Freemium pelialan hinnoittelumallina

Kaaronen, Olli Freemium pelialan hinnoittelumallina Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Mobiilipelaamisen lisääntyminen on johtanut pelialalla perinteisten liiketoimintamallien väistymiseen ja uusien ansaintamallien kehi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaaronen, Olli
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40914
Kuvaus
Yhteenveto:Kaaronen, Olli Freemium pelialan hinnoittelumallina Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Mobiilipelaamisen lisääntyminen on johtanut pelialalla perinteisten liiketoimintamallien väistymiseen ja uusien ansaintamallien kehittymiseen. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee mobiilipelialalla käytettyä freemium-hinnoittelumallia ja sen variaatioita. Tutkielmassa esitetään myös pelitoimialan aikaisempia liiketoimintamalleja. Tutkimustuloksena todetaan, että mobiilipelien suosio on vaikuttamassa pelitoimialan valtasuhteisiin, sillä pelien jakelun ja markkinoinnin siirtyminen digitaaliseen muotoon syö suuren osan perinteisestä arvoketjusta. Havaittiin myös, että freemium-hinnoittelumallilla on monia eri variaatioita, joista toistaiseksi tuottavin on ollut pelin sisäiset ostot (In-App Purchaces).