Taustamusiikin äänenvoimakkuuden vaikutus asiakkaiden kokemuksiin ravintolan viihtyisyydestä

Tutkimuksessa tarkasteltiin taustamusiikkia ja sen äänenvoimakkuuden yhteyttä ravintolan viihtyisyyteen ja tunnelmaan. Tarkoituksena oli selvittää, onko taustamusiikin äänenvoimakkuudella vaikutusta ravintolan koettuun viihtyisyyteen ja muuttuvatko ravintolan saamat viihtyisyysarviot, jos taustamusi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivola, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40833
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin taustamusiikkia ja sen äänenvoimakkuuden yhteyttä ravintolan viihtyisyyteen ja tunnelmaan. Tarkoituksena oli selvittää, onko taustamusiikin äänenvoimakkuudella vaikutusta ravintolan koettuun viihtyisyyteen ja muuttuvatko ravintolan saamat viihtyisyysarviot, jos taustamusiikkia ei ole lainkaan. Lisäksi selvitettiin, onko asiakkaan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla, kuten iällä ja sukupuolella, yhteyttä siihen, millaiseksi ravintolan viihtyisyys koetaan taustamusiikin soidessa voimakkaasti tai hiljaa tai kun musiikkia ei ole lainkaan. Tutkimus toteutettiin kyselymenetelmällä, ja aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin. Aineisto muodostui asiakastyytyväisyyskyselyyn saaduista vastauksista, joita kerättiin jyväskyläläisessä ravintolassa kuutena arki-iltana. Ensimmäisenä ja viimeisenä tutkimuspäivänä ravintolassa soitettiin hiljaista taustamusiikkia (n. 55,3 dB) ja toisena sekä neljäntenä iltana voimakkaampaa musiikkia (n. 59,7 dB). Kolmantena ja viidentenä tutkimuspäivänä ravintolassa ei ollut lainkaan taustamusiikkia. Eri taustamusiikkitilanteissa saatuja, viihtyisyyttä ja tunnelmaa koskevia arvioita verrattiin toisiinsa. Tutkimuksessa ei saatu näyttöä siitä, että taustamusiikin äänenvoimakkuus vaikuttaisi ravintolan koettuun viihtyisyyteen. Sen sijaan taustamusiikin puuttuminen osoittautui viihtyisyyttä heikentäväksi tekijäksi. Tutkimuksessa selvisi myös, että musiikin äänenvoimakkuus vaikutti eri tavoin naisten ja miesten viihtyvyyteen: naiset arvioivat ravintolan viihtyisimmäksi silloin, kun musiikki soi voimakkaimmin. Ravintolan tunnelman saamaa arvosanaa ennustivat asiakkaan mielipiteet ruoasta, palvelusta, sisustuksesta ja taustamusiikista. Tulokset kertovat ennen kaikkea siitä, että ravintolaympäristössä musiikki on tärkeä tunnelman luomisen väline. Harkiten valitulla taustamusiikilla on positiivinen vaikutus asiakkaiden viihtyvyyteen.