Saadut vastaukset analysoitiin PASW Statistics 18 -ohjelmalla. Kyselyn tuloksia esitellään muuttujien jakaumatietojen ja prosenttiosuuksien avulla. Tutkimuksen pääasiallisena mittarina käytettiin lomakkeen avointa kysymystä numero 15; ”Jos et harrasta liikuntaa, mikä on tärkein syysi siihen?”. Tähän kysymykseen saadut vastaukset (n=159) analysoitiin tyypittelyn kautta. Noin neljännes (26 prosenttia) nuorista liikkui suositusten mukaisesti vähintään tunnin päivässä. Vähän liikkuvia eli korkeintaan tunnin viikossa liikkuvia oli 22 prosenttia. Tytöt harrastivat erityisesti juoksu- ja kävelylenkkeilyä sekä ratsastusta. Pojat harrastivat eniten jääkiekkoa sekä laskettelua ja lumilautailua. Urheiluseuratoimintaan usein tai säännöllisesti osallistui noin 40 prosenttia nuorista. Suurimmaksi esteeksi liikunnan harrastamiselle nousi tässä tutkimuksessa se, että nuori ei jaksa harrastaa liikuntaa tai hän on väsynyt (25 prosenttia nuorista). Viidennes vastaajista ilmoitti, että ei harrasta liikuntaa sairaana tai kipeänä. Lähes viidennes (18 prosenttia) nuorista oli myös sitä mieltä, että liikunta ei kiinnosta heitä. Muita syitä olivat ajan puute, sopivan liikuntalajin tai seuran puute, huono kunto tai kokemus siitä, että ei ole hyvä liikunnassa ja tietokone. Luokka-asteilla ei ollut juuri eroa. Tytöillä suurimmat esteet olivat sairaus/kipeänä oleminen ja ajanpuute. Pojilla suurimmat syyt olivat jaksamisen puute ja väsymys. Vähän liikkuvien nuorten esteenä olivat väsymys, sairaus, ajan puute ja sopivan liikuntalajin puute. Paljon liikkuvien nuorten esteenä olivat sairaus/kipeänä oleminen. Liikkumisen esteet luokiteltiin viiteen luokkaan; fyysiset esteet, psyykkiset esteet, käyttäytymiseen liittyvät esteet, sosiaaliset ja kulttuuriset esteet sekä fyysiseen ympäristöön liittyvät esteet. Suurimmaksi luokaksi muodostui fyysiset esteet (48 prosenttia syistä).
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00f6ltt\u00e4, Ida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-19T16:47:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-19T16:47:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1253917", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40963", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimukseni tavoitteena oli tutkia yl\u00e4kouluik\u00e4isten nuorten vapaa-ajan liikuntaa ja liikunnan harrastamattomuuden syit\u00e4. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja useutta, heid\u00e4n harrastamiaan liikuntalajeja sek\u00e4 organisoituun liikuntaan osallistumista. Erityisen mielenkiinnon kohteena olivat kuitenkin nuorten liikunnan harrastamisen esteet. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko tytt\u00f6jen ja poikien esteet liikkumiselle toisistaan sek\u00e4 onko yl\u00e4koulun luokka-asteilla eroa edell\u00e4 mainitussa seikassa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko liikuntaharrastamisen esteet paljon tai v\u00e4h\u00e4n liikkuvien nuorten v\u00e4lill\u00e4. Liikunnan harrastamisen esteist\u00e4 muodostettiin aiempaa kirjallisuutta soveltaen luokittelu, jonka avulla nuorten liikunnan harrastamiseen esteit\u00e4 voitiin jaotella ja selitt\u00e4\u00e4. Tutkimukseni on osa Liikkuva koulu -hanketta ja se on toteutettu yhteisty\u00f6ss\u00e4 Liikunnan ja kansanterveyden edist\u00e4miss\u00e4\u00e4ti\u00f6n, LIKES:n kanssa.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin valmista LIKES-tutkimuskeskuksen ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 aineistoa. Tutkimuksen mittari koostui kyselylomakkeesta (liite 1). Kyselyyn vastasi 912 oppilaista 7. ja 8. vuosiluokilta kuudelta eri peruskoululta ymp\u00e4ri Suomen. Kysely toteutettiin syksyll\u00e4 ja alkutalvesta 2010. Saadut vastaukset analysoitiin PASW Statistics 18 -ohjelmalla. Kyselyn tuloksia esitell\u00e4\u00e4n muuttujien jakaumatietojen ja prosenttiosuuksien avulla. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallisena mittarina k\u00e4ytettiin lomakkeen avointa kysymyst\u00e4 numero 15; \u201dJos et harrasta liikuntaa, mik\u00e4 on t\u00e4rkein syysi siihen?\u201d. T\u00e4h\u00e4n kysymykseen saadut vastaukset (n=159) analysoitiin tyypittelyn kautta.\r\n\r\nNoin nelj\u00e4nnes (26 prosenttia) nuorista liikkui suositusten mukaisesti v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunnin p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. V\u00e4h\u00e4n liikkuvia eli korkeintaan tunnin viikossa liikkuvia oli 22 prosenttia. Tyt\u00f6t harrastivat erityisesti juoksu- ja k\u00e4velylenkkeily\u00e4 sek\u00e4 ratsastusta. Pojat harrastivat eniten j\u00e4\u00e4kiekkoa sek\u00e4 laskettelua ja lumilautailua. Urheiluseuratoimintaan usein tai s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti osallistui noin 40 prosenttia nuorista. Suurimmaksi esteeksi liikunnan harrastamiselle nousi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa se, ett\u00e4 nuori ei jaksa harrastaa liikuntaa tai h\u00e4n on v\u00e4synyt (25 prosenttia nuorista). Viidennes vastaajista ilmoitti, ett\u00e4 ei harrasta liikuntaa sairaana tai kipe\u00e4n\u00e4. L\u00e4hes viidennes (18 prosenttia) nuorista oli my\u00f6s sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 liikunta ei kiinnosta heit\u00e4. Muita syit\u00e4 olivat ajan puute, sopivan liikuntalajin tai seuran puute, huono kunto tai kokemus siit\u00e4, ett\u00e4 ei ole hyv\u00e4 liikunnassa ja tietokone. Luokka-asteilla ei ollut juuri eroa. Tyt\u00f6ill\u00e4 suurimmat esteet olivat sairaus/kipe\u00e4n\u00e4 oleminen ja ajanpuute. Pojilla suurimmat syyt olivat jaksamisen puute ja v\u00e4symys. V\u00e4h\u00e4n liikkuvien nuorten esteen\u00e4 olivat v\u00e4symys, sairaus, ajan puute ja sopivan liikuntalajin puute. Paljon liikkuvien nuorten esteen\u00e4 olivat sairaus/kipe\u00e4n\u00e4 oleminen. Liikkumisen esteet luokiteltiin viiteen luokkaan; fyysiset esteet, psyykkiset esteet, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyv\u00e4t esteet, sosiaaliset ja kulttuuriset esteet sek\u00e4 fyysiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t esteet. Suurimmaksi luokaksi muodostui fyysiset esteet (48 prosenttia syist\u00e4).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ida H\u00f6ltt\u00e4 (idholtta) on 2013-02-19 16:47:42.930744. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-19T16:47:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302191246.pdf: 804804 bytes, checksum: d9df71fa9539f817f9fee0d5d28ed36a (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: e981bd7a61f9557bfbafca548e6790d8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-19T16:47:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302191246.pdf: 804804 bytes, checksum: d9df71fa9539f817f9fee0d5d28ed36a (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: e981bd7a61f9557bfbafca548e6790d8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkumattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motiivi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kun liikunta ei \"uppoa\" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302191246", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-19T16:47:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikkumattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/967fa20a-bea7-424a-9b5b-86f6e34c90de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302191246.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hölttä, Ida Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla liikunta fyysinen aktiivisuus liikkumattomuus motiivi nuoret terveyden edistäminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntaharrastus motiivit motivaatio
title Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_alt Liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_full Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_fullStr Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_full_unstemmed Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_short Kun liikunta ei "uppoa"
title_sort kun liikunta ei uppoa liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden liikkuva koulu hankkeen koulun 7 ja 8 luokkalaisilla
title_sub liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
title_txtP Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
topic liikunta fyysinen aktiivisuus liikkumattomuus motiivi nuoret terveyden edistäminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntaharrastus motiivit motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikkumattomuus liikunta liikuntaharrastus motiivi motiivit motivaatio nuoret terveyden edistäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302191246
work_keys_str_mv AT hölttäida kunliikuntaeiuppoaliikunnanharrastamattomuudensyytkuudenliikkuvakouluhankkeenkoulun7ja