Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat käyttävät mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ammattiopiskelijoiden mentaaliharjoittelun käyttöä, ja siihen liittyviä asenteita me...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Loimusalo, Nina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40778
_version_ 1826225763643293696
author Loimusalo, Nina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Loimusalo, Nina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Loimusalo, Nina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Loimusalo, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat käyttävät mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ammattiopiskelijoiden mentaaliharjoittelun käyttöä, ja siihen liittyviä asenteita mentaaliharjoittelun tapojen, -kohteiden ja -ehtojen konteksteissa. Lisäksi toissijaisena tutkimuskohteena kartoitin opiskelijoiden harjoittelun määrään ja laatuun liittyviä asenteita, sekä sitä, kuinka paljon he kokivat keskustelevansa instrumenttiopettajansa kanssa harjoittelun laadullisista ja määrällisistä elementeistä. Tutkimuksessa ilmeni, että musiikin soiva kuvittelu, sekä nuotin analyyttinen tutkiminen nousevat pianonsoiton ammattiopiskelijoiden keskuudessa mentaaliharjoittelutavoista sekä käytön, että siitä arvioitavan hyödyn osalta korkeimmalle. Tulokset osoittavat samalla, että soiva lopputulos, ja siihen johtava informaatio ohjaavat opiskelijoiden mentaaliharjoittelustrategioita. Myös mentaaliharjoittelun kohteissa musiikin soiva puoli, ja tulkinta, sekä nuotin ulkoa opiskelu olivat mentaaliharjoittelun käytetyimmät kohteet. Opiskelijoiden ja opettajien viikottaiset säännöllisesti käytävät harjoittelustrategioihin liittyvät keskustelut lisäävät opiskelijoiden positiivista suhtautumista harjoittelun laatuun ja määrään, sekä lisäävät mentaaliharjoittelun tietoista ja säännöllistä käyttöä. The aim of the study was to find out how professional piano students use mental practise as a form of practicing strategy. A survey was used to collect information of mental practice and attitudes towards it. The mental practice habits and targets were also within the scope of survey. As a secundary study the amount of practice and the attitudes towards quality and quantity of practice was collected. The degree to which the students talk about delibetarte practice strategies with their intrument teachers was also explored. It was found out that auditory imagery and analytical study of the score are the main form of mental practice among the professional piano students. Interpretation and memorization are the main targets of mental practice. Weekly, regular discussions about deliberate practice strategies with the instrument teacher seem to increase positive attitude towards quality and quantity of practice. It also seems to increase the awereness and the frequency of use of mental practice. The positive and negative attitudes of the students towards the benefits of mental practice have an impact on its use as a practice strategy.
first_indexed 2023-03-22T10:00:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Loimusalo, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-28T17:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-28T17:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1245455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ammattiopiskelijoiden mentaaliharjoittelun k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, ja siihen liittyvi\u00e4 asenteita mentaaliharjoittelun tapojen, -kohteiden ja -ehtojen konteksteissa. Lis\u00e4ksi toissijaisena tutkimuskohteena kartoitin opiskelijoiden harjoittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja laatuun liittyvi\u00e4 asenteita, sek\u00e4 sit\u00e4, kuinka paljon he kokivat keskustelevansa instrumenttiopettajansa kanssa harjoittelun laadullisista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisist\u00e4 elementeist\u00e4.\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 musiikin soiva kuvittelu, sek\u00e4 nuotin analyyttinen tutkiminen nousevat pianonsoiton ammattiopiskelijoiden keskuudessa mentaaliharjoittelutavoista sek\u00e4 k\u00e4yt\u00f6n, ett\u00e4 siit\u00e4 arvioitavan hy\u00f6dyn osalta korkeimmalle. Tulokset osoittavat samalla, ett\u00e4 soiva lopputulos, ja siihen johtava informaatio ohjaavat opiskelijoiden mentaaliharjoittelustrategioita.\nMy\u00f6s mentaaliharjoittelun kohteissa musiikin soiva puoli, ja tulkinta, sek\u00e4 nuotin ulkoa opiskelu olivat mentaaliharjoittelun k\u00e4ytetyimm\u00e4t kohteet.\nOpiskelijoiden ja opettajien viikottaiset s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti k\u00e4yt\u00e4v\u00e4t harjoittelustrategioihin liittyv\u00e4t keskustelut lis\u00e4\u00e4v\u00e4t opiskelijoiden positiivista suhtautumista harjoittelun laatuun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t mentaaliharjoittelun tietoista ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to find out how professional piano students use mental practise as a form of practicing strategy. A survey was used to collect information of mental practice and attitudes towards it. The mental practice habits and targets were also within the scope of survey. As a secundary study the amount of practice and the attitudes towards quality and quantity of practice was collected. The degree to which the students talk about delibetarte practice strategies with their intrument teachers was also explored. It was found out that auditory imagery and analytical study of the score are the main form of mental practice among the professional piano students. Interpretation and memorization are the main targets of mental practice. Weekly, regular discussions about deliberate practice strategies with the instrument teacher seem to increase positive attitude towards quality and quantity of practice. It also seems to increase the awereness and the frequency of use of mental practice. The positive and negative attitudes of the students towards the benefits of mental practice have an impact on its use as a practice strategy.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Loimusalo (niloimus) on 2013-01-28 17:14:36.095206. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-28T17:14:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301281131.pdf: 3014513 bytes, checksum: f2bc7e7e4fc3b6558d2f9438119ba020 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 0a35544691b45d2652b319351af6fff5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-28T17:14:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301281131.pdf: 3014513 bytes, checksum: f2bc7e7e4fc3b6558d2f9438119ba020 (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 0a35544691b45d2652b319351af6fff5 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mentaaliharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harjoittelustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkoituksenmukainen harjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielikuvat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mental practice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "practising strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deliberate practice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "imagery", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301281131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-28T17:14:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvaharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pianistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piano", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97e48ff0-e741-4886-ba8f-a9c371528953\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301281131.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Loimusalo, Nina Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita mentaaliharjoittelu harjoittelustrategiat tarkoituksenmukainen harjoittelu mielikuvat mental practice practising strategies deliberate practice imagery Musiikkitiede Musicology 3051 mielikuvaharjoittelu harjoittelu pianistit piano
title Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_full Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_fullStr Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_full_unstemmed Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_short Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_sort mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
title_txtP Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
topic mentaaliharjoittelu harjoittelustrategiat tarkoituksenmukainen harjoittelu mielikuvat mental practice practising strategies deliberate practice imagery Musiikkitiede Musicology 3051 mielikuvaharjoittelu harjoittelu pianistit piano
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede deliberate practice harjoittelu harjoittelustrategiat imagery mentaaliharjoittelu mental practice mielikuvaharjoittelu mielikuvat pianistit piano practising strategies tarkoituksenmukainen harjoittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301281131
work_keys_str_mv AT loimusalonina mentaaliharjoitteluosanapianonsoitonammattiopiskelijoidenharjoittelustrategioita