The dark side of the moon high school students' perceptions of grammar instruction

Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat ajattelevat englannin kieliopista ja sen opetuksesta. Vaikka oppilaiden ja opiskelijoiden asenteita kielioppia kohtaan on tutkittu aiemminkin, nimenomaan kielioppiin kohdistuvaa tutkimusta on paljon vähemmän. A...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Myyry, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40832
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat ajattelevat englannin kieliopista ja sen opetuksesta. Vaikka oppilaiden ja opiskelijoiden asenteita kielioppia kohtaan on tutkittu aiemminkin, nimenomaan kielioppiin kohdistuvaa tutkimusta on paljon vähemmän. Aineistona tutkimuksessani käytin opiskelijoiden itsensä tuottamia visuaalisia representaatioita kieliopista; pyysin yhden keskisuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita piirtämään kieliopin siten kuin he sen näkevät. Tämä tuotti aineistoksi 13 piirrosta, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti, käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat a) millaisia käsityksiä lukiolaisilla on englannin kieliopin opetuksesta, sekä b) millaisia tunteita nämä käsitykset heissä herättävät. Tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista joko käsitti englannin kieliopin opetuksen koostuvan kirjojen ja terminologian opiskelusta tai ei osannut ilmaista käsitystään. Kieliopin opetusta kohtaan ilmaistut tunteet olivat enimmäkseen positiivisia tai suuresti vaihtelevia. Negatiiviset tai hämmentyneet tunteet esiintyivät harvemmin kuin edellä mainitut mutta olivat yhtä yleisiä keskenään. Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä, ne antavat silti sekä jonkinlaisen kuvan lukio-opiskelijoiden suhtautumisesta englannin kielen kieliopin opetukseen että tukevat visuaalisten representaatioiden käyttöä tutkimusaineistona.