Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa

Asikainen, Markus Petteri Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Jauhiainen, Eliisa Ohjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset määrittävät ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Asikainen, Markus
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40894
_version_ 1826225794001666048
author Asikainen, Markus
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Asikainen, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Asikainen, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Asikainen, Markus
datasource_str_mv jyx
description Asikainen, Markus Petteri Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Jauhiainen, Eliisa Ohjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset määrittävät ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitukset, joiden avulla ohjelmisto pyrkii täyttämään heidän tarpei-taan reaalimaailmassa. Asiakasvaatimuksia tunnistetaan ja hallitaan vaatimus-tenhallintaprosessissa, jonka tavoitteena on varmistaa, että kehitettävä ohjelmis-to täyttää asiakkaan ja käyttäjän vaatimukset ja odotukset. Ohjelmistoprojek-teissa tunnistetaan usein huomattavasti enemmän vaatimuksia kuin ohjelmis-ton toteuttamisessa voidaan huomioida. Jotta asiakasvaatimuksista voidaan erottaa kaikkein tärkeimmät vaatimukset, vaatimukset on asetettava tärkeysjär-jestykseen eli priorisoitava. Vaatimusten priorisoimiseksi on olemassa lukuisia tekniikoita, joiden monimutkaisuus ja kehittyneisyys vaihtelevat suuresti. Tässä tutkielmassa käsitellään asiakasvaatimusten priorisointia osana vaa-timustenhallintaa. Tutkielmassa kuvataan mitkä asiat vaikuttavat ohjelmisto-tuotannossa asiakasvaatimusten priorisointiin sekä millaisia priorisointiteknii-koita on olemassa asiakasvaatimusten priorisoimiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen lähdeaineistona käytetään vaati-musten priorisointia koskevia tieteellisiä artikkeleita, kahta julkaistua pro-gradutyötä, yhtä diplomityötä sekä muutamia vaatimusten priorisointia käsitte-leviä kirjoja. Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että on olennaista ymmärtää laajasti vaatimusten priorisointia määrittäviä asioita, jotta priorisointitekniikoita voi-daan soveltaa parhaiten ohjelmistoprojektissa vallitsevaan viitekehykseen näh-den. Priorisointitekniikoiden yksityiskohtaisen tuntemuksen (algoritmi, lasken-takaava) sijaan on merkityksellisempää tiedostaa, mikä priorisointitekniikka sopii parhaiten kuhunkin priorisointitarpeeseen. Vaikka priorisointitekniikoi-den soveltaminen itsessään voi olla hyvinkin suoraviivaista, lisää sidosryhmien tarpeiden, odotusten ja tärkeyksien merkitysten erilaisuuden huomioon otta-minen ja harmonisointi huomattavasti priorisoinnin monimutkaisuutta. Ohjel-mistoprojekteissa on tärkeää sopia etukäteen, millä periaatteilla priorisointia tullaan tekemään ja on tärkeää sitouttaa kaikki sidosryhmät yhteisten periaat-teiden noudattamiseen.
first_indexed 2013-02-07T21:05:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Asikainen, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-07T05:18:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-07T05:18:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asikainen, Markus Petteri\r\nAsiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2013, 24 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Jauhiainen, Eliisa\r\nOhjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitukset, joiden avulla ohjelmisto pyrkii t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n tarpei-taan reaalimaailmassa. Asiakasvaatimuksia tunnistetaan ja hallitaan vaatimus-tenhallintaprosessissa, jonka tavoitteena on varmistaa, ett\u00e4 kehitett\u00e4v\u00e4 ohjelmis-to t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 asiakkaan ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n vaatimukset ja odotukset. Ohjelmistoprojek-teissa tunnistetaan usein huomattavasti enemm\u00e4n vaatimuksia kuin ohjelmis-ton toteuttamisessa voidaan huomioida. Jotta asiakasvaatimuksista voidaan erottaa kaikkein t\u00e4rkeimm\u00e4t vaatimukset, vaatimukset on asetettava t\u00e4rkeysj\u00e4r-jestykseen eli priorisoitava. Vaatimusten priorisoimiseksi on olemassa lukuisia tekniikoita, joiden monimutkaisuus ja kehittyneisyys vaihtelevat suuresti.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n asiakasvaatimusten priorisointia osana vaa-timustenhallintaa. Tutkielmassa kuvataan mitk\u00e4 asiat vaikuttavat ohjelmisto-tuotannossa asiakasvaatimusten priorisointiin sek\u00e4 millaisia priorisointiteknii-koita on olemassa asiakasvaatimusten priorisoimiseksi. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen l\u00e4hdeaineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vaati-musten priorisointia koskevia tieteellisi\u00e4 artikkeleita, kahta julkaistua pro-graduty\u00f6t\u00e4, yht\u00e4 diplomity\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 muutamia vaatimusten priorisointia k\u00e4sitte-levi\u00e4 kirjoja.\r\nTutkielman johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 todetaan, ett\u00e4 on olennaista ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 laajasti vaatimusten priorisointia m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 asioita, jotta priorisointitekniikoita voi-daan soveltaa parhaiten ohjelmistoprojektissa vallitsevaan viitekehykseen n\u00e4h-den. Priorisointitekniikoiden yksityiskohtaisen tuntemuksen (algoritmi, lasken-takaava) sijaan on merkityksellisemp\u00e4\u00e4 tiedostaa, mik\u00e4 priorisointitekniikka sopii parhaiten kuhunkin priorisointitarpeeseen. Vaikka priorisointitekniikoi-den soveltaminen itsess\u00e4\u00e4n voi olla hyvinkin suoraviivaista, lis\u00e4\u00e4 sidosryhmien tarpeiden, odotusten ja t\u00e4rkeyksien merkitysten erilaisuuden huomioon otta-minen ja harmonisointi huomattavasti priorisoinnin monimutkaisuutta. Ohjel-mistoprojekteissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sopia etuk\u00e4teen, mill\u00e4 periaatteilla priorisointia tullaan tekem\u00e4\u00e4n ja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sitouttaa kaikki sidosryhm\u00e4t yhteisten periaat-teiden noudattamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2013-02-07T05:18:47Z\nNo. of bitstreams: 1\nMarkus Asikainen.pdf: 339890 bytes, checksum: b0a0830246a9baaa9ba5cf90f53529b6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-07T05:18:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMarkus Asikainen.pdf: 339890 bytes, checksum: b0a0830246a9baaa9ba5cf90f53529b6 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaatimusten priorisointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaatimusten hallinta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasvaatimukset", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "priorisointitekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Analytical Hierarcy Process", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Numerical Assignment", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302071182", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6336e83-3be7-413c-9adc-69f2fa88fb67\/download","text":"Markus Asikainen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Asikainen, Markus Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa vaatimusten priorisointi vaatimusten hallinta asiakasvaatimukset sidosryhmät priorisointitekniikka Analytical Hierarcy Process Numerical Assignment Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_full Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_fullStr Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_full_unstemmed Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_short Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_sort asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
title_txtP Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa
topic vaatimusten priorisointi vaatimusten hallinta asiakasvaatimukset sidosryhmät priorisointitekniikka Analytical Hierarcy Process Numerical Assignment Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Analytical Hierarcy Process Information Systems Science Numerical Assignment Tietojärjestelmätiede asiakasvaatimukset priorisointitekniikka sidosryhmät vaatimusten hallinta vaatimusten priorisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302071182
work_keys_str_mv AT asikainenmarkus asiakasvaatimustenpriorisointiosanavaatimustenhallintaa