Tipaton tammikuu lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011

Suomalaisten alkoholin kulutus on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisääntyneen kulutuksen myötä myös alkoholihaitat ovat kasvaneet. Tipaton tammikuu on viestintään perustuva, alkoholinkäytön hallintaan tähtäävä kampanja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sanomalehti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puska, Arja
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40882
_version_ 1826225775775318016
author Puska, Arja
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puska, Arja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puska, Arja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puska, Arja
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten alkoholin kulutus on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisääntyneen kulutuksen myötä myös alkoholihaitat ovat kasvaneet. Tipaton tammikuu on viestintään perustuva, alkoholinkäytön hallintaan tähtäävä kampanja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sanomalehtien antamaa kuvaa Tipattomasta tammikuusta; kuka sitä lehtiteksteissä määrittää ja miten Tipattoman tammikuun lehtikirjoittelu tukee sille asetettua tavoitetta, alkoholinkäytön omaehtoista hallintaa. Aineisto koostui vuosien 2006-2011 aikana kerätyistä, viiden sanomalehden Tipattomasta tammikuusta kertovista jutuista (n=235). Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja käyttämällä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan Tipaton tammikuu kuvattiin kevyenä ja viihteellisenä, ei kovinkaan vakavasti otettavana ilmiönä. Lehtitekstien pääasiallinen puhuja oli toimittaja, mutta myös asiantuntijat, julkisuuden henkilöt ja tipatonta kuukautta viettävät tavalliset kansalaiset pääsivät ääneen. Tipatonta tammikuuta argumentoitiin useimmiten alkoholisairauksilla, mutta myös osana suurempaa elämäntaparemonttia. Tipattoman tammikuun tavoitteeseen, alkoholin omaehtoiseen hallintaan suhtauduttiin pääasiassa neutraalisti. Tulokset osoittavat alkoholin olevan mediassa ristiriitainen aihe. Alkoholihaitat tunnustetaan, mutta alkoholinkäytön katsotaan kuuluvan olennaisena osana suomalaiseen kulttuuriin. Tuloksia voidaan hyödyntää alkoholin vähentämiseen suunnattujen kampanjoiden tai hankkeiden suunnittelussa. The alcohol consumption of Finns has increased significantly during the last decades. Subsequent to the increased consumption also the harms of alcohol have been growing. The Dropless January (a month without alcohol) is a campaign based on communication. The target of the campaign is to promote self-motivated managing of alcohol use. The purpose of this study was to examine, what kind of picture the newspaper texts form of The Dropless January, who defines it and whether the writing supports the target of the campaign. The research material consisted of clippings (n=235) concerning The Dropless January in five Finnish newspapers. The clippings were collected during the years 2006-2011. The material was analyzed by using classification and content analysis. According the results The Dropless January was shown as an entertaining phenomenon. Mainly the speaker was a journalist, but also health experts, celebrities and common citizens defined the dropless month. Usually the main argument in favor of The Dropless January concerned alcohol related diseases. Sometimes it was also mentioned as a part of larger change of lifestyle. The main goal of the campaign, the self-motivated management of alcohol use, was mainly represented neutral. The results show alcohol being a controversial subject in the media. The problems caused by alcohol are commonly acknowledged, but the use of alcohol is seen as a essential part of Finnish culture. The results can be utilized when planning campaigns and projects concerning the reduction of alcohol consumption.
first_indexed 2023-03-22T09:57:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puska, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-02-06T08:17:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-02-06T08:17:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1247428", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40882", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten alkoholin kulutus on lis\u00e4\u00e4ntynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Lis\u00e4\u00e4ntyneen kulutuksen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s alkoholihaitat ovat kasvaneet. Tipaton tammikuu on viestint\u00e4\u00e4n perustuva, alkoholink\u00e4yt\u00f6n hallintaan t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4 kampanja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sanomalehtien antamaa kuvaa Tipattomasta tammikuusta; kuka sit\u00e4 lehtiteksteiss\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 ja miten Tipattoman tammikuun lehtikirjoittelu tukee sille asetettua tavoitetta, alkoholink\u00e4yt\u00f6n omaehtoista hallintaa. Aineisto koostui vuosien 2006-2011 aikana ker\u00e4tyist\u00e4, viiden sanomalehden Tipattomasta tammikuusta kertovista jutuista (n=235). Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTulosten mukaan Tipaton tammikuu kuvattiin kevyen\u00e4 ja viihteellisen\u00e4, ei kovinkaan vakavasti otettavana ilmi\u00f6n\u00e4. Lehtitekstien p\u00e4\u00e4asiallinen puhuja oli toimittaja, mutta my\u00f6s asiantuntijat, julkisuuden henkil\u00f6t ja tipatonta kuukautta viett\u00e4v\u00e4t tavalliset kansalaiset p\u00e4\u00e4siv\u00e4t \u00e4\u00e4neen. Tipatonta tammikuuta argumentoitiin useimmiten alkoholisairauksilla, mutta my\u00f6s osana suurempaa el\u00e4m\u00e4ntaparemonttia. Tipattoman tammikuun tavoitteeseen, alkoholin omaehtoiseen hallintaan suhtauduttiin p\u00e4\u00e4asiassa neutraalisti.\r\n\r\nTulokset osoittavat alkoholin olevan mediassa ristiriitainen aihe. Alkoholihaitat tunnustetaan, mutta alkoholink\u00e4yt\u00f6n katsotaan kuuluvan olennaisena osana suomalaiseen kulttuuriin. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 alkoholin v\u00e4hent\u00e4miseen suunnattujen kampanjoiden tai hankkeiden suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The alcohol consumption of Finns has increased significantly during the last decades. Subsequent to the increased consumption also the harms of alcohol have been growing. The Dropless January (a month without alcohol) is a campaign based on communication. The target of the campaign is to promote self-motivated managing of alcohol use. The purpose of this study was to examine, what kind of picture the newspaper texts form of The Dropless January, who defines it and whether the writing supports the target of the campaign. The research material consisted of clippings (n=235) concerning The Dropless January in five Finnish newspapers. The clippings were collected during the years 2006-2011. The material was analyzed by using classification and content analysis.\r\n\r\nAccording the results The Dropless January was shown as an entertaining phenomenon. Mainly the speaker was a journalist, but also health experts, celebrities and common citizens defined the dropless month. Usually the main argument in favor of The Dropless January concerned alcohol related diseases. Sometimes it was also mentioned as a part of larger change of lifestyle. The main goal of the campaign, the self-motivated management of alcohol use, was mainly represented neutral.\r\n\r\nThe results show alcohol being a controversial subject in the media. The problems caused by alcohol are commonly acknowledged, but the use of alcohol is seen as a essential part of Finnish culture. The results can be utilized when planning campaigns and projects concerning the reduction of alcohol consumption.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Arja Puska (aranpusk) on 2013-02-06 08:17:54.855627. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-02-06T08:17:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302061177.pdf: 9210871 bytes, checksum: 532fea28e2f2268a5be64fc8e551984e (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: ffd120b07b06e039ce0b76368e62e4d2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-02-06T08:17:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201302061177.pdf: 9210871 bytes, checksum: 532fea28e2f2268a5be64fc8e551984e (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: ffd120b07b06e039ce0b76368e62e4d2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkoholi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4kampaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveysviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tipaton tammikuu : lehdist\u00f6kirjoittelun sis\u00e4ll\u00f6n analyysi viidest\u00e4 sanomalehdest\u00e4 vuosilta 2006-2011", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201302061177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-02-06T08:17:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkoholi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkoholink\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkoholikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40882
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70071888-1c40-4a40-baaa-be3489ce6f8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201302061177.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puska, Arja Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011 alkoholi sosiaalinen markkinointi viestintäkampaja terveysviestintä Terveyskasvatus Health Education 50411 alkoholinkäyttö alkoholikulttuuri viestintä
title Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
title_full Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
title_fullStr Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011 Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
title_full_unstemmed Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011 Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
title_short Tipaton tammikuu
title_sort tipaton tammikuu lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006 2011
title_sub lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
title_txtP Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
topic alkoholi sosiaalinen markkinointi viestintäkampaja terveysviestintä Terveyskasvatus Health Education 50411 alkoholinkäyttö alkoholikulttuuri viestintä
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus alkoholi alkoholikulttuuri alkoholinkäyttö sosiaalinen markkinointi terveysviestintä viestintä viestintäkampaja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40882 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302061177
work_keys_str_mv AT puskaarja tipatontammikuulehdistökirjoittelunsisällönanalyysiviidestäsanomalehdestävuosilta20062