''Tärkeintä on, että osatahan olla'' esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta

Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluvalmiuden käsitettä esiopetus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tenhunen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40947
_version_ 1826225737255878656
author Tenhunen, Anni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tenhunen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tenhunen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tenhunen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluvalmiuden käsitettä esiopetusikäisten lasten vanhempien määrittelemänä. Erityisesti tarkasteltiin vanhempien käsityksiä sosioemotionaalisesta kouluvalmiudesta. Lisäksi selvitettiin vanhempien käsityksiä lapsensa esiopetuksen sujumisesta, koulun aloittamiseen liittyvistä asioista ja niihin mahdollisesti liittyvistä haasteista. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto muodostuu teemahaastatteluista, jotka toteutettiin keväällä 2012 haastattelemalla kuutta esiopetusikäisen lapsen vanhempaa. Haastattelujen purkamisen jälkeen aineiston analyysi aloitettiin käyttämällä menetelmänä teemoittelua. Tutkimusaineistosta nousi esille selkeästi kolme teemaa: kouluvalmius, esiopetuksen sujuminen ja koulun aloitus. Vanhempien kouluvalmiuskuvaukset jaoteltiin kolmeen kouluvalmiuden osa-alueeseen: sosioemotionaaliseen, fyysiseen ja kognitiiviseen kouluvalmiuteen. Lopuksi haastatteluaineisto sijoitettiin käsitekarttoihin käyttämällä apuna tutkimuksen teoriasta nousevia luokitteluja. Vanhemmat näkivät kouluvalmiuden paljolti lapsen valmiutena kouluun. Sosioemotionaalisista taidoista vanhemmat pitivät tärkeimpinä ryhmässä toimimisen taitoja sekä kaverisuhteisiin ja kanssakäymiseen liittyviä asioita. Lisäksi tärkeänä pidettiin tunteiden ilmaisuun, käsittelyyn ja hallintaan liittyviä taitoja. Fyysiseen kouluvalmiuteen vanhemmat liittivät esimerkiksi omatoimisuuden. Kognitiiviseen kouluvalmiuteen vanhemmat katsoivat kuuluvan erityisesti kielelliset valmiudet. Esiopetus nähtiin kaikin puolin positiivisena lapsen kannalta, ja etenkin erityisopettajan ja esiopettajan merkitys esiopetusvuoden aikana nähtiin suurena. Kouluvalmiuden haasteet nähtiin eniten lapsen sosioemotionaalisella alueella esimerkiksi arkuutena ryhmätoimintaan liittyvissä tilanteissa. Kannustamisella nähtiin olevan suuri merkitys haasteiden vähenemiseen. Koulun alkua odotettiin toiveikkaina, mutta uutta jännittäen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tenhunen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-15T13:35:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-15T13:35:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1253603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40947", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tenhunen, A. 2012. \u2019\u2019T\u00e4rkeint\u00e4 on, ett\u00e4 osatahan olla\u2019\u2019. Esiopetusik\u00e4isten lasten vanhempien\r\nn\u00e4kemyksi\u00e4 lapsensa kouluvalmiudesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.\r\nKasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 s.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kouluvalmiuden k\u00e4sitett\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten\r\nvanhempien m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4n\u00e4. Erityisesti tarkasteltiin vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 sosioemotionaalisesta\r\nkouluvalmiudesta. Lis\u00e4ksi selvitettiin vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 lapsensa\r\nesiopetuksen sujumisesta, koulun aloittamiseen liittyvist\u00e4 asioista ja niihin mahdollisesti\r\nliittyvist\u00e4 haasteista.\r\nTutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto muodostuu teemahaastatteluista,\r\njotka toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012 haastattelemalla kuutta esiopetusik\u00e4isen lapsen\r\nvanhempaa. Haastattelujen purkamisen j\u00e4lkeen aineiston analyysi aloitettiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\r\nmenetelm\u00e4n\u00e4 teemoittelua. Tutkimusaineistosta nousi esille selke\u00e4sti kolme teemaa:\r\nkouluvalmius, esiopetuksen sujuminen ja koulun aloitus. Vanhempien kouluvalmiuskuvaukset\r\njaoteltiin kolmeen kouluvalmiuden osa-alueeseen: sosioemotionaaliseen, fyysiseen\r\nja kognitiiviseen kouluvalmiuteen. Lopuksi haastatteluaineisto sijoitettiin k\u00e4sitekarttoihin\r\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 apuna tutkimuksen teoriasta nousevia luokitteluja.\r\nVanhemmat n\u00e4kiv\u00e4t kouluvalmiuden paljolti lapsen valmiutena kouluun. Sosioemotionaalisista\r\ntaidoista vanhemmat pitiv\u00e4t t\u00e4rkeimpin\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 toimimisen taitoja sek\u00e4\r\nkaverisuhteisiin ja kanssak\u00e4ymiseen liittyvi\u00e4 asioita. Lis\u00e4ksi t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin tunteiden\r\nilmaisuun, k\u00e4sittelyyn ja hallintaan liittyvi\u00e4 taitoja. Fyysiseen kouluvalmiuteen vanhemmat\r\nliittiv\u00e4t esimerkiksi omatoimisuuden. Kognitiiviseen kouluvalmiuteen vanhemmat\r\nkatsoivat kuuluvan erityisesti kielelliset valmiudet. Esiopetus n\u00e4htiin kaikin\r\npuolin positiivisena lapsen kannalta, ja etenkin erityisopettajan ja esiopettajan merkitys\r\nesiopetusvuoden aikana n\u00e4htiin suurena. Kouluvalmiuden haasteet n\u00e4htiin eniten lapsen\r\nsosioemotionaalisella alueella esimerkiksi arkuutena ryhm\u00e4toimintaan liittyviss\u00e4 tilanteissa.\r\nKannustamisella n\u00e4htiin olevan suuri merkitys haasteiden v\u00e4henemiseen. Koulun\r\nalkua odotettiin toiveikkaina, mutta uutta j\u00e4nnitt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Tenhunen (anmaamte) on 2013-02-15 13:35:13.980895. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-15T13:35:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302151228.pdf: 1288285 bytes, checksum: 554b586ad2b8bf9581edc2a1715dcd4d (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: c513fc89d77dedfb25c1b157f61b4597 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-15T13:35:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302151228.pdf: 1288285 bytes, checksum: 554b586ad2b8bf9581edc2a1715dcd4d (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: c513fc89d77dedfb25c1b157f61b4597 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "''T\u00e4rkeint\u00e4 on, ett\u00e4 osatahan olla'' : esiopetusik\u00e4isten lasten vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsensa kouluvalmiudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Esiopetusik\u00e4isten lasten vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsensa kouluvalmiudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302151228", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-15T13:35:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40947
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42e18507-390b-4edc-98c3-cc181c960dbe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302151228.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tenhunen, Anni ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta kouluvalmius sosioemotionaalinen kehitys esiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulukypsyys sosioemotionaaliset taidot vanhemmat lapset
title ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_alt Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_full ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_fullStr ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_full_unstemmed ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_short ''Tärkeintä on, että osatahan olla''
title_sort tärkeintä on että osatahan olla esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_sub esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
title_txtP ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
topic kouluvalmius sosioemotionaalinen kehitys esiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulukypsyys sosioemotionaaliset taidot vanhemmat lapset
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus koulukypsyys kouluvalmius lapset sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaaliset taidot vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302151228
work_keys_str_mv AT tenhunenanni tärkeintäonettäosatahanollaesiopetusikäistenlastenvanhempiennäkemyksiälapsensakoulu