Pinnallisuudesta hyödyllisyyteen tyttöjen koulutus Yhdysvaltain pohjoisosissa 1800-luvun alussa

Tyttöjen koulutus nousi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa yhdeksi keskeisimmistä keskustelunaiheista. Vuosisadan alussa ryhdyttiin tyttöjen koulutusmahdollisuuksia parantamaan myös käytännössä. Lisäksi ajankohtaan kytkeytyvät naisten rooleihin ja tehtäviin tehdyt tarkennukset, jotka nivoutuvat ope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppänen, Tuire
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40896
Kuvaus
Yhteenveto:Tyttöjen koulutus nousi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa yhdeksi keskeisimmistä keskustelunaiheista. Vuosisadan alussa ryhdyttiin tyttöjen koulutusmahdollisuuksia parantamaan myös käytännössä. Lisäksi ajankohtaan kytkeytyvät naisten rooleihin ja tehtäviin tehdyt tarkennukset, jotka nivoutuvat opetuksen kehitykseen ja aatemaailman sekä talouden muutoksiin. Tutkin tässä työssä tyttöjen koulutusta kyseisellä aikakaudella julkaistujen teosten ja aikakausjulkaisujen pohjalta. Tarkoituksena on selvittää, miten tyttöjen koulutus kehittyi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa ja mitkä seikat vaikuttivat opetuksen sisältöön ja tasoon. Käsittelen hieman myös poikien koulutusjärjestelmää ja yleisen perusopetuksen kehitystä niiltä osin kuin niitä on ollut relevanttia ottaa huomioon. Toisena puolena tutkimuksessani on tutkia, millaisena tyttöjen tulevaisuus nähtiin ja miten heidän saamansa koulutus vaikutti näihin tulevaisuudennäkymiin. Hallitsevina tekijöinä tutkielmassani ovat tyttöjen sukupuoli, siihen liitetyt käsitykset ja sen vaikutukset. Viimeisenä pyrkimyksenäni onkin selvittää, mitä määritteitä tyttöjen sukupuoleen liitettiin ja miten ne osaltaan vaikuttivat tyttöjen opetukseen ja tulevaisuuteen. Metodisina lähtökohtina ovat Joan Scottin ja Yvonne Hirdmanin sukupuoliteoriat, joissa miehiin ja naisiin liitetyt eroavaisuudet muodostavat kahden vastakkaisen sukupuolen hierarkkisen järjestelmän.