Tavataan taas koulussa vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=142, 88 tyttöä,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruotsalainen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, Kasvatustieteiden laitos, Psykologian laitos, Department of Education, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40901
_version_ 1826225766476546048
author Ruotsalainen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruotsalainen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruotsalainen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruotsalainen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=142, 88 tyttöä, 54 poikaa) täyttivät kyselylomakkeen kaksi kertaa: 6. luokalla (kevät 2008) ja siirryttyään 7. luokalle (syksy 2008). Oppilaiden vertaissuhteet kaverisuhteiden laadun osalta, itsetunto ja kouluviihtyvyys olivat hyviä niin ala- kuin yläkoulussa, minkä lisäksi yksinäisyyttä ja masennusoireita ei juuri havaittu. Kiusaamista kuitenkin havaittiin sekä ala- että yläkoulussa, niin että alakoulussa kiusatuksi koki tulleensa 19,4 % oppilaista ja yläkoulussa 14,1 % oppilaista. Tulokset siirtymän yhteydessä tapahtuneista muutoksista osoittivat, että oppilaiden yksinäisyys väheni yläkoulussa, kaverisuhteiden laatu ja kiusaaminen väheni. Lisäksi tytöt ja pojat erosivat kouluviihtyvyyden muutosten suhteen siten, että pojilla kouluviihtyvyys lisääntyi ja tytöillä heikentyi. Kaverisuhteidenlaadussa, yksinäisyydessä, kiusaamisessa, itsetunnossa ja masennusoireissa tapahtuneiden muutosten suhteen tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan. Tyttöjen kaverisuhteiden laatu oli kuitenkin poikien kaverisuhteiden laatua parempi sekä ala- että yläkoulussa, kun taas poikien itsetunto oli parempi ja heillä oli vähemmän masennusoireita niin ala- kuin yläkoulussa. Vertaissuhteiden ongelmien, yksinäisyyden ja kiusaamisen, havaittiin olevan yhteydessä oppilaiden hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Yksinäiset oppilaat viihtyivät muita oppilaita heikommin, ja heillä oli enemmän masennusoireita ja heikompi itsetunto. Yksinäisyyden lisääntyminen yläkoulussa heikensi oppilaan viihtyvyyttä ja hyvinvointia, mutta toisaalta yksinäisyyden väheneminen yläkoulussa myös paransi oppilaan viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Yksinäisyyden lisäksi kiusaamisen havaittiin olevan yhteydessä hyvinvointiin, kouluviihtyvyyteen sekä vertaissuhteiden muihin osa-alueisiin: kiusatut oppilaat olivat muita yksinäisempiä, he raportoivat keskimääräistä enemmän masennusoireista ja he viihtyivät muita oppilaita huonommin. Suurimmalla osalla oppilaista siirtymän yhteydessä ei tapahtunut suuria muutoksia, vaan alakouluaikainen tilanne ilman ongelmia tai ongelmineen vertaissuhteissa, hyvinvoinnissa ja kouluviihtyvyydessä pysyi samalla tasolla siirtymän jälkeen yläkoulussa. Siirtymä alakoulusta yläkouluun sisälsi kuitenkin muutoksen mahdollisuuden, sillä noin 8 % oppilaista yksinäisyyden väheneminen paransi myös heidän hyvinvointiaan ja kouluviihtyvyyttään. Toisaalta vastaavasti noin 8 % oppilaista siirtymä ei ollut onnistunut, vaan yksinäisyyden lisääntyminen lisäsi ongelmia myös hyvinvoinnissa ja kouluviihtyvyydessä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-08T10:13:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-08T10:13:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1252614", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyytt\u00e4, niiss\u00e4 tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun sek\u00e4 vertaissuhteiden yhteytt\u00e4 hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=142, 88 tytt\u00f6\u00e4, 54 poikaa) t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen kaksi kertaa: 6. luokalla (kev\u00e4t 2008) ja siirrytty\u00e4\u00e4n 7. luokalle (syksy 2008). \r\n\r\nOppilaiden vertaissuhteet kaverisuhteiden laadun osalta, itsetunto ja kouluviihtyvyys olivat hyvi\u00e4 niin ala- kuin yl\u00e4koulussa, mink\u00e4 lis\u00e4ksi yksin\u00e4isyytt\u00e4 ja masennusoireita ei juuri havaittu. Kiusaamista kuitenkin havaittiin sek\u00e4 ala- ett\u00e4 yl\u00e4koulussa, niin ett\u00e4 alakoulussa kiusatuksi koki tulleensa 19,4 % oppilaista ja yl\u00e4koulussa 14,1 % oppilaista. Tulokset siirtym\u00e4n yhteydess\u00e4 tapahtuneista muutoksista osoittivat, ett\u00e4 oppilaiden yksin\u00e4isyys v\u00e4heni yl\u00e4koulussa, kaverisuhteiden laatu ja kiusaaminen v\u00e4heni. Lis\u00e4ksi tyt\u00f6t ja pojat erosivat kouluviihtyvyyden muutosten suhteen siten, ett\u00e4 pojilla kouluviihtyvyys lis\u00e4\u00e4ntyi ja tyt\u00f6ill\u00e4 heikentyi. Kaverisuhteidenlaadussa, yksin\u00e4isyydess\u00e4, kiusaamisessa, itsetunnossa ja masennusoireissa tapahtuneiden muutosten suhteen tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet toisistaan. Tytt\u00f6jen kaverisuhteiden laatu oli kuitenkin poikien kaverisuhteiden laatua parempi sek\u00e4 ala- ett\u00e4 yl\u00e4koulussa, kun taas poikien itsetunto oli parempi ja heill\u00e4 oli v\u00e4hemm\u00e4n masennusoireita niin ala- kuin yl\u00e4koulussa.\r\n\r\nVertaissuhteiden ongelmien, yksin\u00e4isyyden ja kiusaamisen, havaittiin olevan yhteydess\u00e4 oppilaiden hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Yksin\u00e4iset oppilaat viihtyiv\u00e4t muita oppilaita heikommin, ja heill\u00e4 oli enemm\u00e4n masennusoireita ja heikompi itsetunto. Yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntyminen yl\u00e4koulussa heikensi oppilaan viihtyvyytt\u00e4 ja hyvinvointia, mutta toisaalta yksin\u00e4isyyden v\u00e4heneminen yl\u00e4koulussa my\u00f6s paransi oppilaan viihtyvyytt\u00e4 ja hyvinvointia. Yksin\u00e4isyyden lis\u00e4ksi kiusaamisen havaittiin olevan yhteydess\u00e4 hyvinvointiin, kouluviihtyvyyteen sek\u00e4 vertaissuhteiden muihin osa-alueisiin: kiusatut oppilaat olivat muita yksin\u00e4isempi\u00e4, he raportoivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 enemm\u00e4n masennusoireista ja he viihtyiv\u00e4t muita oppilaita huonommin. \r\n\r\nSuurimmalla osalla oppilaista siirtym\u00e4n yhteydess\u00e4 ei tapahtunut suuria muutoksia, vaan alakouluaikainen tilanne ilman ongelmia tai ongelmineen vertaissuhteissa, hyvinvoinnissa ja kouluviihtyvyydess\u00e4 pysyi samalla tasolla siirtym\u00e4n j\u00e4lkeen yl\u00e4koulussa. Siirtym\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun sis\u00e4lsi kuitenkin muutoksen mahdollisuuden, sill\u00e4 noin 8 % oppilaista yksin\u00e4isyyden v\u00e4heneminen paransi my\u00f6s heid\u00e4n hyvinvointiaan ja kouluviihtyvyytt\u00e4\u00e4n. Toisaalta vastaavasti noin 8 % oppilaista siirtym\u00e4 ei ollut onnistunut, vaan yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntyminen lis\u00e4si ongelmia my\u00f6s hyvinvoinnissa ja kouluviihtyvyydess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Ruotsalainen (jemasuut) on 2013-02-08 10:13:24.331462. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-08T10:13:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302081188.pdf: 776864 bytes, checksum: 00237e103e201a05b9d420a4e33bad6f (MD5)\r\nlicense.html: 5067 bytes, checksum: c9c182e9e7ed6f57d63815669cd90257 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-08T10:13:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302081188.pdf: 776864 bytes, checksum: 00237e103e201a05b9d420a4e33bad6f (MD5)\r\nlicense.html: 5067 bytes, checksum: c9c182e9e7ed6f57d63815669cd90257 (MD5)\r\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisnuoruus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302081188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-08T10:13:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40901
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47d75166-e2fd-48eb-ade8-42922de7a6c0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302081188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruotsalainen, Jenni Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä vertaissuhde siirtymä alakoulusta yläkouluun kouluviihtyvyys hyvinvointi varhaisnuoruus Kasvatustiede Psykologia Psychology 102 202 vertaissuhteet siirtymävaihe alakoulu yläkoulu varhaisnuoret lapsuus nuoruus
title Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_alt Vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_full Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_fullStr Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_full_unstemmed Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_short Tavataan taas koulussa
title_sort tavataan taas koulussa vertaissuhteet hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_sub vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_txtP Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
topic vertaissuhde siirtymä alakoulusta yläkouluun kouluviihtyvyys hyvinvointi varhaisnuoruus Kasvatustiede Psykologia Psychology 102 202 vertaissuhteet siirtymävaihe alakoulu yläkoulu varhaisnuoret lapsuus nuoruus
topic_facet 102 202 Kasvatustiede Psychology Psykologia alakoulu hyvinvointi kouluviihtyvyys lapsuus nuoruus siirtymä alakoulusta yläkouluun siirtymävaihe varhaisnuoret varhaisnuoruus vertaissuhde vertaissuhteet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302081188
work_keys_str_mv AT ruotsalainenjenni tavataantaaskoulussavertaissuhteethyvinvointijakouluviihtyvyysperuskoulunalako