Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa

Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden koulutusstrategioihin on kohdistettu yhä suurempia opiskelijan mediatietoja ja -taitoja koskevia odotuksia, mutta käytännön toimintamallit näiden toteuttamiselle puuttuvat. Tutkimuksessa lähestytään ammatillisen oppimisen kenttää se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpelä, Kanerva
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40760
_version_ 1826225505165115392
author Kilpelä, Kanerva
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kilpelä, Kanerva Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kilpelä, Kanerva Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kilpelä, Kanerva
datasource_str_mv jyx
description Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden koulutusstrategioihin on kohdistettu yhä suurempia opiskelijan mediatietoja ja -taitoja koskevia odotuksia, mutta käytännön toimintamallit näiden toteuttamiselle puuttuvat. Tutkimuksessa lähestytään ammatillisen oppimisen kenttää sekä opettajien käytänteiden että opiskelijoiden oppimisen näkökulmista ja pyritään näin löytämään keinoja, joilla voitaisiin edistää mediakasvatuksen hyödyntämistä ammatillisen opetuksen kontekstissa. Tutkimusaihetta käsitellään toimintatutkimuksellisella otteella, jonka ensimmäisessä syklissä analysoidaan tapausoppilaitoksen ammatillisten opettajien näkemyksiä ja asenteita mediakasvatukseen.Tutkimuksen toinen sykli koostuu toimintatutkimuksellisesta mediakasvatuskokeilusta, joka toteutettiin kone- ja metallialan opintoalalla. Teemaa käsitellään kuvailevasti, mutta myös emansipatorisesti ja praktisesti, pyrkien ymmärtämään ja muuttamaan toimintatapoja. Asennekuvausten ja käytännön kokeilun pohjalta tutkimuksessa pyritään linjaamaan, miten medialukutaidot ja mediakasvatus toimivat osana nuorten ammatillista oppimista ja koulutusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mediakasvatus olisi integroitavissa ammatilliseen koulutukseen. Opetuskokeilu antaa viitteitä siitä, että median mukaan ottaminen ammatilliseen opetukseen tuottaa opiskelijoille merkityksellisiä kokemuksia, jotka voivat osaltaan lisätä oppimista ja opiskelun mielekkyyttä. Suurimmiksi haasteiksi mediankasvatuksen mukaan ottamiselle ammatilliseen koulutukseen nousivat tutkimuksessa opettajien asenteet ja niiden perustana olevat oppimisen paradigmat. Kyselyaineisto osoitti, että mediapedagogisia menetelmiä käytettiin tapausoppilaitoksessa vähän. Suurimmaksi esteeksi opettajat näkivät vähäisen koulutuksen mediakasvatukseen, ajan puutteen ja välineellisten resurssien puutteen. Kysely osoitti myös, että ammatillisen koulutuksen opettajat usein näkevät opetus- ja oppimistapahtuman kognitiivisen ja behavioristisen orientaation kautta. Keskeistä olisikin saada koulutusta opettamisen ja oppimisen erilaisiin metodologisiin mahdollisuuksiin. Tämän haasteen ratkaisussa olisi ensisijaisen tärkeätä, että oppilaitokset pohtisivat aktiivisemmin median opetuskäyttöstrategiaansa ja sitä kautta kouluttaisivat ja rohkaisisivat opettajia monipuolisimpiin pedagogisiin valintoihin.
first_indexed 2023-02-07T21:00:51Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4, Kanerva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-25T07:54:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-25T07:54:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40760", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden koulutusstrategioihin on kohdistettu yh\u00e4 suurempia opiskelijan mediatietoja ja -taitoja koskevia odotuksia, mutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimintamallit n\u00e4iden toteuttamiselle puuttuvat. Tutkimuksessa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n ammatillisen oppimisen kentt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 opettajien k\u00e4yt\u00e4nteiden ett\u00e4 opiskelijoiden oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmista ja pyrit\u00e4\u00e4n n\u00e4in l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n keinoja, joilla voitaisiin edist\u00e4\u00e4 mediakasvatuksen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 ammatillisen opetuksen kontekstissa.\r\nTutkimusaihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n toimintatutkimuksellisella otteella, jonka ensimm\u00e4isess\u00e4 sykliss\u00e4\r\nanalysoidaan tapausoppilaitoksen ammatillisten opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja asenteita mediakasvatukseen.Tutkimuksen toinen sykli koostuu toimintatutkimuksellisesta mediakasvatuskokeilusta, joka toteutettiin kone- ja metallialan opintoalalla. Teemaa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kuvailevasti, mutta my\u00f6s emansipatorisesti ja praktisesti, pyrkien ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja muuttamaan toimintatapoja. Asennekuvausten ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokeilun pohjalta tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n linjaamaan, miten medialukutaidot ja mediakasvatus toimivat osana nuorten ammatillista oppimista ja koulutusta.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 mediakasvatus olisi integroitavissa ammatilliseen koulutukseen. Opetuskokeilu antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 median mukaan ottaminen ammatilliseen opetukseen tuottaa opiskelijoille merkityksellisi\u00e4 kokemuksia, jotka voivat osaltaan lis\u00e4t\u00e4 oppimista ja opiskelun mielekkyytt\u00e4. Suurimmiksi haasteiksi mediankasvatuksen mukaan ottamiselle ammatilliseen koulutukseen nousivat tutkimuksessa opettajien asenteet ja niiden perustana olevat oppimisen paradigmat. Kyselyaineisto osoitti, ett\u00e4 mediapedagogisia menetelmi\u00e4 k\u00e4ytettiin tapausoppilaitoksessa v\u00e4h\u00e4n. Suurimmaksi esteeksi opettajat n\u00e4kiv\u00e4t v\u00e4h\u00e4isen koulutuksen mediakasvatukseen, ajan puutteen ja v\u00e4lineellisten resurssien puutteen. Kysely osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 ammatillisen koulutuksen opettajat usein n\u00e4kev\u00e4t opetus- ja\r\noppimistapahtuman kognitiivisen ja behavioristisen orientaation kautta. Keskeist\u00e4 olisikin saada koulutusta opettamisen ja oppimisen erilaisiin metodologisiin mahdollisuuksiin. T\u00e4m\u00e4n haasteen ratkaisussa olisi ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4t\u00e4, ett\u00e4 oppilaitokset pohtisivat aktiivisemmin median opetusk\u00e4ytt\u00f6strategiaansa ja sit\u00e4 kautta kouluttaisivat ja rohkaisisivat opettajia monipuolisimpiin pedagogisiin valintoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kanerva Kilpel\u00e4 (makavain) on 2013-01-25 07:54:41.907621. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-25T07:54:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301251114.pdf: 4687299 bytes, checksum: b1de05793ed7a7b54dcedd358f6731ab (MD5)\r\nlicense.html: 5045 bytes, checksum: 5b27e8334122770ef304e39ce0616229 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-25T07:54:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301251114.pdf: 4687299 bytes, checksum: b1de05793ed7a7b54dcedd358f6731ab (MD5)\r\nlicense.html: 5045 bytes, checksum: 5b27e8334122770ef304e39ce0616229 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medialukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metalliala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301251114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Nykykulttuurin tutkimus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Contemporary Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-25T07:54:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "318", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskokeilut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metalliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40760
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c2ee068-a0bf-43b0-bf88-15a22835c678\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301251114.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpelä, Kanerva Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa mediakasvatus medialukutaito ammatillinen koulutus opetuskokeilu metalliala Nykykulttuurin tutkimus Contemporary Culture 318 mediakulttuuri opetuskokeilut
title Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_full Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_fullStr Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_full_unstemmed Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_short Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa
title_sort mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_sub tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
title_txtP Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
topic mediakasvatus medialukutaito ammatillinen koulutus opetuskokeilu metalliala Nykykulttuurin tutkimus Contemporary Culture 318 mediakulttuuri opetuskokeilut
topic_facet 318 Contemporary Culture Nykykulttuurin tutkimus ammatillinen koulutus mediakasvatus mediakulttuuri medialukutaito metalliala opetuskokeilu opetuskokeilut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40760 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301251114
work_keys_str_mv AT kilpeläkanerva mediakasvatusnuortenammatillisessakoulutuksessatapaustutkimuskeskisuuressaammatti